יום הזיכרון לשואה ולגבורה – מבט מברלין

לוחיות הפליז בברלין – אנדרטאות לזכרם של הניספים בשואה

 

מזרח ברלין, רובע המיטה – שויננפירטל, זה הרובע בו התגוררו רוב יהודי ברלין, עד מלחמת העולם השנייה. האמן הברלינאי גונטר דמניג הציע אנדרטה יוצאת דופן ומשמעות, שלבסוף התקבלה: הטבעה של אלפי לוחות פליז עליהם רשומים שמות קורבנות השואה, במקום מגוריהם: שמות האנשים, תאריך לידתם, והתאריך בו נרצחו/ נשלחו למחנות ההשמדה. לוחות הפליז נמצאים על מדרכות גרמניה, בכניסה לבתיהם. 

חיים ומוות בכפיפה אחת

מתוך 160,000 יהודי ברלין, 55,000 נרצחו. ההנצחה הזו נראית אולי פשוטה, אך כשמסתובבים ברחובות הרובע היא מצמררת ביותר. לוחות הפליז הפכו להיות חלק אינטגרלי וחי בתוך הרובע הזה, ובכל שאר המקומות שם הלוחות נמצאים. כשקראתי את הכתוב על הלוחות הרגשתי שאני מרגישה זרמים של צער וכאב על מה שקרה לאנשים שחיו פה, לאנשים שגם אני, חלק מהשרידים שלהם.

לרובע המיטה שני רובדים, השזורים אחד בשני: הרובד הנורא והרובד הטוב. הרובד הנורא הוא כמובן כל מה שהיה כאן בעבר, החיים שלאט לאט הופסקו, והאנשים שנעלמו מכאן לנצח. הרובד הטוב והוא כל מה שקורה כאן בהווה. הרובע הזה חי ומשלהב את מי שנמצא בו – יש בו גלריות, חנויות מלאות כל טוב, נהירה של צעירים, זה הרובע הכי תוסס כיום בברלין. בעיני זו המהות של ברלין היום: זיכרון חי של המתים המשולב עם חיים פעילים ומלאים של האנשים שקבעו כאן את מקומם.

אני אחזור לברלין, כי הרגשות שהיא מעוררת, לטוב ולרע, היופי שלה, שאחראים לו יהודים רבים, סמלי הזיכרון הרבים כל כך שנמצאים בה, מחייבים הסתכלות ובחינה נוספת.

ביום השואה הזה אני מקדישה את הרשומה הזו למשפחות של בעלי ושל הורי, שנכחדו כמעט לגמרי. כמו כן לכל בני משפחתינו, שעזרו אומץ, שרדו לספר, ועל אף, ולמרות הכל בחרו בחיים, חיים אותם אנו וילדינו ממשיכים!
יהי זכרם ברוך!!

3 מחשבות על הפוסט “יום הזיכרון לשואה ולגבורה – מבט מברלין

  • תגובה ורד והדס 1 במאי 2011 בשעה 7:24

    ציפי היקרה, אפשר לתאר את העוצמה הרבה הפורצת מהלוחות ומצבעם הזהוב הבוהק על רק האבנים הקרות השחורות.
    רשומה חזקה ומרגשת.

  • תגובה ציפי לוין 2 במאי 2011 בשעה 9:15

    הי ורד.נכון.יש דברים שחשוב לראות אותם,והלוחות האלו בברלין,לדעתי,הן חשובים. קשה מאד לחיות עם השילוב של המוות והחיים,שקיים שם, ולדעת שגם אם בקרובים שלך לא היו שם, הם מתו באותה דרך, במקום אחר. יהיה זכרם ברוך!

  • תגובה נעה זני 30 בנובמבר 2011 בשעה 12:33

    לא ראיתי את הלוחות , תודה על השיתוף , ברלין תשאר חידה והקשר היהודי גרמני גם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *