5 טיפים מעולים להצלחה בגידול סחלבים

גידול סחלבים בהצלחה

אני אוהבת סחלבים. הם יפים ועדינים, הם מרתקים אותי. אני מסתכלת על הסחלבים שלי, יש לי 4 עציצים, וכל אחד מהם שונה במעט ממשנהו. אפילו הפרחים שלהם, על אותו גבעול שונים, במעט, האחד מהשני. לפרחים יש צבעים משגעים. ורודים, סגולים, לבנים, צהובים. לעיתים הם משורטטים בקווים עדינים, קוים דקיקים, שרק הצייר של הטבע יודע לצייר.

מעט מידע על הסחלבים

הסחלבים שייכים למשפחת צמחים ענפה ביותר, מוכרים כ-800 סוגים ויותר מ-25,000 מינים ידועים (לפי ויקיפדיה) ועוד מונים כ-100,00 הכלאות שונות של סחלבים. זו אחת מקבוצות הצמחים הכי סתגלניים שמכירים כיום. הם התפתחו באזורים טרופים אך הם נפוצו מאזורים אלו, והם גדלים כמעט בכל העולם, בצורות חיים מגוונות. באוסטרליה למשל, יש סחלבים שצומחים מתחת לפני האדמה ולעומתם ישנם סחלבים שגדלים בג’ונגלים, באזורים טרופים על ענפי עצים גבוהים. (מתוך האתר של פארק אוטופיה, פרטים עליו אביא בהמשך).

הסחלבים מסוגלים לחיות כצמחים נפרדים אך גם לשתף את חייהם עם צמחים אחרים, עם פטריות למשל. הסחלבים זקוקים להאבקת הזרעים שלהם. לכן בחלק התחתון של כל פרח יש להם משטח
נחיתה.(שפית), שמדמה, בדרך כלל, צורה ניקבית של החרק, שצריך להאביק את הסחלב.

טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)

 

הפחד לגדל סחלבים

תמיד אהבתי סחלבים, אבל כרבים מאיתנו, שמגדלים צמחים בבית, פחדתי לגדל אותם. לפחד הזה היו מספר סיבות עיקריות:

1. נסיון מר בגידול של עציץ סחלבים. אפילו שמלאתי את ההוראות, אותן קבלתי במשתלה, הסחלב שלי, לאחר שפרח מת.

2. שמועות מהסביבה הקרובה והרחוקה, שהנסיון המר שלי הוא לא רק שלי. לכולם זה קרה, וקשה לגדל סחלבים. לאחר זמן קצר הם נובלים – מתייבשים – בקיצור הולכים
לעולמם די מהר.

3. המחיר שלהם מאד יקר (החל מ-90שח לצמח ומעלה, ככל שנצמח גדול יותר ועם יותר פרחים המחיר עולה ויכול להגיע למאות שקלים).

4. שיתוף של סיבות 1 ו 2 ו 3 הופכות את קניית הסחלב ללא משתלמת ואפילו מתסכלת מאד מבחינתי ומבחינת שאר הגננים הביתיים.

איך גננת ביתית מוצלחת נכשלת בגידול סחלבים?

התחלתי לגדל צמחים בבית ומאד אהבתי את הגינון ואת הצמחים. גידלתי עציצי סיגליות נהדרים,  גידלתי רקפות, גדלתי שרכים, גדלתי דיפנבכיות יפות וגדולות. גידלתי ניצנים (סוג של צמח פורח), גידלתי קקטוסים וסקולנטים שונים. אהבתי ואני אוהבת גם היום, לטפל בצמחים שלי. את הסטאג’ עשיתי בבית הורי. אמי תמיד גידלה צמחים ואני עזרתי לה להשקות אותם. בנסיעות שלהם לחו”ל ההשקיה של הצמחים היתה התפקיד שלי. יום אחד קיבלתי אומץ וקניתי עציץ סחלבים יפה במטרה להצליח לגדל אותו, ידעתי שקשה לגדל סחלבים ולכן הקפדתי על הוראות המשתלה: השקתי עם מים מזוקקים, דישנתי פעם בשבוע. ולצערי כלום לא עזר והעציץ מת. מאז, במשך הרבה שנים, לא ניסיתי לגדל סחלבים, רק הייתי מסתכלת עליהם במשתלה, וחושבת כמה הם יפים.

כיצד נגמלתי מהפחד לגדל סחלבים?

נגמלתי מהפחד לגדל סחלבים לפני כשלוש שנים. לבניין שלנו עברו שכנים חדשים, דירה לידנו. פיתחנו עמם יחסי שכנות מצוינים. כשהם נסעו לחו”ל, התנדבתי להשקות להם את הצמחים הרבים שבביתם, זה היה הדבר הכי טבעי בשבילי. כשהם חזרו לארץ הם הודו לי עם עציץ יפה של סחלבים ורודים. התאהבתי בעציץ היפה ומצאתי לו מקום על השולחן הקטן, בין הכורסאות. זו היתה פינה מושלמת.

החלטתי שהפעם אצליח בגידול עציץ הסחלבים שלי, אבל, שלא כמו בפעם הקודמת, הפעם הזו אני משנה את הכללים. אין לי מושג איך העזתי לעשות זאת, אבל פעלתי לפי האינטואיציה הגננית שבי 😊
עובדה: זה הצליח.

בתמונה עציץ הסחלבים הראשון שלי. בפינה הזו הנחתי אותו לראשונה. (התמונות הקטנות נלקחו מהאינסטגרם שלי).

טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)

מגדלת סחלבים מומחית

עם הזמן הפכתי במשפחה למומחית לסחלבים. העציץ שלי גדל ופרח. אני הנחתי שהוא מקבל תנאים טובים, גם ממני וגם בבית, ושמחתי שגיליתי בעצמי עוד מיומנות. כעבור מספר חודשים, הפרחים המקסימים של הסחלב החלו להתייבש ולנבול. כל יום התייבש עוד פרח ונבל. יום אחד קמתי בבוקר ולסחלב שלי נותרו רק עלים ירוקים ובשרניים וביניהם  2 גבעולים ירוקים. אני כבר לא נבהלתי, הבנתי שאני צריכה לחכות מספר חודשים, והפריחה תחזור. המשכתי להשקות את העציץ בדיוק כמו קודם. האמנתי שאם העלים והגבעולים נשארו ירוקים  – הפרחים יחזרו לצמוח.

טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)

בינתיים עברנו דירה, 2 קומות מעל דירתנו הקודמת, וחמותי היקרה קנתה לנו 2 עציצי סחלב חדשים. העציצים היו יפייפיים ומזן ננסי, שלא הכרתי קודם. הנחתי אותם על השידה שליד השולחן עליו ניצב הסחלב הראשון שלי.

טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)

עציץ סחלבים חדש מתווסף למשפחה

ככה חיו להם בשלום 3 עציצי הסחלב שלי. הראשון, ללא הפרחים והזוג החדש עם הפרחים היפים. ארגנתי שיגרת השקייה: בכל יום שבת בבוקר אני משקה את כל העציצים בבית (וכשצריך גם את של השכנים, כשהם בחו”ל). אני קוטפת עלים יבשים, בודקת את העלים והגבעולים הירוקים ומנקה מאבק את העלים הגדולים והבשרניים של הסחלבים.

סדרנו את הבית החדש, תלינו תמונות והבית נכנס לשיגרת חיים. באחד מימי השבת, שמתי לב שהסחלב ללא הפרחים ממשיך להראות סימני חיות, אך ללא פרחים חדשים, וחשבתי שזמן הפרחים חדשים כבר הגיע ואולם הם לא צמחו. בנתיים, חזרו שוב השכנים מחו”ל, ואני זכיתי בסחלב גדול במיוחד ומאד יפה. התרגשתי מאד למראהו, שהיה במחצית פריחתו. ידעתי שהוא יתמלא בפרחים וחיכיתי לפריחה,
שאכן הגיעה תוך מספר חודשים. את הסחלב החדש הנחתי ליד זוג הסחלבים הננסי. ופינת הסחלבים היתה מאושרת.

אין לי תמונה מהשלב הזה של שלושתם,  רק צילמתי את הסחלב החדש. בתמונה רואים את הניצנים הרבים שהסחלב נושא על גבעוליו, סימן לפרחים הרבים שיפרחו פה:

טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)

שלבי החיים של הסחלבים

לסחלבים יש שלבים שונים במעגל החיים שלהם. לקראת הקיץ הפרחים נושרים וחלק מהגבעולים מתיבש—>; בסתיו מתחילים לצמוח גבעולים ירוקים—>; על הגבעולים צומחים ניצנים קטנטנים—>; באזור פברואר הניצנים נפתחים והפרחים פורחים—>; כעבור מספר חודשים הפרחים נובלים ולעיתים מתייבשים גם גבעולים—> והתהליך ממשיך.

יש סחלבים שהתהליך הזה לעיתים נעצר (לסחלב הננסי שגזמתי את הגבעולים עקב התייבשות, כעבור שנה עוד לא צמחו גבעולים חדשים, אך עליו צומחים כל הזמן).
כמו כן יש סחלבים שפורחים יותר חודשים מאחרים.

יום שבת אחד הבנתי מה אני צריכה לעשות עם הסחלב הראשון שלי, אותו סחלב, ששנה שלמה לא הפריח פרחים. הבנתי שעליו לעבור לחיות ליד חבריו. המקום הזה לא אידאלי, כי הוא צפוף מעט, אבל המקום הזה בו חיו שלושתם, מול דלתות המרפסת והחלונות הגדולים, היה המקום הטוב ביותר בשבילם.

העברתי את הסחלב ליד החברים האחרים שלו:

טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)

 

הפינה הזו הוכיחה את עצמה והסחלב החדש והגדול הפריח פרחים נהדרים. 2 קשתות מלאות בפרחים ורודים מפוספסים:

טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)
טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)

הסחלב שעבר מקום מתאושש

כמו שציפתי, יום אחד ראיתי גבעולים חדשים, שצמחו לסחלב שעבר דירה. כל כך שמחתי. הייתי מאושרת שבחרתי בחיים, שהעברתי אותו מקום ושהוא ממשיך להתפתח. עברו מספר חודשים וניצנים צמחו על הגבעולים ומהניצנים יצאו פרחים ורודים מקסימים. ההפתעה שלי היתה מאד גדולה, כי כנגד ההגיון, חלק מהפרחים פרחו כשהם הפוכים לכיוון האור. אני מניחה שלטבע סודות משלו וסיבות לפעולות
שלו, כמו גם כאן.

עברו עוד מספר חודשים והסחלב הננסי, בעל הגבעולים הירוקים הצמיח שוב פרחים לבנים נהדרים. כל פרח חדש שפורח אני כל כך מאושרת. שמחה לניצני החיים האלה,
שהסחלבים שלי מראים.

הסחלב הגדול נמצא כעת בשלב שפרחיו נבלו כמעט כולם, ואני ממהרת לצלם את 4 הסחלבים שלי במצבם הנוכחי:

טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)
טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)

5 טיפים מוצלחים לגידול סחלבים

1. תאורה – הסחלבים אוהבים אור אבל לא שמש ישירה. מניחים את הסחלבים מול חלון אך לא קרוב אליו, כדי שקרני השמש לא ישרפו אותו (זה כלל טוב להרבה צמחי בית. החלונות יוצרים אפקט חממה שמייבש אותם).

אצלי הסחלבים נמצאים מול קיר מערבי שכולו חלונות ודלתות למרפסת. באמצע היום, כשהשמש מכה בחלונות ונמצאת באמצע השמים, אני מורידה קצת את התריסים כך שיש אור אבל רך יותר. אם שמתם במקום מסויים את הסחלב ואתם רואים שהמקום לא טוב לו – הוא משיר פרחים, מעט מיובש, תנסו להעביר אותו מקום. בדרך כלל המעבר יצליח.

2. טמפרטורה – הסחלבים מקורם באזור טרופי, לכן הם לא אוהבים קור. זו סיבה נוספת לכך שהם זקוקים לשמש, כדי לאזן את הטמפרטורה, אבל החוכמה כאן היא האיזון. הם זקוקים לאור אך לא לשמש שורפת ולטמפרטורה נעימה – לא חמה מדי ולא קרה מדי. בקיץ, אנחנו מדליקים כמובן מזגן, אבל מכיוון שאני גם לא סובלת קור, אני מאזנת את הטמפרטורה עם אור השמש (טוב, מודה שגם עם סוודר).

במשתלה אומרים שהסחלב פורח בחורף, וזה היה נכון אצל הסחלב החדש שלי, שפרח בחורף ובאביב. הסחלב הננסי פורח באביב וכך גם הסחלב שעבר מקום.

3. השקיה – אם כל הבעיות, בכמעט כל הצמחים שאני מכירה ומגדלת. קבלתי כל מיני הוראות השקיה לסחלבים שלי, כמו – השקייה עם מים מסוננים, או מזוקקים, השקייה עילית, דישון של אדמת העציץ (קניתי דשן מיוחד לסחלבים), דישון שבועי בתוך המים. ניסיתי את כל ההוראות האלה, ולא הצלחתי לגדל סחלבים. כשסיפרתי שהחלטתי לשנות את הכללים, השינוי העיקרי היה בהשקייה. התחלתי להשקות את הסחלבים בהשקייה תחתית. כשסיפרתי עליה במשתלה, שבה אני קונה את הפרחים והעציצים, טענו שזו השקייה לא נכונה לסחלבים, אבל, עם תוצאות טובות לא מתווכחים 😋

אלו הם כללי ההשקייה שלי:
א. אני שמה מתחת כל סחלב (מוציאה אותם מהכלים שלהם) כלי פלסטיק קטן, ששימש בעבר לאחסון מזון.

ב. את הכלי אני ממלאה במים, כמחצית מעומקו.

ג. אני משאירה את עציץ הסחלבים, ל 2-3שע’ , ובקייץ גם ל-  4ש’, כדי שהסחלב ירווה  את צמאונו במים.

חשוב כמובן לבדוק לפני ההשקיה שהאדמה, שבה צומח הסחלב, יבשה. מהניסיון שלי, כשההשקיה היא חד שבועית האדמה תמיד יבשה. (כל עציץ, אם נגע באדמה שלו והיא לחה, אסור להשקות. כשמשקים עציץ ואדמתו לחה התוצאה היא רקבון של הצמח).

ד. אני משתמשת במי ברז בלבד, לא מדשנת ולא מחליפה את העציץ המקורי שאיתו הגיע הסחלב.

4. גיזום – חלק שהתייבש צריך לגזום. אם זה גבעול (כמו בסחלב הננסי השני, שנשארו לו רק עלים ירוקים, והם ממשיכים לצמוח) ואם זה עלה.
את שורשי האויר שיש לסחלב, לא צריך לגזום, רק אם התייבשו לגמרי.

5. אהבה – הסבירה לי חברה, שמגדלת צמחים, שצמחים אוהבים לגדול ביחד. באופן אינטואיטיבי אני מגדלת כך את צמחי הבית. אני בטוחה שעל השידה יש תאורה מצוינת לסחלבים, אבל מאמינה שגם חברה טובה עוזרת. חוץ מזה, אני אוהבת את הצמחים שלי, מדברת איתם, שמחה שגדלים ניצנים ויוצאים פרחים חדשים. אני מאמינה שזו עיצה טובה לכולנו, בכל תחום 💗

לפני שניפרד, הנה עוד מספר צילומי תקריב של הסחלבים שלי, שאולי יעשו לכם חשק לגדל סחלב בעצמכם:

טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)
טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)
טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)
טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)
טיפים לגידול סחלבים (צילום: ציפי לוין)

 

פארק אוטופיה

בכניסה לקיבוץ בחן, שבשרון, הוקם פארק אוטופיה. זהו פארק שמכיל יער גשם טרופי וגן בוטאני גדול, עם מגוון רחב של סחלבים. אפשר לראות בו איך הסחלבים גדלים, הכי קרוב לטבע. ראיתי שהוא פתוח גם בחג השבועות הקרוב.

קישור לאתר הפארק:

פארק אוטופיה

תגובות, הערות

אשמח לשמוע כל מה שיש לכם להגיב, לאמר, לספר לי על הפוסט. האם גדלתם בעבר סחלבים?

האם נכשלתם ועכשיו תנסו?

אתם מגדלים צמחים בבית? איזה צמחים אתם אוהבים לגדל?

מזמינה אתכם להרשם לרשימת התפוצה שלי ולקבל עדכון על פוסטים חדשים:

10 מחשבות על הפוסט “5 טיפים מעולים להצלחה בגידול סחלבים

  • תגובה Michal Agam 19 במאי 2018 בשעה 10:20

    איזה פרח יפה ואצילי הסחלב, כיף לך שאת מצליחה לגדלם כך, יש בתים שהם מושלמים עבורם, שיהיה לך חג שמח יקרה

  • תגובה tsipiko@ynet.co.il 19 במאי 2018 בשעה 12:50

    מיכל היקרה אף פעם לא חשבתי על כך שיש התים שהסחלבים מתאימים להם יותר או פחות. אני מניחה שעיני המעצבת שלך חושבות על הכל. אני מסתכלת על נושא הקלות והנוחות ומקווה שמי שרוצה לגדל יראה שזה באמת קל. חג שמח לכם😊

  • תגובה Hila Ben Hanoch - Levy 23 במאי 2018 בשעה 14:40

    אני ידועה כקוטלת עציצים סדרתית. נראה לי כדאי שאתחיל עם קקטוס לפני שאעבור לסחלבים…

  • תגובה tsipiko@ynet.co.il 24 במאי 2018 בשעה 8:07

    הי הילה אם את מרגישה נוח להתחיל עם קקטוס או סקולמט- ויש נהדרים במשתלות, גם בגדלים ידידותיים – לאו דווקא הקטנטנים, תתחילי איתם. החשש שלך יעבור ותעברי לסחלב הראשון. את תראי שלא צריך באמת לחשוש😃

  • תגובה ניצה 8 בדצמבר 2019 בשעה 17:33

    היי
    למעשה את משקה בהשקייה תחתית כל שבוע או יותר? לא מחליפה עציץ או מצע כלל? יש לי כמה עציצים שגדלים במגדל משרדים חלונות זכוכית שטופי אור שאינם נפתחים.
    ניצני הפרחים של סחלב חדש נפלו לפני שפרחו מקווה שיישארו כמה מהם על הגבעולים ומספר פרחים שפרחו, ממנו ,נפלו. אולי כי מדובר במעבר מהמשתלה למשרד.
    2 אחרים רק מוציאים עלים אך נראה שקצת תקועים בשלב של עלים חדשים ויש האטה גם בזה. באחד מהם העלים שמוטים כמו אזני “דמבו” . אני משקה בהשקייה עילית ממכשיר תמי 4 שילוב של מים חמים וקרים הנעימים למגע. מדשנת פעם בחודש
    כפית על 2 ליטר מים בדשן סחלבים . ולם יחד על המעקה של החלון
    אשמח למספר עצות.

    • תגובה ציפי 6 במרץ 2020 בשעה 9:58

      הי ניצה, אני אענה לך כמה שאוכל. אני משקה פעם בשבוע, ורק בחורף, כשממש קר, אני מאריכה קצת לפעם בשבוע וחצי. אחכ חוזרת לפעם בשבוע. אני לא מחליפה מצע-משאירה את העציץ כמו שהוא. יכול להיות באמת שהניצנים נפלו בגלל המעבר. לגבי ההצבה של הסחלבים במקום חדש זה ניסוי ותהייה. כלומר – הם צריכים אור, אבל לא שמש ישירה ובטח לא חזקה מאד. רק כעבור זמן מה את תראי אם טוב להם במקום החדש. הם אוהבים לחיות ביחד, באותו מקום. לא צריך להשקות אותם במקום אחר מהמקום בו הם חיים. אני משקה רק מלמטה, שמה כל סחלב בכלי פלסטיק שבו אני שמה מי ברז – לא מים מזוקקים ולא מסוננים. אני גם לא מדשנת. גיליתי שהם חיים יופי גם בלי הדישון. גם לי יש כמה שלא מוציאים כבר פרחים, אחרי סבבים של כמה שנים, אני אוהבת אותם גם במצבם הזה 🙂 מקווה שעזרתי קצת.

  • תגובה ירדן 20 בפברואר 2020 בשעה 22:46

    תודה רבה על השיתוף 🙂 במשתלה המליצו לי גם על סגנון ההשקייה עליו המלצת. רק שהם אמרו שאורכה צריך להיות 3 דקות (ולא 3 שעות), האם לדעתך 3 דקות יכול להיות גם יעיל?

    • תגובה ציפי 6 במרץ 2020 בשעה 10:00

      הי ירדן. בחורף אם ממש קר, אני משקה לעיתים פחות מ3 ש’. בקיץ, חוזרת ל3ש’. 3 דקות – נראה לי כמו עינוי לצמח. רק טעם מהמים ולוקחים לו 🙂 תנסי ותראי אם 3 דק’ זה מספיק.

  • תגובה עדי 21 במאי 2020 בשעה 10:13

    היי ניצה, תודה רבה על הטיפים
    אני לא השקיתי עד כה כפי שאמרת אבל אנסה זאת
    השבוע הנוכחי היה שבוע של חמסין מטורף והשקיתי את הסחלב בתחילתו (יום א) וחשבתי שנכון להשקות שוב ביום ה ( לאחר 5 ימים)…שבאתי להשקותו ראיתי ש-2 הפרחים האחרונים שלו מאוד נפולים ולא נראים כמו הקודמים שנבלו כתוצאה מהמחזוריות של הסחלב. נראה שנובלים כתוצאה מהחום ואולי חוסר ההשקייה – יש מצב כזה?

    הם ממש בימים הקרובים אם כך ינשרו ואשאר רק עם הגבעולים
    איך אני יכולה לדעת אם יש טעם לגזום את הגבעולים?

    תודה!

    • תגובה ציפי 7 ביוני 2020 בשעה 17:19

      הי עדי. אז קודם כל שמי ציפי – נעים מאד :). שנית – להשקות באותו שבוע, גם כשמאד חם, לדעתי זו טעות והפרחים הנפולים הם כנראה ההוכחה. אני משקה רק פעם בשבוע, גם בקיץ והפרחים פורחים לפחות חודש. מצד שני, אם הם היו האחרונים, אולי באמת הגיע זמנם. בכל מקרה, אין טעם להשקות יותר מפעם אחת, אבל חשוב לא לשים את הסחלבים תחת שמש ישירה, זה ייבש אותם, אפילו ישרוף אותם. את הגבעולים הגבוהים שמתיבשים ניתן לגזום, גם אם עלה התייבש. הפרחים הבאים גדלים על גבעול חליפי, שהסחלב מגדל. אם הגבעול ירוק – אל תגזצי, רק אם התייבש. בהצלחה בהמשך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *