יוז’י ימאמוטו תערוכת יחיד במוזיאון העיצוב בחולון

יוז’י ימאמוטו תערוכת יחיד במוזיאון העיצוב בחולון

בין ה- 5/7/12  ל – 20/10/12 מתקיימת במוזיאון העיצוב בחולון תערוכת יחיד של האמן ומעצב  האופנה יוז’י יממוטו בן ה-68. התערוכה מציינת  40 שנות פעילות של האמן וכן ציון של 60 שנים של יחסים בינלאומיים בין יפן לישראל.

(בסרט הדקומנטרי, המלווה את התערוכה, מספר יוז’י ימאמוטו כיצד החתימה על קיר החנויות שלו הן הפרט הכי קשה בשבילו. הוא חותם ומוחק ושוב חותם עד שנוצרת החתימה המושלמת)

המוזיאון, שנפתח לקהל הרחב ב-2010  הוא בניין מרשים ביותר, שזכה להכרה גדולה בעולם ועוצב על ידי המעצב הישראלי, הבינלאומי רון ארד.  מבנה המוזיאון מיוחד במינו מבחוץ ומבפנים:

מימין לשמאל: מבנה המוזיאון, הכניסה לחנות ולבית קפה, קיר פנימי מפוסל, חצר פנימית מעוגלת.

יוז’י ימאמוטו, ההשפעות על חייו כמעצב

יוז’י ימאמוטו הוא מעצב על יפני, מהחשובים ביותר בעולם האופנה, מהמובילים ומהיחודיים הקיימים כיום. 40 שנות הפעילות שלו הן ענפות ופוריות. הסגנון שלו עצמאי, אוונגרדי, עוקף טרנדים ואפילו מסתורי ואפל מעט, אם בשל הבדים הרחבים והנשפכים, שיותר מסתירים ממראים ואם בשל הצבעים הכהים של הבדים.

יוז’י ימאמוטו והמוזה – הכראוגרפית והרקדנית פינה באוש, תמונה מהתערוכה.

צילום מהתערוכה

 יוז’י ימאמוטו ממעט להתראיין, לספר על עצמו, ולכן חשוב מאד ומעניין ביותר לצפות בסרט המלווה את התערוכה. זהו סרט דקומנטרי מרתק של הבמאי וים ונדרס, שנעשה בשנת 1989. בסרט ניתנת הצצה נדירה לעולמו של המעצב, לחוויות הילדות שהשפיעו עליו, לחיים עם אם תופרת קשת יום, יתום מאב שנהרג במלחמת העולם השנייה. חוויה אפלה וקשה מאד מבחינתו. הוא סיים לימודי משפטי ועקב מותו של אביו חזר לעזור לאמו התופרת וזנח את מה שלמד לטובת הבדים, העיצוב והתפירה. הוא תמיד היה מוקף בנשים, מסוגים שונים, תפר לנשים, למד את הדיוק שבמידות ובהיקפים. 

כשרואים אותו בעבודתו עם התלמידים, מבינים מדוע הוא מספר על עצמו שהוא יותר חייט ממעצב. בבסביבת העבודה שלו הכל מאד רישמי וחסר צבעים, כדי שאלו לא יסיחו את הדעת מהלימוד, המאד דקדקני.

יוז’י ימאמוטו מייצג רק את עצמו

יוזי’ ימאמוטו חוזר על כך שהוא אומנם מעצב ממוצא יפני, אך איננו מייצג את יפן וזאת על אף הניסיון של הצרפתים להגדירו כך, בעקבות ה”פלישה” שהרגישו כאשר ימאמוטו נכנס לעולם האופנה הפריזאי בשנות השמונים. ימאמוטו הציג מאז ומתמיד עיצובים אוונגרדיים, צלליות ארוכות ונשפכות, סיומות לא גמורות לבדים. העיצובים שלו הם לעיתים רבות חסרי מיניות והגוף עליהם הם מונחים לא מובלט. לדבריו הוא לא סובל עיצובים סימטריים, אלא להפך עיצובים שאינם מושלמים ומהודקים.

סיקור התערוכה ופריטים נבחרים

במוזיאון מתפרשת התערוכה על פני 3 מתחמים ו-2 תתי מתחמים. כל הדמויות ממוספרות והצופה מצויד בדף הסבר המתאר את מספר הדמות, התלבושת ותקופת הקולקציה.

76- שמלת דינוזאור שחורה עשויה כותנה אביב /קיץ 2006:

חלל הקרנה – גברים

3 התלבושות שבחדר ההקרנה הן מקולקציית אביב/קיץ 2011:

על 3 מסכי וידאו מוקרן הסרט: רשימות של ערים ובגדים” של וים ונדרס המראיין את יוז’י ימאמוטו. הסרט המעניין של וים ונדורס תורם להבנה של ימאמוטו, ואסור להפסידו. כמו כן מומלץ לראות אותו בתחילת התערוכה, כפי שממליצים אנשי המוזיאון, כי ההסתובבות בתערוכה הופכת למעניינת יותר ומעמיקה יותר לאחר היכרות, גם אם קצרה, עם האמן.  ימאמוטו מבקש שמי שקונה את הבגדים שלו יתייחס אליהם כאל צורך ממשי, אמיתי, כפי שהוא מכנה זאת, ולאו דווקא כקניה של מותג כלשהו.

בדרך לחדר ההקרנה מוצגות תלבושות:

65 – מכנסי אקמה יפניים מסורתייםוז’קט משי צבאי אביב/קיץ 2012
66- מכנסי פשתן וז’קט כותנה אביב/קיץ 2011:

הגלריה התחתונה – נשים

בגלריה התחתונה מוצגות 38 דמויות המולבשות בעיצובים נשיים, מתוך 30 ש’ של עבודתו. לתצוגה זו הוא קורא: “פרחים המלבלבים בפראות בערוגה של ארציות”. אהבתי מאד את הצבעוניות, את הפשטות, לכאורה, השכבות שמגלות ומסתירות, את הפרטים הקטנים, החשובים כמו הגדולים. את ההפתעה שבתזוזת הבובות- עומדים ובוחנים תלבושת מסוימית ולפתע הבובה מסתובבת ומציגה צד אחר של התלבושת.הבובות דינמיות וכך גם הבגדים. יש בהם תנועה. אני מביאה הרבה תמונות, חלקן ממוספרות חלקן לא, את הפרטים יגלה מי שיצפה בתערוכה.

13- מערכת ביגוד רב שכבתית, סתיו/חורף 2004-2005:
17- ז’קט בסגנון אופנוענים מעל שמלת סטרפלס עשויה כותנה עם הדפסי פרחים אביב/קיץ 2010:
35- שמלת קפלים בצבע חאקי עשויה גברדין אביב/קיץ 2007:
11- קימונו משי בצבעי ירוק פסטל ושמנת שנצבע בטכניקת שיבורו (טכניקת טאי-דאי יפנית מסורתית) אביב /קיץ 1995:
10- שמלה ארוכה שקופה ירוקה על גבי חצאית ירוקה עשויה משי וז’קט כחול עם פרחים מקטיפה צרובה אביב/קיץ  1997:
3- מעיל זנבות קצר עשוי גברדין, מעל מכנסיים בצבע נייבי, עשויים גברדין וחולצת כותנה לבנה אביב/קיץ 2006:
4- ז’קט בצבע שמנת עם רוכסן ורקמת פרחים אדומה מעל חצאית שכבות עשויה כונה בצבע חום כהה אביב/קיץ 2000:

שלל תלבושות בתערוכה:

המעבדה לעיצוב – גברים

זהו חלל הפונה לחצר המוזיאון, שבמרכזו ניצבות 20 דמויות גבריות שנמצאות בדיאלוג עם דמות נשית שהיא מחווה לפינה באוש. עליה אמר: “פינה באוש היתה המוזה שלי. הסילואט שלה, הנוכחות והאנרגיה העצומה היוו מקור השראה אמיתי בשבילי. היתה לנו מערכת יחסים מאד מיוחדת”. (בהיותה בת 68 נפטרה פינה באוש ממחלת סרטן, זמן קצר לאחר שאובחנה).

המוזה – מחווה לפינה באוש

39- שמלת משי ארוכה שקופה בצבע אוף-וויט  אביב/קיץ 1992:

גלריה עליונה- נשים

במרכז הגלריה העליונה עיגול עץ רחב שמורכב מגופי תאורה זוהרים. סביב גופי התאורה ניצבות דמויות נשיות בשמלות ערב בצבעי אדום ושחור. המראה המתקבל דרמטי ומהפנט.

71 – שמלת קפלים אדומה, עשויה משי  אביב/קיץ 2005

השמלה היא מחווה למאדם גרה, ג’רמן אמילי קרבס, מעצבת האופנה שיצרה הוט קוטור, אך בשונה מאחרים הפכה את עיצוביה למדויקים ולא מצועצעים, לשלמות של הגוף והבד.

פריטים נוספים בגלריה: מעיל צמר, שמלות משי, צמר, קטיפה וקימונו:

מתוך דבריה של גלית גאון אוצרת התערוכה:

 

 

7 מחשבות על הפוסט “יוז’י ימאמוטו תערוכת יחיד במוזיאון העיצוב בחולון

  • תגובה הדר 19 באוקטובר 2012 בשעה 6:14

    תודה, ציפי.
    החזרת אותי באחת לתערוכה החשובה והמיוחדת הזו.

  • תגובה photo.fashion.passion - בלוג אופנה ישראלי 21 באוקטובר 2012 בשעה 14:36

    איזה כיף לך שהלכת! זאת תערוכה כל כך מוצלחת שעברתי בה שוב בשבוע שעבר (אירוע הפתיחה לשבוע האופנה).

  • תגובה benny briga 21 באוקטובר 2012 בשעה 14:59

    ואוו התערוכה נראית מדהים!!ממש אהבתי:)
    מוזמנת לבקר גם אצלי!

  • תגובה Fashion Matters 21 באוקטובר 2012 בשעה 16:10

    העיצובים מאוד מעניינים!

    http://fashionmattersbyhadas.blogspot.co.il/

  • תגובה ציפי לוין 21 באוקטובר 2012 בשעה 16:53

    הי הדר שמחה שהחזרתי, פשוט תערוכה יפייפיה!

  • תגובה ציפי לוין 21 באוקטובר 2012 בשעה 16:54

    הי שרונה כיף לך שהצלחת ללכת פעמיים! לא הספקתי, אבל הייתי בה הרבה זמן בפעם היחידה. מקווה שראית את הסרט ולא דלגת מחוסר זמן.

  • תגובה ציפי לוין 21 באוקטובר 2012 בשעה 16:55

    הי בני. אם לא הלכת אליה, אצלי הבאתי את הרוב, חות מהסרט וחוץ מזה שלראות במציאות היה עוד יותר יפה. אכנס אלייך, תודה על ההזמנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *