הוותיקן – סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור

הדבר הראשון שתכננתי בטיול לרומא היה את הסיור המודרך בעברית בוותיקן, או למעשה במדינת הוותיקן. ב-1929הוותיקן הפכה למדינה הקטנה ביותר בעולם, כאשר בראשה עומד האפיפיור. יש להם ממשלה, דגל, המנון ואפילו דואר עם בולים! זו המדינה העשירה בעולם, ביחס לכמות נתיניה, והסיור בה מראה את הפאר וההדר שהכנסייה מחזיקה. רואים את הארמון בו מתגורר האפיפיור, את האוצרות  המרהיבים ואת הקפלה הסיסטינית יוצאת הדופן.

סיור מודרך בוותיקן בעברית

כמו כל תייר שלא ביקר בוותיקן, שמעתי אין ספור סיפורים על הגודל והעושר שלו,  וכמובן על התור הארוך בכניסה אליו ועל כמויות האנשים שנמצאים שם בו זמנית, ועקב כך קשה לראות ולהבין מה רואים. כיום, כמעט בכל מדינה בחו”ל יש חברות ישראליות שמלוות תיירים ועורכות להם סיורים בשפת אמנו. רומא לא שונה וגם בה יש סיורים. אכן חיפוש קליל בגוגל הביא אותי לחברה ישראלית שענתה על הצורך שלנו בסיור מודרך בעברית ועונה לשם: “סולו איטליה”. קראתי על הסיורים שלה ברומא, קראתי ביקורות טובות וללא היסוסים נרשמנו לסיור. הסיור כולל כרטיסי כניסה למוזיאון, כניסה ישירה למוזיאון, ללא תור, והסכום ששילמנו- 60 יורו לאדם, היה שווה כל אגורה!  במילה אחת: מומלץ!!

לוותיקן ניתן להיכנס בכניסה פתוחה לקהל, ששם צופים על הקומפלקס מבחוץ, ומשם אנחנו יצאנו, לאחר סיום הסיור המודרך שלנו. בנקודת המפגש שלנו הכרנו את הזוגות שסירו עמנו ואת דניאל המדריך הישראלי, ששפע ידע, הביא לנו אייפד כדי להראות לנו דברים חשובים מקרוב, ולהסביר בפרוט על נושאים מסוימים. אנחנו נכנסנו מהכניסה הנוספת והיא מהמוזיאון של הוותיקן, שאליו נכנסים מהחומה שמקיפה את הוותיקן.

הכניסה לוותיקן ותחילת הסיור

בדרכנו לנקודת המפגש לקראת הסיור, כבר הבנו לאן אנו מגיעים. שיירות של אנשים הולכות לכיוון שלנו. בדרך מנסים לעצור את ההולכים מתווכים שונים, ששואלים אם הם רוצים הדרכה וכניסה מהירה לוותיקן. אותו דבר קרה לנו בדרך לקוליסאום, וגם שם הבנו מיד שלא כדאי להסתבך עם המתווכים הללו, ולכולם סירבנו בנימוס. לאחר חזרתנו לארץ ראינו, ממש במקרה, סרט דקומנטרי על המתווכים הללו, ועל כך שמשפחות פשע רומאיות השתלטו על הדרכת התיירים וגוזלים כך כסף רב מהתיירים.

הקבוצה שעימה סיירנו בוותיקן היתה מאד אינטימית – היינו 3 זוגות ומדריך ישראלי, שמרכז חייו ברומא. עקפנו את כל התורים של הכניסה והקופות ותוך כ-10דקות כבר היינו בתוך המוזיאון. הלכנו כל הסיור יחדיו, ראינו הכל, קבלנו אין סוף הסברים, תשובות לשאלות ששאלנו וראו שדניאל, המדריך שלנו מלא בידע ושולט בנעשה. היו פעמים שישבנו סביבו וסביב האייפד שלו וקבלנו הסברים על תמונות שראינו  מסביב ועל התיקרה. לדעתי זו היתה דרך מאד יעילה כדי לסביר על הפרטים הקטנים שבתוך היצירות הגדולות והרחוקות. לא היינו זקוקים לאוזניות, כמו שראינו אצל קבוצות גדולות אחרות, או לרמקולים  וזאת בשל אינטימיות הקבוצה. היינו עומדים בעיגול סביב דניאל ושומעים את ההסברים שלו בבהירות רבה.

הסיור ערך כארבע שעות, שהיו מעניינות, מרתקות, מלמדות, מאלפות. במהלך הסיור המודרך וגם אחריו הבנו מעל לכל ספק שלא היינו עוברים את אותה חוויה מרתקת ללא הסיור המודרך הזה. בוותיקן יש כל כך הרבה מה לראות, יש אלפי אנקדוטות לספר עליהן, כל כך הרבה עניין וללא הדרכה מסודרת, ללכת בין כל האנשים ולנסות ולהבין מה רואים – אין כל סיכוי, וודאי שלא ברמה שאנחנו הבנו וחווינו.

גינת הוותיקן

גינת הוותיקן מטופחת ויפייפייה:

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)
הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)



מסלול ההליכה בוותיקן

יש מסלול שעובר אותו כל מי שנכנס לוותיקן, כאשר מי שהולך עם מדריך מקבל הסברים מפורטים על שלל המונומנטים שמסביב. המסלול עובר דרך הגינה, המוזיאון על מגוון יצירותיו ושיא הסיור – הקפלה הסיסטינית, מקום התפילה האישי של האפיפיור, בה מצוירים על התיקרה והקירות ציוריו הנפלאים של מיכלאנג’לו. סוף המסלול היא הכנסייה של הוותיקן- בזיליקת סן פטרוס, בעלת הכיפה העצומה בגודלה, הנראית בכל רומא.

בתמונה – הכניסה למוזיאון: מאות אנשים בכל רגע נתון נמצאים בכל מקום. אנשים עולים במדרגות, ומכל עבר פרסקות על הקירות והתיקרות:

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)

 

כאן רואים אמבטיה חצובה בבזלת אדומה שהובאה ממצרים, לאחד הקיסרים. המראה מרהיב והיא מגודרת כדי שלא תפגע מקהל האנשים. מסביב פסלים: 

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)
הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)



במסלול הולכים במסדרונות ארוכים, עטופים ביופי נדיר: שטיחי קיר מדהימים ביופיים המתארים את איטליה העתיקה וציורי תיקרה מהממים!

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)

 

באחד המסדרונות חלפנו במרפסת והסתכלנו החוצה. והנה מגרש החניה של מדינת הוותיקן הקטנטונת. מצד ימין של התמונה שוכן בניין הדואר של הוותיקן ומכוניות הדואר ומכבי האש האדומות מחנות מולו. מהמרפסת בה צלמתי הרגשתי כאילו אני מסתכלת על מגרש של מכוניות צעצוע.

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)

 

הקפלה הסיסטינית

אחרי סיבוב ארוך ומעניין הגענו למקום המנקז את כל אוהבי האומנות – לקפלה הסיסטינית. אדריכל הקפלה תכנן את המבנה על פי המידות והפרופורציות של בית המקדש, שבנה שלמה המלך בירושלים, לפי מה שרשום בתנ”ך: 40.93מ’ אורך, 13.41מ’ רוחב ו-20.7מ’ גובה. את התיקרה צייר ברוב פאר רב האמן מיכלאנג’לו והיצירה נקראת: בריאת האדם”.  על קירות הקפלה נמצאות יצירות אומנות נוספות, שנעשו לפני התיקרה של מיכלאנג’לו. היצירות הן של האומנים הטובים ביותר שהיו במאה ה-15, כמו- בוטיצ’לי. לקפלה יש כניסה אחת ויציאה אחת. נדחסים אליה המוני אנשים, ובקושי יש בה מקום להסתובב. דניאל הסביר לנו שלא נבהל אם השומרים של הוותיקן יצעקו עלינו לא לצלם, כי הם עושים זאת ללא הפסקה. בסופו של דבר כולם מצלמים ואף אחד לא שם לב אליהם.

 זו התמונה הכי טובה שהצלחתי לצלם בקפלה:

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)



לאחר השלמת התיקרה התבקש מיכלאנג’לו לצייר על הקיר הראשי את סצינת “יום הדין”, וטוענים כי הכניס את הדיוקן שלו, בתור דמות הקדוש המעונה שעל פניו כעין מסכה מעוותת. 

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)



כנסיית סן פטרוס

לאחר השהייה בקפלה הסיסיטינית עוברים לכנסיית סן פטרוס העצומה בגודלה, הכנסייה הגדולה בעולם. זהו המבנה המרכזי של הוותיקן, והכנסייה הקדושה בעולם הנוצרי. היא יכולה להכיל 60,000 איש! עד שלא נמצאים שם קשה להסביר את הגודל של המקום הזה. היא מכילה פסלים, קברים, ומונומנטים מרהיבים ביופיים:

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)
הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)

סיום הסיור בוותיקן

מהוותיקן יצאנו לעבר הרחבה הפתוחה לקהל. היינו מלאים וגדושים חוויות ובמראות שראינו. היינו צריכים דקות ארוכות של מחשבות כדי לעבד את מה שהיה בסיור. היופי האין סופי, העבודה המדהימה שנעשתה שם, אוספי הציורים המרהיבים. לוקח הרבה זמן לעכל את המראות. וזה מאד מוצלח לצאת לרחבה הענקית הזו של הוותיקן, ושם להירגע, להסתכל מסביב ולנשום אוויר צח. יצאנו החוצה בשעת אחר צהריים, לרחבה הפתוחה לקהל, ולנוף הנהדר:

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)



כנסיית סן פטרוס מבחוץ:

הוותיקן - סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור (צילום:ציפי לוין)



מראה לרחוב שנמצא מול הוותיקן:

רומא (צילום:ציפי לוין)


החברה עימה ערכנו את הסיור המודרך בוותיקן:

5 מחשבות על הפוסט “הוותיקן – סיור מודרך: הדרך המושלמת לביקור

  • תגובה photo.fashion.passion - בלוג אופנה ישראלי 25 במאי 2013 בשעה 8:36

    הייתי בויתיקן כשהייתי בת 12, ההורים שלי לקחו אותי לטיול מצפון לדרום איטליה. אני זוכרת את הותיקן כמקום שהקדשנו לו גם שעות רבות בטיול, מקום מרתק (וענקי!!!!!).

  • תגובה ציפי לוין 25 במאי 2013 בשעה 15:39

    הי שרונה. זה באמת מקום ענק ומרתק. בגלל זה מומלץ ככ הסיור בעברית. מאד קשה לקרו ואז ללכת ולנסות לקשר ולהבין מה רואים, וככה הזמן עובר מאד ביעילות. שבוע מקסים! ונ.ב.-הגיע הזמן לנסוע שוב!!

  • תגובה Lace and Chiffon - Fashion blog - בלוג אופנה ישראלי 27 במאי 2013 בשעה 7:17

    הייתי בוותיקן לפני כשנתיים ואני לעולם לא אשכח את הרגע בו הרמתי את ראשי על מנת ליהנות מהתקרה בקפלה הסיסטינית ואז אבדתי את כל משפחתי ולא הצלחתי למצוא אותם במשך כחצי שעה 🙂
    זה היה די מלחיץ, בחיים לא ראיתי כל כך הרבה אנשים בחלל אחד…
    אבל יום אחד לגמרי לא מספיק על מנת ליהנות מכל הפלא הזה!
    מצפה לחזור לשם שוב בקרוב 🙂
    תודה רבה על הסיקור!

    יאנה

  • תגובה ציפי לוין 27 במאי 2013 בשעה 7:32

    הי יאנה, אני באמת מבינה את הלחץ שלחפש שם אנשים מוכרים..אני נתתי יד לאבי כל הסיור ואכן אכן קבענו בדלת יציאה מהקפלה עם משהי שלא נמצאה יותר עד סוף הסיור…היא כל הזמן הסתובבה לבד ורצתה להצטרף אבל לא נמצאה. בכל זאת גם כל הקבוצה שלנו נשארה ביחד בלי ללכת לאיבוד. זה נכון שצריך עוד, אני מסכימה בפה מלא. את הסיור הבא אני מאמינה שנאכל לעשות כבר לבד, אחרי שהיה לנו כזה סיור מוצלח בפעם הראשונה! יום טוב!

  • תגובה Lian 30 במאי 2016 בשעה 7:43

    עדיין לא הייתי ברומא אבל ברור לי שכשאגיע לשם אבקר גם בוותיקן. ובאופן אישי כשמשהו מעניין אותי אני אוהבת לעשות סיור מודרך ולקבל את כל האינפורמציה.ואם זה בעברית אז עוד יותר טוב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *