עכו, כפי שלא הכרתם!

טיול בעכו, שלא הכרתם

הרבה שנים שלא בקרתי בעכו. ידעתי שהיא מתחדשת, ידעתי שחפרו וחידשו את אולמות האבירים ומנהרות הטמפלרים ובזה כמעט הסתיימה החקירה שלי. הכמעט, עליה אני מדברת היא מסעדת הדגים, שלטעמי היא הטובה בארץ, ונמצאת בעיר העתיקה של עכו, היא מסעדת ‘אורי בורי’ בה בקרתי כמובן. זו המסעדה של השף הצבעוני אורי ירמיאס, שפתח ליד המסעדה שלו גם גלידריה משובחת – אינדומלה, ואת בית המלון הבוטיקי  – ‘אפנדי’.

האכלוסיה בעכו היא מעורבת: יהודים, ערבים נוצרים ומוסלמים, ועכו מזכירה לי מאד את יפו, שאני כל כך אוהבת. יש לעכו ים, יש לה נמל, יש לה דייגים, יש לה מסעדות, יש לה עיר עתיקה, יש לה שווקים ומתחמים ארכיאולוגים מעניינים. כל מי ששלט על הארץ שלנו, והיו רבים כאלה, שמח לכבוש אותה ולהשאיר בה סימנים.

כשהוזמנתי לסיור בעכו היה לי ברור שזו הזדמנות נהדרת להעמיק את המחקר שלי על העיר המורכבת והמיוחדת הזו. חזרתי מעכו עם חוויות, עם הרבה תמונות, עם המלצות, ובואו נצא לדרך 👮

הגנים הבהאים

הגנים הבהאים בעכו

את הטיול שלנו לעכו התחלנו במקום יפייפה, רחוק מהים: בגנים הבהאים של עכו. רובנו היינו בגנים הבהאים של חיפה, ושם גם אני בקרתי. השתתפתי שם בסיור מודרך קצר שבמהלכו סיפרו לנו שעכו היא העיר הקדושה לבהאים, כי בעכו חי בסוף שנותיו מייסד הדת הבהאית – הבהא-אללה, ובה הוא נקבר. כיוון התפילה של הדת הבהאית הוא לעבר עכו, כמו שאצלנו ירושלים. שכחתי מהסיפור הזה עד שהגענו לעכו ולגנים  הבהאים הנהדרים שלה:

הגנים הבהאים בעכו
הגנים הבהאים בעכו
ציפי לוין בהגנים הבהאים בעכו
הגנים הבהאים בעכו

הגנים הרחבים מקיפים את האחוזה ואת המקדש בו קבור מייסד הדת. המון רוגע ושלווה יש בגנים האלה, המעוצבים בדקדקנות ומטופחים באופן תמידי על ידי מתנדבים מבני הבהאים, המגיעים למקום למספר חודשים. לאחוזה ולמקדש ניתן להיכנס בימים ושעות קבועים, ולצערי אנחנו הגענו ביום שלא ניתן להיכנס – סיבה טובה להגיע שוב למקום היפה והרגוע הזה. (אני אביא פרטים לגבי הגנים בתחתית הפוסט).

עכו – החומה המזרחית – ישן מול חדש:

עכו

מוזיאון “אוצרות בחומה”

עכו

 

לאחר הסיור סגנים הבהאים הגענו למוזיאון “אוצרות בחומה”,  שנמצא בחומה המזרחית של העיר, במבנה היסטורי, ששימש את חיילי המשמר העותמנים.  המוזיאון המיוחד הזה נמצא בחומה המזרחית של עכו העתיקה. אולמות המוזיאון החפורים בתוך החומה נוקו ושופצו והמוזיאון מחולק לשני אגפים. האגף הראשון מציג אוספים פרטיים של חפצים, המאורגנים לפי נושאים-ריהוט, תכשיטים, משחקי ילדים, מטבעות, בולים, כולם של אספן אחד, וכולם מסוף המאה ה19 ועד קום המדינה. יש גם תערוכות אוספים משתנות במקום ובימים אלה נמצאת שם תערוכה של אספנית בשם עלמא שראל, כשהנושא של התערוכה הזו הוא דמות האשה הישראלית. האגף השני של המוזיאון הוא שיחזור של שוק, הכולל אוספים של בעלי המלאכה שעבדו בשוק, כמו: חרש עץ, כובען, קולעת סלי קש, נפח ואפילו בית מרקחת עתיק עם ספר תרופות. כולם מהמאה ה-19 ועד שנות הקמת המדינה.

עכו
ציפי לוין בעכו

סיור בשווקים של עכו

בסיום הביקור במוזיאון נפשנו עם ראובן פילו, מנכ”ל חברת MORE חברת תיירות בוטיק, המתמחה בנושאים קולינרים בכלל ובפרט בסיורים בשווקים שונים בארץ. הם אלה שפיתחו את כרטיסי ה’יאללה באסטה’ , עימם ניתן לסייר בשווקים של מחנה יהודה, נצרת, הכרמל, לוינסקי, רמלה, לוינסקי ועכו.(על סיור עם הכרטיס שלהם בשוק של רמלה כתבתי כאן ). את כרטיס ה’יאללה באסטה’ של עכו ניתן לרכוש באתר שלהם, או במלון ‘רימונים חוף התמרים’. אם מביאים אוזניות יש אפשרות לסיור קולי מעניין. ראובן לקח אותנו לסיור קצר בשווקים של עכו. מי שמכיר אותי וקורא את הבלוג יודע שאני מאד אוהבת שווקים. אוהבת להסתובב בהם, לצפות באנשים שמגיעים לקנות, במוכרים של השוק, להרגיש את האווירה, ולצלם את מה שאני מרגישה.

עכו

השווקים של עכו

לעכו 3 שווקים עיקריים, כולם מקורים ונוחים מאד לסיבוב:

השוק הלבן -שקירותיו ו-64 חנויותיו מטוייחים כולם בלבן. השוק עובר כיום תהליכי שיפוץ ורוב החנויות בו הופכות לממכר משקאות ואוכל קל.

השוק העממי- שוק שאותו מוצאים בכל עיר – כלי מטבח, בגדים, חומרי ניקוי.

הבאזר התורכי- המתחם נבנה בסוף המאה ה-18 כשוק עירוני וננטש בשנת 1948 עם כיבוש העיר העתיקה על ידי צה”ל. בשנים האחרונות הוא שופץ והחל בו פריחה של חנויות קטנות של העלי מלאכה, מסעדות וברים.

עכו

‘קוקושקה’ בבזאר הטורקי – הבר/מסעדה של גיל ושירה רודיטי – ‘קוקושה’:

עכו

 

גיל הסביר לנו מעט על המסעדה הקטנה שלו בבזאר, שתינו בירה טעימה מאד של ‘מלכה’ וטעמנו ברבוניות. מקום שאני אשמח להגיע אליו שוב.

מקום שבו אפשר לצלם חתול ישן הוא מקום רגוע:

עכו

 

ציורי קיר על גבי בית מגורים, בקרבת הנמל:

עכו

מסעדת אלמארסא – ELMARSA

יצאנו מהבזאר התורכי והמשכנו לנמל הדייגים בעכו, למסעדת הדגים של השף עלאא מוסא: אלמארסא – ELMARSA. לשף עלאא עבר של לימודי קולינריה בדן גורמה חיפה, סו שף במספר מסעדות
בארץ, 4 שנים עבודה בשבדייה במסעדות של כוכבי מישלן, עד שהחליט לחזור הביתה לעכו ולהקים בה את מסעדת חלומותיו, מול הים. טעמנו במסעדה דגים נהדרים ויין משובח.

הסנדביצ’ים הקטנים עם דגי האנשובי ( התמונה הקטנה מימין) הם מעדן יוצא מן הכלל:

עכו

 

יצאתי מהמסעדה כדי לצלם את הים והסביבה שאני כל כך אוהבת:

עכו
עכו

 

מעניין אותי מי הבעלים של הספינה הכי ורודה שראיתי מעולם 💟

מלון חוף התמרים

לאחר הביקור במסעדת אלמארסא הגענו למלון ‘רימונים חוף התמרים’. על רצועת חוף נקייה ויפייפיה נמצא מלון ‘רימונים חוף התמרים’. המלון קרוב מאד לעיר העתיקה ועומדים לבנות ביניהם טיילת, לטובת כל מי שאוהב לטייל ולראות מולו את השקיעה, לשתות משהו קר כשחם, וכוס יין בערב. במתחם שבו נמצא המלון, ששופץ וחודש בשנים האחרונות, נמצא קאנטרי משוכלל, ספא מטופח, מרכז כנסים ואירועים ושטחים נרחבים של דשא, כיסאות נוח ושמשיות שכולם משקיפים על הים ועל הנוף. לרגעים לא מעטים אפשר לחשוב שקפצנו לתאילנד, שבעצם אנחנו רחוקים מההמולה של הארץ שלנו. אני חושבת שזו המטרה של כל חופשה: חוף למנוחה ואם רוצים עם פעילויות, ים, אוויר טוב, אוכל טוב ונוף משובח.

הנוף ממלון ‘רימונים חוף התמרים’:

מלון חוף התמרים
מלון חוף התמרים
במלון כיבדו אותנו בארוחת צהריים טעימה מאד ואני מביאה לכם רק את הקינוח:
מלון חוף התמרים

גלידת אינדומלה

למי שהמתוקים בארוחה לא הספיקו ניתן היה להשלים את החסר בגלידריה המתוקה של אורי ירמיאס: אינדומלה, שנמצאת בקרבת המסעדה ‘אורי בורי’. בתחילה הגלידה היתה קיימת רק במסעדה, ב-2011 נפתחה הגלידריה, לטובת מי שרוצה גלידה איכותית, שעשוייה מחומרים טבעיים. אני טעמתי את גלידת התמרים ואת גלידת ההל. הגלידה הזו היא ביקור חובה  למי שאוהב גלידה!

גלידת תמרים וגלידת הל – הגלידה הכי טעימה שאכלתי בארץ:

עכו

חמאם טורקי – ‘חמאם גטאס’

בקירבת הגלידרייה נמצא חמם טורקי – ‘חמאם גטאס’, זה היה המקום האחרון שבקרנו בעכו, מקום מיוחד במינו. חמאם גאטס נמצא במבנה לשימור, מבנה יפייפה. החמאם נמצא בשתי קומות חפורות מתחת לפני הקרקע. החפירות ארכו כשנתיים והיו מלוות בפיקוח של רשות העתיקות.

תמונות מחמאם גטאס:

חמאם גטאס

 

לפני מספר שנים קבלנו אבי ואני מתנה מאחותי היקרה, טיפול בחמאם תורכי בהרצליה. לשנינו זו היתה פעם ראשונה בחמאם טורקי. זו היתה מבחינתנו חוויה בלתי נשכחת, לעולמים. לנו זה היה טיפול זוגי. נשכבנו על המשטחים החמים של החמאם, והטיפול הוא שילוב של הזרמת מים חמים וקרים, קרצוף הגוף בסבון מיוחד וזאת בשילוב עם מגבות וליפות. אבי אהב מאד את הטיפול המשולב. אני הגבתי פחות טוב למים הקרים ולליפה והתקפת הצחוק שחוויתי שם, לדעתי לא תישכח לעולם….

אני זונחת את הזכרונות וממשיכה את הסיפור של החמאם בעכו. את החמאם בנה אמיל גאטס, שהיה איש הייטק וזה היה החלום שלו. כיום עוזרת לו בניהול המקום אשתו ובנו. משך הטיפולים כאן נע בין שעתיים לארבע שעות, של חוויה מיוחדת במינה.

הסתיים הטיול שלי בעכו, ואין ספק שהצלחתי להעמיק ולחקור בה, כמו שלא חקרתי במשך הרבה שנים. מה שעוד למדתי מהטיול הזה שאני רוצה לחזור לעכו ולטייל בה שוב. לטייל בשווקים, לאכול במסעדות, ללון בה ולהרגיש שאני בחופשה אמיתית.

עכו

קישורים למקומות שטיילנו בהם

קישור לגנים הבהאים של עכו:
הגנים הבהאים בעכו

קישור למוזיאון ‘אוצרות בחומה’:
מוזיאון אוצרות בחומה

קישור לאתרים, מסלולים, מסעדות בעכו:
עכו העתיקה

קישור למלון ‘רימונים חוף התמרים’:
‘רימונים חוף התמרים’

קישור לחמאם גאטס:
חמאם גטאס

אני מקווה שנהינתם לטייל איתי בעכו ומקווה שעוררתי בכם חשק לטייל בעכו ובסביבותיה.

12 מחשבות על הפוסט “עכו, כפי שלא הכרתם!

  • תגובה בלוג השרון 21 במאי 2017 בשעה 14:13

    מקסים, דרך הראייה של הדברים והזויות שבחרת לצלם.

  • תגובה rivka kofler 22 במאי 2017 בשעה 13:21

    איזה יופי של טיול! אהבתי לטייל איתך!

  • תגובה Lian 22 במאי 2017 בשעה 13:44

    מקסים! עשית לי ממש חשק לטייל בעכו. כבר כמה שנים שלא הייתי שם. אווירה של חו"ל במרחק נסיעה��

  • תגובה הילה לוי, תלתלים בלוג אופנה 22 במאי 2017 בשעה 18:27

    לא ידעתי שיש גנים באהיים בעכו. אחד הפוסטים היפהפיים. ממש עושה חשק.

  • תגובה ורד בן-סימון 24 במאי 2017 בשעה 9:25

    הרגשתי שאני מטיילת בעכו..דרך העיניים שלך, הצילומים מרהיבים איזה יום קסום היה לכם, ועכו יפיפיה

  • תגובה ציפי לוין 26 במאי 2017 בשעה 15:04

    תודה ליטל! זה באמת כיף להיות באותו טיול ולראות את ההסתכלות האישית של כל אחד, את הדגשים ואת האישיות שלו שיוצאת בתוך הכתוב.

  • תגובה ציפי לוין 26 במאי 2017 בשעה 15:05

    ריבקלה שמחה שאת מטיילת איתי!!!

  • תגובה ציפי לוין 26 במאי 2017 בשעה 15:06

    ליאן, אני מבינה אותך ברגע שחזרתי אמרתי לבעלי שאנחנו צריכים לנסוע ביחד!! חול, טעמים מעולים וים רגוע. לא צריך יותר כלום:)

  • תגובה ציפי לוין 26 במאי 2017 בשעה 15:07

    הילה יקרה, תודה על המחמאות! הגנים הבהאים של עכו מקסימים ושווה להגיע בימים שניתן להיכנס לחווה. שמחה שעשיתי לך חשק!

  • תגובה ציפי לוין 26 במאי 2017 בשעה 15:08

    ורד אהובה, שמחה מאד שבאת לטייל איתי 🙂 עכו מקסימה ושווה עוד טיולים!

  • תגובה Michal Agam 27 במאי 2017 בשעה 5:50

    נראה מעולה ועושה חשק לטייל שם, לפעמיים הדברים היפים יותר קרובים ממה שחושבים רק צריך לצאת לטייל…מאוד נהנתי גם מהתמונות

  • תגובה ציפי לוין 30 במאי 2017 בשעה 9:46

    מיכל היקרה, זה ככ נכון. אתמול ישבתי עם קרובת משפחה שסיפרה איך ישבה עם בן זוגה בקפה ליד הים בהרצליה. הים, השקיעה, האוויר הטוב, כל אלו היו לה ככ נפלאים שהיא, שהגיעה אלינו מפריז, אמרה לו שככ יפה פה ונעים, שהיא לא מבינה מה אנשים מחפשים בחול. צריך לדעת להינות ממה שיש לנו ובאנת יש לנו ככ הרבה. צריך רק להסתכל! חג שמח:)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *