גלריית חותם והוגה – Hygge – הדרך לאושר בעיצוב חם וביתי

פינת ההוגקרו שלי – פינת הכרבול והמפלט שלי. היא נמצאת בקצה הספה בסלון, יש בה כריות, שמיכות מלטפות, נרות, ספרים, ותה. כל מה שחמים ונעים לי, ובעצם גורם לי לאושר.

“הדברים הכי טובים ניתנים בחינם”.

זה משפט מוכר וידוע, ומצאתי אותו גם כשקראתי בספר של מייק וייקינג – “הוגה –  סוד האושר של הדנים”.

הדרך לאושר בעיצוב חם וביתי

כמו הדנים, אני אוהבת גשם, אוהבת את הרוח המלטפת, את קרני שמש לפני השקיעה, רחש הגלים. אני יכולה שעות להסתכל על הים. לשבת מולו ולראות את הגלים הולכים וחוזרים. להסתכל במרפסת שלי על השקיעה. איך לאט לאט צבע השמיים משתנה עד שהשמש שוקעת.

בספר מדבר וייקינינג על הביטוי “הוגקרו” – בתרגום מדנית – פינת כרבול.

הוגה – Hygge

בדנית – Hygge, ובעברית יש לה מספר הסברים, כי אין מילה אחת פשוטה.

ההוגה היא מושג דני, המבטא  אורח חיים, אווירה ותרבות. מספר חודשים לאחר תירגום הספר שעוסק בנושא רכשתי אותו. את הספר כתב מייק וייקינג (חיפשתי ומצאתי תמונות שלו, והוא בהחלט מצדיק את שמו). וייקינג הוא מנכ”ל המכון לחקר האושר בקופנהגן. הוא טוען, וזה מובן מדוע, שעבודתו היא הטובה בעולם, כי הוא חוקר מה גורם לאנשים להיות מאושרים 😊

במחקרים בינלאומיים על אושר ממוקמות ארצות סקנדינביה במקומות הראשונים, מתוך 155 מדינות. נורגיה במקום הראשון ודנמרק במקום השני.  ישראל, מדורגת במקום מאד מכובד, ולא כל כך רחוק מדנמרק – מקום 11 בעולם. אם כך, על אף, המרחק הפיזי, מזג האוויר ואופי האנשים, אנחנו שונים בכמעט כל פרמטר מהסקנדינבים, אנחנו, הישראלים מאושרים למדי.

על כריכת הספר כתוב שהוגה הוא ‘סוד האושר של הדנים’, ויש כאן סוג של מדריך להפיכת הסביבה שלנו למאושרת, מדברים קטנים ופשוטים. כשקוראים את הספר מבינים שהפרמטרים בהם מנסים להסביר מה היא ההוגה אולי נראים רחוקים מאתנו, אך זה רק למראית עין. יש בספר הסברים נוספים לביטוי הוגה:

אומנות יצירת האינטימיות, חמימות נפשית והיעדר מטרדים, הנאה מנוכחותם של דברים מרגיעים, חברתיות נעימה.

שתיית שוקו חם לאור נרות. וייקינג טוען שזה הפרוש החביב עליו, ואני מבינה עכשיו את ההזדקקות שלי לשוקו הנפלא של ‘מקס ברנר’. בכל פעם שאנו רואים סרט, אנחנו הולכים לסניף של מקס ברנר הקרוב לקולנוע. שם אנחנו מזמינים שוקו חם ומתוק, כשעל השולחן יש תמיד נר קטן, וזהו, אנחנו מסודרים עם ההוגה שלנו).

באופן עקרוני ההוגה נסוב סביב אווירה וחוויה. זה מצב שבו אנחנו נמצאים עם אנשים שאנו אוהבים, מצב שמשרה בנו תחושה של בטחון, של הגנה וביתיות.

בספר וייקינג מדבר על רשימת משאלות של ההוגה, שהם 10 דברים שיעשו את הבית שלנו ל’הוגלי’ ועל ‘ערכת חרום’ של ההוגה, שניתן להשתמש בה לערבים שבהם לא מתחשק לנו לצאת מהבית, או שמרגישים בהם קצת עייפים. יש הרבה מאד דברים שוייקינג כותב בספרו, על מחקריו בנושא האושר, על המשמעויות שלו ועל החיפושים שלו למכנה משותף. אני מתכוונת לקרוא אותו שוב ולנסות את העצות הפרקטיות שלו, כמו למשל: שבחודש ינואר טוב לבלות בבית בערב שמוקדש לסרטים.

מתוך ספרו אני מביאה את העצות הכלליות שלו לגבי עיצוב.

גלריה חותם (צילום: ציפי לוין)

גלריית חותם

חותם היא גלרייה של עיצוב לבית, ויש לה כיום מספר חנויות: 2  בכפר סבא ואחת חדשה בתל אביב. חותם הוקמה בשנת 1995, וייבאה חפצי נוי לבית. עם השנים היא התפתחה, התרחבה וגדלה. בעלי הגלריה, יפעת וקובי חכים, מסתובבים בעולם, ומיבאים רהיטים ומגוון רב של חפצים ממקומות שונים. הייבוא נעשה בעיקר מאינדונזיה, בולגריה, הולנד, מצרפת, מרוקו, נפאל וסין. יש כמובן גם רכש מקומי. רהיטי העץ של הגלריה עשויים מעץ מלא ולכן מטופלים בתהליך ייחודי ומוקפד מאד.לחותם מעצבי פנים שישמחו לתת עצות עיצוביות (ניתן להיות בקשר גם באופן אישי, בפניה לגלרייה וגם בדף הפייסבוק שלהם, אני אביא את הפרטים בהמשך).

בתחילת החודש ערכו בחותם מפגש של מעצבים פנים ואדריכלים, שבו דיברו על מגמות, על טרנדים, על חומרים ועל צבעים בעיצוב הבית. הסבירו לנו על מגמות שנמשכות, כמו המגמה הירוקה, שהתחילה עוד בשנות ה-60. המגמה התחילה עם ילדי הפרחים שדרשו חופש ושחרור ממסגרות נוקשות. הם ביקשו להכניס את הטבע לחיי היום יום, ללבוש בגדים מכותנה לעומת עורות בעלי חיים, הם רצו חיים ללא מלחמות (וייטנאם).בעקבותיהם הגיעה הטבעונות, ולבתים נכנסו החומרים הטבעיים כמו עץ, חימר – קרמיקה, ריהוט מקש, תאורה ממוקדת, שטיחים ארוגים ביד ובגדים בסריגת יד.
ב 2018 ממשיכה המגמה הירוקה, היא לא נעלמת. אנשים ממשיכים לחפש יציבות ובטחון. (כל מה שמסביב לא מעניק לנו בטחון. ממשיכות מלחמות, דאעש לא נעלם, פעולות טרור מתרחשות בכל העולם, טראמפ האימפולסיבי שולט בארה”ב  ומתקוטט בקולניות עם האיש שטוען שידו קלה על הכפתור האדום – קים ג’ונג און – שליט קוריאה הצפונית).
אנשים סומכים על רהיטים חזקים, שעוברים בירושה ועל אוספים שיש להם, שעברו איתם מבית לבית. מה שישן ומחזיק מעמד מעניק תחושת בטחון. רהיטי עץ ורהיטי ברזל, שהגיעו מהטבע, והם מחוספסים מעט. כלי אוכל לא מלוטשים. שטיחים שמעבירים חום למי שיושב עליהם.

גלריית חותם (צילום: ציפי לוין)
גלריית חותם (צילום: ציפי לוין)
גלריית חותם (צילום: ציפי לוין)

 

רשימת המשאלות של ההוגה

וייקינג הכין בספר רשימה שמכילה 10 דברים, שהוא חושב שיגרמו לבית שלנו להפוך ל’הוגלי’ יותר. אחרי שקראתי את הרשימה, הבנתי שאנחנו בכלל לא חייבים להיות דנים כדי לחיות כמוהם. (באופן אישי זה היה נחמד אם היו לי שורשים סקנדינבים, ובן דוד שוודי, שהוריו הגיעו מרוסיה, זה לא נחשב 😋),

שמחתי לראות שחלק מרשימת ההוגה כבר קיימת אצלי מזה זמן רב, והנה הרשימה כולה והאינטרפטציה הפרטית שלי:

1. הוגקורו – יצירה של פינת כרבול, פינת המפלט שלנו בבית . אצלי זו פינה בספה הגדולה שבסלון. יש עליה כריות סרוגות, רכות. אני צופה בטלויזיה, שעונה על הכריות ומכוסה בשמיכת פוך מיוחדת, שקניתי באיקאה.

2. קמין – אח. כיום אין לי כזה בבית, אבל זכיתי להתבגר ליד קמין אמיתי, המחמם בעזרת בולי עץ. זה היה כשגרנו בעומר, בזמן התיכון שלי. אני לעולם לא אשכח את החום שיצא ממנו ואת רעש הפיצפוץ של גזרי העץ ושל הערמונים שהיינו קולים עליו.

3. נרות – אני כותבת ותמיד מדליקה לידי נרות. האוירה שהם יוצרים סביבי, הריח מופץ מהם, כל אלו עוזרים לי להתרכז ולהרגיש נינוחה. כשאני כותבת אני חייבת להיות בסביבה רגועה ושלווה.

4. דברים עשויים מעץ – שולחן, כסא, כלי מטבח, מדפים. יש לי הרבה מאד פריטי עץ ואני מאד אוהבת עץ מסביבי.

5. טבע – כל מה שגורם לי להרגיש את הטבע סביבי מתקבל בברכה. פרחים, עציצים, מגורים ליד פארק, טיולים בפארק, קירבה לים. אני מנסה שהטבע יהיה סביבי ואני מגיעה אליו ככל שאני יכולה. למשל, האיצטרובל שחיכה לי ביער שבבית זית. הייתי חייבת לקחת אותו אלי הביתה.

6. ספרים – כל חיי הייתי תולעת ספרים. קוראת וקוראת וככה עד היום.בחדר העבודה בו אני כותבת, הם ניצבים מולי בספריה הגדולה. האוסף שלי גדל משנה לשנה ופעם בשבוע, לפחות, אני מגלה ספר חדש שאני חייבת לקרוא, וכנראה שהוא יהפוך לשלי.

7. קרמיקה ופורצלן – כלי הגשה, צלחות, מגשים, כוסות, כדים, קערות, סירים.

8. הקדשת מחשבה לתחושות – במגע עם החפצים שלנו, למרקמים שלהם (עץ, בד, קרמיקה). מה אנחנו מרגישים כשאנחנו נוגעים בחפצים שלנו ואיזה מגע אנחנו מעדיפים. אני מעדיפה חפצים רכים, נעימים, שניתן לשקוע בהם. המסגרת יכולה להיות מעץ ומברזל (ספה למשל) אבל שהבד יהיה עשוי מכותנה. בדים סנטטים גורמים לי לאי נוחות ולחשמל סטטי.

9. פריטי אספנות – אצלי הם כלי זכוכית. בעיקר כדים בגדלים שונים. יש לי גם אוסף קטן של חיות ושל בובות קוקשי יפניות. קבלתי גם שטיחים מהסבתות שלי, ואני אוריש אחרי חפצים ורהיטים, שאני בטוחה שילדי יהיו מאושרים להחזיק בהם.

10. שמיכות וכריות – יש לנו שמיכות רכות, מחממות, סרוגות, מפוך ומנוצות. שמיכות לטלויזיה ושמיכות לעונות השונות. אני מכורה להן. כריות גם הן חלק בלתי נפרד מהבית שלי. בכל החדרים ובסלון. לעיתים הן מסודרות, לעיתים נערמות, אבל הן תמיד שם. מעניקות לבית אווירה חמה ונעימה.

מצאתי בחותם ספות, כורסאות, מיטות, ארונות, שידות, מנורות, כריות, מצעים, ועוד פריטים רבים שעונים על רשימת ההוגה הדנית. אני מביאה כמובן רק דוגמאות, את השאר תמצאו בחנויות.

רהיטים בחותם, תמונת יחצ

תמונת יחצ

 גלריית חותם

תמונות יח”צ

 גלריית חותם

תמונות יחצ

עוד מספר תמונות שצילמתי בארוע של חותם:
גלריית חותם (צילום: ציפי לוין)
 גלריית חותם (צילום: ציפי לוין)
 גלריית חותם (צילום: ציפי לוין)
 גלריית חותם (צילום: ציפי לוין)
ציפי לוין בגלריית חותם

סניפים ושרותים מיוחדים

לחותם יש כרגע 3 חנויות.

גלרייה לריהוט ברחוב התע”ש 6 בכפר סבא.

חנות הום סטיילינג ברחוב רוטשילד 43 בכפר סבא.

חנות חדשה וגדולה ברחוב סלמה 28 בתל אביב.

בחותם מעניקים עכשיו שירות חדש למעצבים ואדריכלים, שרות של יום סטיילינג לצילומים. מתוך האתר שלהם: “אנחנו מודדים, מובילים, מרכיבים, תולים ומלבישים את הבית ברהיטים ופרטי העיצוב המיוחדים מבית חותם”.

על הפרטים הנוספים של השירות הזה תוכלו לקרוא בקישור הזה

יום סטיילינג של חותם לצילומים בבית הלקוח

דף הפייסבוק של חותם, מצוינים שם מבצעים שונים והטבות לקוחות:

דף הפייסבוק של חותם

האתר המקוון של חותם:

חותם

בסוף הספר על ההוגה, כותב וייקינג שלאחר המחקרים שלו וכתיבת הספר הזה הוא הגיע למסקנה: “הוגה עשוי לשמש אמצעי ליצירת אושר על בסיס יומיומי. הוגה מעניק לנו שפה, תכלית ושיטות לתכנן ולשמר את האושר – ולקבל קורטוב ממנו בכל יום. הוגה יכול להיות הדבר הקרוב ביותר לאושר שנוכל להשיג בשובנו הביתה אחרי יום עבודה ארוך, בערב קר וגשום של חודש ינואר”.

אני מאחלת לכולנו חורף חם ונעים, עם הרבה ימים שמחים של גשם ברכה ולילות של ברקים ורעמים סוערים, שמנקים היטב את הרחובות ומשקים את השדות. מקווה שלכולנו יהיו ימים מלאים במשפחתיות חמה ובערבים עם חברים אוהבים. מקווה שנוכל כולנו להיות יותר מאושרים בעזרת הטיפים של וייקינג.

תגובות, הערות

אשמח מאד לשמוע מכם תגובות והערות על הפוסט.

אשמח לשמוע אם אתם מתחברים לכל הנושא שההוגה מדבר

עליו ומתייחס אליו ובאיזה אופנים?

מזמינה אתכם להרשם לרשימת התפוצה שלי ולקבל עדכון על פוסטים חדשים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *