שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

שבוע האיור 2018 נפתח ברחבי תל אביב

פגישה עם נמל תל אביב תמיד גורמת לי להוציא את המצלמה ולצלם. שמחתי לראות שלא רק אני צועדת במרץ לעבר התערוכה הראשונה של שבוע האיור:

 

שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

שבוע האיור השישי בתל אביב

שבוע האיור השישי של תל אביב נפתח ב15/11 והוא יימשך עד ל-24/11, עשרה ימים ושני סופי שבוע.

מהרגע שהסתיים שבוע האיור הקודם, עבדו וטרחו במרץ רב היוזם של שבוע האיור: יובל סער (המייסד והעורך הראשי של המגזין פורטפוליו) ושותפתו (מיומו הראשון של המיזם) לניהול ואסטרטגיה, עידית שילוח בהקמתו ובהוצאתו לפועל של שבוע האיור הנוכחי. עיריית תל אביב נתנה את החסות, וכל אומן אחראי לתערוכה שלו ולעבודותיו.

בשבוע האיור יתקיימו הפעם 50 תערוכות ברחבי העיר, כשחלק נכבד מהן מוצג במתחם של יפו העתיקה, ושוק הפשפשים. שאר התערוכות מוצגות בדרום העיר, בקריית המלאכה, שד’ רוטשילד, במרכז תל אביב, במוזיאון ארץ ישראל ובנמל תל אביב, במתחם הגדול של קום איל פו.

בימים של שבוע האיור מתקיימים אירועים שונים, סיורים מודרכים ולימוד מיומנויות במתחם האפטרסקול. האפטרסקול – בית ספר במתכונת פופאפ שיתקיימו בו סדנאות והרצאות של מרצים, מאיירים, מעצבים ויוצרים שונים, שילמדו מיומנויות חדשות, יתנו הנחיות וביקורות על עבודות. המתחם שלו נמצא במוזיאון יפו העתיקה. (פרטים על הסיורים והאפטרסקול אביא בקישור מיוחד).

רוב התערוכות כוללות עבודות חדשות ומקוריות, שנוצרו במיוחד לשבוע האיור. התערוכות המגוונות והמרתקות מוצגות בסוגים שונים של חללים: בגלריות שיתופיות, בגלריות פרטיות, במוזיאונים, בחללי סטודיו ברחבי העיר, בחנויות עיצוב, במרכזי מבקרים, בחללים של אברהם הוסטל ואפילו במסעדות ובתי קפה.

במציגים בשבוע האיור יש מאיירים צעירים, שסיימו לא מזמן את האקדמיות השונות, אך גם מאיירים וותיקים וביניהם מנהלי מגמות הלימוד. לכבוד שבוע האיור התאגדו אומנים רבים לחבורות והם מציגים בתערוכות קבוצתיות. ישנם כמובן גם תערוכות יחיד. הפעם מציגים גם אומנים רבים שאינם מאיירים בהכשרתם, והם מותחים את הגבולות של האיור, שגם ככה נמצא בתווך בין האומנות גרידא לבין האומנות השימושית. מציגים בו מעצבי אופנה, אדריכלים וציירים. שבוע האיור השנה מרתק ביותר, על שלל העבודות שלו ומגוון המציגים בו.

איור: בין אומנות שימושית לאומנות

בכל שנות הלימוד והתצוגה של עבודות האיור תמיד עולה השאלה האם איור הוא אומנות גרידא כמו ציור או שאיור היא אומנות שימושית. איור נלמד בכל האקדמיות במחלקות לתקשורת חזותית, מה שכמובן מאשר את המחשבה הראשונית שהאיור אמור ללוות טקסט, הוא צריך להיות תקשורתי, עם מסרים מובנים. בסיור שהשתתפתי בו דברנו על הנושא הזה, בעיקר כי שבוע האיור הנוכחי מאתגר מאד את גבולות האיור ומותח אותם בצורה בלתי רגילה. העבודות שמוצגות בחלק מהתערוכות הן לא עבודות איור “קלאסיות”, וגם כשהן מלוות טקסט, הן עבודות שונות ומאד מיוחדות. את כל זה תוכלו לראות כשתסתובבו בין התערוכות.

סיור בתערוכות שונות

הסיור שלנו נערך בין נמל תל אביב, ירד דרומה ליפו והגיע לדרום העיר. בקרנו במספר גדול של תערוכות, ואני חייבת לציין שכל תערוכה היתה מרתקת, מעניינת, ואחרת. הרעיונות שונים ומיוחדים, העבודות מאד יפות, וכל מי שאוהב אומנות ותרבות שבוע האיור הוא הזדמנות מושלמת לראות מבחר גדול מאד של אומנים ועבודות, שבוחרים בפלטפורמה הזו להציג עבודות שהם יצרו במיוחד בשבילו. אני מביאה כמעט מכל מקום בו בקרנו נקודת אור קטנה, כי אי אפשר להביא יותר, ובעיקר כי בעיני הפוסט הוא רק זרקור לשלל העבודות הנהדרות, וצריך ללכת ולבקר בתערוכות עצמן.

קום איל פו – נמל תל אביב

התערוכה: “מחוץ לשטנץ” / 5 אוצרים: דביר שקד, דניאל ונטורה, עדי יניב, אפרת פרידנזון ומורן סולמירסקי-נעם. בעקבות הדיבור על כל החוקים החדשים, שמיצגים הצרת של גבולות אומנותיים, יצרו מספר תערוכות שעוסקות בשבירה של תבניות ובפגישה עם הלא צפוי. האומנים יצאו מתבניות מוכרות ובחנו את המוסכמות.

חיימי פניכל: עבודה שנוצרה מחול ומלט, חומרים שמהם עשוי הבטון. חומר חזק ועמיד, שממנו בונים בתים, הופך בעבודה הזו לכלים חד פעמיים, שכמו עשויים מנייר מתפורר.

שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

בשבוע האיור השנה יש שיתוף פעולה רחב עם יפו העתיקה. יש ביפו ריכוז גדול של תערוכות: ביפו העתיקה, במוזיאון יפו ובשוק הפשפשים. במוזיאון יפו, שהפך למשכנו של “אתר” (פרויקט רזידנס -שהות) של אומנים רב תחומיים. ביפו מוצגות 14 תערוכות שונות, כשביניהן תערוכה שאותה אצר יובל סער. התערוכה הזו תלויה במספר סמטאות של יפו העתיקה, ומוצגים בה בתוך 60 תיבות אור, מיטב העבודות של שבוע האיור 2018.

אתר – מוזיאון יפו, טיילת מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה

במסגרת החלל של אתר מוצגות 2 תערוכות ונערך שם האפטרסקול – סדנאות והרצאות של אומנים מומחים. בחלל הגדול של אתר ממוקמות 2 תערוכות: הראשונה – “סססופרפארם” – תערוכת צורפות עכשוויות, שעוסקת בדימויים של נושאים אקטואלים. התערוכה השניה היא “מפגש משפחתי”- יאנה בוקלר, עמית טריינין ואיציק רנרט, מבכירי המאיירים בארץ, חפרו לעומק בשכבות וברובדים המשפחתיים שלהם והקימו, 3 תערוכות יחיד, תערוכות מרגשות שמדברות על טראומות משפחתיות ועל הקשרים לשואה. התערוכות נוגעות עמוק בנשמה, לדעתי, של כולנו.

עמית טריינין: בוגר לינה משפחתית בקיבוץ ולמעשה בוגר טראומה, שהתגלתה לו רק כעבור מספר שנים. אייר כריות ועליהם משפטים שאמרו לילדים המטפלות:

למשל: “אם לא תפסיקו לדבר אני אחתוך לכם הלשון עם סכין”:

שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

גלרית פופאפ – כיכר  קדומים 3

התערוכה: “Out of Line” – אוצרת חגית פלג רותם. בתערוכה עבודות של שתי אומניות: ג’רי שי שריג מעצבת אופנה ואדריכלית, שרוקמת דמויות על בד, שנמצאות בתוך התרחשות סבוכה והאומנית רונית בכר שאיירה דמויות בתנועה, כשהן מעוצבות בגודל טבעי בחיתוך עדין על לוחות מתכת.

רונית בכר: יצרה רישומי צל במשך מספר שנים, כשבתהליך העבודה היא העבירה את הצילומים לקוים ונקודות ויצרה לכל דמות צל משלה. התחושה שהיא רצתה ליצור בעבודות הן של קלילות, לעומת חומר הגלם המתכתי מהן נוצרו הדמויות.

שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

ג’רי שי שריג: מאיירת מילדות, כאן איירה דמויות ברישום המשכי, שהולך ומתפתח ומתפרש על הנייר וכך יצרה סצנות של התרחשות סבוכה. את הרישומים העבירה לבדים, שהעניקו להם ריכוך ותנועתיות.

שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

בסיור המשכנו לתערוכות נוספות ביפו, לסטודיו הזמני של לילך מדר, לגלריה בבית האדריכל, הגענו לתערוכה בחלל הנהדר של MOLET. אכלנו צהריים במסעדה הטבעונית והטעימה א לה רמפה, שם מוצגת תערוכה יפה של המאייר יונתן כץ, שמתאר את דיוקן העושר והדקדנט  של נשות שנחאי .

שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

Pulp – דיזינגוף 147

חגית מחנות העיצוב לנייר  Pulp  שעליה כתבתי כאן , הציגה בפנינו את התערוכה שהם אוצרים: “ART: REMIX” – פרשנות גרפית של המאייר המוכשר חן מכבי, ליצירות אומנות קלאסיות כמו המונה ליזה, ועבודות של דיוויד הוקני, מאטיס ופיקאסו. בחנות יימכרו סדרה של מוצרי נייר עם האיורים של חן: פרינטים לתלייה, מחברות, קוביות, תיקי בד, ניירות עטיפה ועוד.

גלרייה P8 – הפטיש 1, תל אביב

עברנו משם לגלרייה P8 , ששם מוצגת “תרבות אגודה” – תערוכת יחיד (לראשונה בחייו), של ארז גביש, מעצב רב תחומי, מאייר ואנימטור, ראש המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. התערוכה נפלאה, מורכבת מאיורים והקרנות וידאו. אי אפשר היה לצלם שם בגלל מורכבותה של התערוכה ואני ממליצה מאד להגיע ולהתרשם ממנה.

הפיצוציה- יהודה הלוי 49

עברנו משם לתערוכה מוצלחת מאד של 2 בוגרים של המחלקה לתקשורת חזותית של בצלאל. לתערוכה: “הפחד עצמו” – פייר קליינהאוז ושמעון אנג’ל בקשו מאנשים לתאר בפניהם פחדים מכל התחומים של החברה הישראלית. תוצאות הפחדים האלה מוצגות בתערוכה:

שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

אברהם הוסטל – לבונטין 21

במקום מוצגות 5 תערוכות, כל אחת מעמיקה, מרגשת, ונוגעת.

“מדוע אני עדיין פמיניסטית” – אוצרות: קסניה נזרוב, אולגה ירושלמי.

“תלוי באוויר” – אוצרות: תמר למדן וכרמית שיין – תערוכה מטלטלת שמציגה את סיפורם האישי של שמונה מבקשי מקלט. התערוכה עוסקת בחיי היום יום שלהם, מספרת את הסיפור של עלייתם, את עיסוקם הנוכחי, מדברת על עתידם הרעוע.

“עיר נסתרת” – Hidden City: תל-אביב מא’ עד ת’. האומנים אירה ובוריס גינזבורג מצאו פינות נחבאות, אך גם מוכרות, אירו אותן ונתנו להם כותרות לפי הא’ ב’ העברי. השניים יצרו 2 מדריכים מאויירים באנגלית, שעימם ניתן להסתובב ולהגיע לכל המקומות, כולל המלצות היכן לאכול והיכן לבלות.

“הוראות להתבגר” – את התערוכה יצרו המאייר אייל לוי ואליו חבר המשורר אלפי גלברד. הם חקרו טפסים מוסדיים שונים, את הבירוקרטיה הישראלית, והפכו אותם לאיורים אינטימיים, מלווים בשירים שמשנים לגמרי את ההתיחסות שלנו למקור ממנו הגיעו העבודות.

“העירוניים” – התערוכה של אילנית שמיע, צלמת, מעצבת אופנה וכותבת מדורי אופנה בהארץ. אילנית תיעדה במשך כשנה מאות אנשים בכיכר הבימה, והחליטה לאייר אותם. בתערוכה מוצגים כ-100 דמויות שונות, והן מנסות לייצג את התרבות המקומית, להראות את הניואנסים הקטנים שמייחדים כל אחד, ולהביא כך לידי ביטוי את האנטרקצייה הקיימת בין האנשים. (החלום של אילנית להקרין את האיורים בכיכר הבימה, מקווה שהעירייה שלנו תגשים לה את החלום).

שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

תם ונשלם הסיור שלנו.

אני מודה לעידית שילוח וליובל סער על הארגון המושלם, ומאחלת להם להמשיך ולחלום, להמשיך ולהעיז, להמשיך לארגן שבועות איור שכאלה. התערוכות גדושות בכשרונות, ברעיונות מיוחדים, באסתטיקה וביופי רב. בחלק גדול מהתערוכות ניתן לרכוש את העבודות של המאיירים, וזו הזדמנות נהדרת להכניס הביתה אומנות ישראלית במיטבה.

אתר שבוע האיור:

אתר שבוע האיור 2018

באתר תמצאו את כל התערוכות, את המיקום שלהם, הרשמה לסדנאות, הרצאות וסיורים מודרכים.

קישור למגזין Portfolio:

מגזין פורטופוליו

מאחלת לכולנו שבוע איור מוצלח!

הערות, תגובות

אשמח לענות על כל הערה, תגובה שתחשבו לנכון להגיב.

מקווה שתלכו לכמה שיותר תערוכות.

מזמינה אתכם להרשם לרשימת התפוצה שלי ולקבל עדכון על פוסטים חדשים:

2 מחשבות על הפוסט “שבוע האיור 2018 ברחבי תל אביב

  • תגובה מיכל מנור 27 בנובמבר 2018 בשעה 12:42

    איזה כייף לכתוב תגובה ראשונה בבלוג החדש והמקסים שלך!!! אז אמנם החמצתי השנה את שבוע האיור (מי אמר גשם ולא קיבל?) אבל בשנה הבאה אני שם. איתך.

  • תגובה ציפי 9 בדצמבר 2018 בשעה 20:26

    מיכלי, לא היה גשם. קבענו לשנה הבאה 🙂 ותודה על התגובה הראשונה ועל המחמאות 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *