שטיחים הם בשבילי בית

שטיחים הם בשבילי בית

מאז שאני זוכרת את עצמי יש סביבי שטיחים. משהו חם ורך מתחת לרגליים. הם תמיד היו שם והם בשבילי סמל לבית חם ומחבק. הם היו מקום להניח עליו את הרגליים היחפות, מקום מחבק לשבת עליו, כשלא התחשק לשבת על המיטה. הם חיממו אותי בחורף, בעיקר כשעברנו לעומר והקור בה היה קור אחר משל המרכז, זה היה קור של מדבר. הם המקום לנקות בו את הנעליים בכניסה לבית, הם פיסה של צבע בתוך המרחב. שטיחים גורמים לי שימחה. הם מתארים מבחינתי תרבות שממשיכה כבר אלפי שנים, הם מסמלים מכנה משותף בין אנשים.

שטיחים הם בשבילי בית, וכשאני נכנסת לבתים שאין בהם שטיח בסלון אני מרגישה שקר לי. זו תחושה מידית, שאני חשה כשאני פותחת דלת של בית זר. כשיש בו שטיח אני מרגישה רגועה. אחר כך אני מסתכלת על מאפיינים אחרים, אבל קודם כל השטיח.

גדלתי בבית של הורים שאוהבים שטיחים, ואני מבינה שהאהבה שלי לשטיחים מגיעה מהם. אני זוכרת היטב את שטיח הסלון של הורי, בדירה החדשה שעברנו אליה, ברמת אילן. היה לנו בית שעוצב על ידי אדריכל, עם דלת כניסה מרופדת בריפוד קפיטונז’ אדום, קורות עץ צרות וארוכות ששימשו כמדפים ושטיח סלוני גדול מימדים (בטח לילדה קטנה בת 6).  לשטיח היו פרחים שנוצרו מריבועים כתומים גדולים, בתוכם  עלי בורדו ובאמצע כל ריבוע עיגולים בצבע בורדו , שחלקם היו ריקים וחלקם מלאים. היה נעים ללכת על השטיח הזה ולשבת עליו. הורי התאימו לריבועי השטיח הללו ספה וכורסאות ממסגרות עץ מרובעות, וכל הסלון הזה נדד עימנו שנים רבות, גם לעומר וגם כשחזרנו להרצליה. השטיח האהוב היה של שטיחי כרמל (אז בבעלות של משפחת שפירא, וכעבור מספר שנים נרכש המפעל על ידי משפחת איתני, והוא מוכר כיום ככרמל אחזקות, הכוללת את כרמל  Floor Design- שלה שטיחים, פרקטים וחיפויים שונים לרצפות). לדגם של השטיח קראו חברון, והוא שימש את הורי מעל 25 שנים. ביום שהורי החליטו להחליפו הם הוציאו אותו החוצה ושכנה שראתה אותו התאהבה בו (היה לה חוש וינטאג’ מובהק 😊) והניחה אותה על ריצפת חדר המרתף שלהם.

כרמל אז והיום: בריבוע העליון דגם השטיח המיתולוגי של הורי – דגם חברון. בתמונה משמאל שטיחים תלויים בחדר התצוגה במפעל של כרמל פלור דיזיין 2019 (את הוורד צילמתי בגינת המפעל):

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

פינות הישיבה בסלון שבבית שלי

הכי קל לי להראות את הסלון הביתי שלי ולהסביר עליו את החשיבות העיצובית שאני נותנת לשטיחים בחיי. בפינת הישיבה שבקצה התמונה נמצא שטיח פרסי שאבי, בעלי, ירש מסבתו. מתחת לשולחן הסלוני הנחנו שטיח מעט גדול יותר מהשטיח הפרסי, שטיח של כרמל מקולקציית בריליאנט. על הקולקציה הזו כתוב באתר של  כרמל פלור דיזיין “הקולקציה ארוגה בחוט דק ומבריק במראה משי עדין ורך בהשראת שטיחי משי עתיקים. המראה הרך והמבריק מעניק לשטיחים נופך עדין וקליל, הצבעים רכים ואופנתיים: שילובים של אפור ובז’ עם נגיעות של חרדל, סלמון והרבה כחול”.

רהיטי הסלון שלנו אפורים וגם קירות הסלון אפורים/לבנים. תלויות בו, ליד הספה הגדולה, 2 תמונות גדולות בצבעים של לבן/אפור/שחור. פינת הישיבה שממול עליזה מאד ותלויים בה צילומים צבעוניים שלי. רציתי לאזן בין הפינות האפורה והצבעונית והיה חשוב לי שהשטיח יהיה מודרני וללא דוגמה מובהקת. לשטיח הזה יש גוונים צבעוניים, אבל מאד עדינים ורכים. הסלון שלנו קטן ולכן הצבעים הבהירים שלו נותנים אשליה של מרחב פתוח ושל מקום גדול יותר. עוד דבר שאני אוהבת בשטיח הזה היא העובדה שכאשר מסתכלים על השטיח מכל מיני כיוונים, הצבעוניות שלו משתנה.

שטיחי הסלון שלנו בבית:

שטיחי הסלון בבית של (צילום:ציפי לוין)

סיור במפעל כרמל Floor Design

כשנשלחה אלי הזמנה לסיור ייחודי במפעל השטיחים של כרמל Floor Design הרגשתי שמתמלאת לי משאלה – להגיע ולראות איך שטיחים נארגים, איך גלילים של חוטים ארוכים ודקים הופכים לשטיחים רכים ומלטפים.

המפעל של כרמל Floor Design:

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

במשרדי המפעל קיבלו אותנו עם ארוחת בוקר טעימה ופרחונית, שגרמה לנו מיד לחייך, ולאכול את כל הסנדביצ’ים הקטנים עד תומם. הנה דוגמה קטנה, לפני שהם נעלמו מהמגש:

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

ההיסטוריה של השטיחים

שטיחים הם יריעות של בדים מרופדים או שארוגים בנול, שפורשים אותם על הרצפה או תולים על קירות. יש שטיחים שנארגים ובתחתית שלהם נתפרת חתיכת בד גדולה, שיוצרת לשטיח בסיס ששומר עליו. בתרבויות העולם המגוונות ישנם שטיחים בגדלים שונים וגם מחצלות, שהן בדרך כלל קטנות מהשטיחים, ועשויות מקנים ומקש. השטיחים נארגו בתחילה בגלל הצורך בבידוד נגד הקור והפכו לאומנות ולספרי היסטוריה תלויים על קירות, רק באופן משני. את השטיחים הכירו במונגוליה, כבר באלף ה-4 לפני הספירה. המורים הביאו את השטיחים לספרד ובזמן מסעות הצלב הגיעו לאירופה כולה שטיחים מטורקיה. במאה ה-17 הגיעו לאירופה שטיחים מפרס ובתקופה הזו החלו לפרוש שטיחים על הריצפה. למעשה שטיחים היו נפוצים עד אז ככיסויי מיטה/שולחן/כיסאות, וכשרצו לבודד בפני קור ורעש הם נתלו על הקירות.

בארמונות רבים בעולם מוצאים שטיחים ענקיים שנתלו על הקירות כתמונות, ורק צריך להגיע לוותיקן (את הפוסט על הסיור המודרך בוותיקן תמצאו כאן ) ולראות את התיאורים של המחוזות שמהם אוחדה איטליה, כפי שנארגו בשטיחים שנמצאים שם. צילמתי את השטיחים בוותיקן:

שטיחי קיר תלויים בוותיקן (צילום: ציפי לוין)

בעולם ידועים 2 סוגים עיקריים של שטיחים: קילים – שטיחים דקים וקלים, הארוגים שתי וערב . הסוג השני הם שטיחי הקשירה, ולו שייכים רוב השטיחים. את הסוג הזה של השטיחים אורגים בצורה של לולאות שנקשרות ללולאות נוספת בצפיפות מאד גבוהה. הסוג הנוסף, שבעבר היה מאד נפוץ בבתים פרטיים, והיום הוא נמצא בעיקר במשרדים או בבתי מלון, הם השטיחים מקיר לקיר. השטיחים הללו מודבקים בשיטות שונות לרצפת החדר ולא ניתן להזיזם ממקומם. הארצות העיקריות המייצרות שטיחים עבודת יד כיום הן איראן, טורקיה, הודו, פקיסטן, סין, טורקמניסטן ואפגניסטן.

הסברים על שטיחי כרמל floor design

קיבלנו הסברים על שטיחים בכלל ועל השטיחים של כרמל מהמנכ”ל אביעד פארי ושמחתי לשמוע ממנו שהחברה מייצרת בארץ את כל השטיחים שלה. השטיחים של כרמל Floor Design נחשבים בעולם כשטיחי בוטיק וכיצרן חדשני. בכל התערוכות הבינלאומיות מגיעים לראות מה התחדש בקולקציות שלהם, והם נמצאים בעשרת החברות המובילות בעולם השטיחים כיום.  המגמה היום היא שטיחים עשויים מצמר ומחומרים טבעיים אחרים. מוסיפים להם ויסקוזה ומעט חוטים סינטטיים (בעיקר למקומות כמו מלונות, שרוצים שהשטיחים יחזיקו הרבה מאד שנים). בכרמל מייצרים, במסגרת חיפויי הריצפה גם דשא סינטטי, והם היחידים שמיצרים אותו  בארץ.

המותג של כרמל פלור דיזיין הוא הגדול ביותר בארץ, אבל מבחינת המכירות של המפעל רק 10% נמכר בארץ ו-90% מיוצא לחו”ל. השטיחים נשלחים לייצוא בחו”ל בכ-30 מדינות ברחבי העולם: ארה”ב, ספרד, פורטוגל, סין, יפן, קוריאה, דנמרק, אנגליה ועוד. בארץ השטיחים נמכרים בעיקר דרך רשת החנויות של כרמל Floor Design.

מעצבים את השטיחים

רגע לפני הירידה מהמשרדים למפעל עצמו פגשנו את אחת המעצבות של החברה ואת המחשב האישי שלה, שעליו מתבצעים הקסמים העיצוביים:

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

הוסבר לנו שבכל שנה נוצרות קולקציות חדשות שכוללת מספר סדרות בסגנונות עיצוב משתנים. השינויים בעיצובים נעשים בהתאם לטרנדים בעולם העיצוב ומיוצרת במפעלי כרמל במכונות נול חדישות בעלות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. השטיחים נארגים במכונות נול חדישות הכוללות שש מכונות אריגה שיש להן  כ- 12,000 סלילי חוטים בכל אחת והן מייצרות 600,000 שטיחים בשנה.

בקולקציה החדשה ממשיכה המגמה של ייצור שטיחים נמוכים וצפופים, דקים וקלילים המתאימים לכל עונות השנה. בחלק מהשטיחים ניתן עדיין לראות נגיעות של ברק בחלק מהסיבים אך המגמה הכללית היא לחזור בייצור השטיחים לחומרים מהטבע כמו צמר וכותנה. צבעי האפור והבז’ ממשיכים להוביל כרקע לשטיחים, אולם המגמה השנה היא להוסיף צבעים, בעיקר את צבעי הכחול לגווניו השונים החל מכחול נייבי ועד כחול ג’ינס, טורקיז ותכלת ואף להשתמש בגוונים אלו כרקע לשטיח.

סיור במפעל האריגה

הכיף הכי גדול בעיני היה לרדת למפעל עצמו, לראות את עבודת המכונות. הסתובבתי בין המכונות העצומות, בין מערכי הגלילים העצומים, שנמצאים לצידן של מכונות האריגה הגדולות. בכל מכונה נארגים בו זמנית 2 זוגות של שטיחים, בשיטה של מראה, כשכל שטיח נארג גב אל גב. ביום עבודה נארגים 150 זוגות של שטיחים.

מכונות האריגה הגדולות:

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

החוטים נארגים במלאכת מחשבת, שרק מחשב מסוגל לייצר, אבל ידי האורג והעיניים שלו משגיחים על העבודה ללא הרף:

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

הרוחב של כל מכונה הוא 4 מטר. המכונות הן ממוחשבות ולכל מכונה מכניסים את הציור של השטיח. כל מכונה נמצאת בהשגחה תמידית. כשנקרע חוט או נגמר הסליל המכונה נעצרת מיד והתוכנה שלה  מודיעה למפעיל המכונה מה התקלה, והוא מתקן וקושר חוטים באופן ידני. בסיום אריגת זוג השטיחים סכין מיוחדת חותכת אותם ל2 שטיחים מושלמים.
הגלילים מגיעים מאירופה, טורקיה, סין והודו. ישנם בכל רגע, מכל צבע 1500 גלילים ו-12,000 קונוסים שנארגים לשטיחים במכונות.

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

אפילו מצאתי קונוס לבבי:

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

השטיחים עוברים תהליכים שונים במהלך אריגתם והפיכתם למוצר סופי שלם ומוכן להגיע ללקוח המאושר.

אני ליטפתי אותם. לא התאפקתי, הם כל כך רכים:

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

זוגות השטיחים מוכנים לחיתוך:

ביקור במפעל השטיחים כרמל פלור דיזיין (צילום: ציפי לוין)

השלבים האחרונים בהכנת השטיח

לכל שטיח ושטיח נערכת בקרת איכות בתום האריגה שלו. שום שטיח לא יוצא מהמפעל ללא קיומה של בקרת האיכות הזו. כשיש צורך השטיח מתוקן וכמובן נבדק שלא נוצר דגם עם טעות. השטיחים עוברים תהליך של הדבקה בגב השטיח (השפרה) וזה נעשה עם חומרים ידידותיים לסביבה. השטיחים מתייבשים ועוברים לשלב הבא של מכונת הגזיזה. במכונה הזו גוזזים שאריות של חוטים, שאריות שנותרו על אף המידה המדויקת שהוכנסה למחשב האריגה. בשלב הבא חותכים את השטיחים הצמודים לשניים, ומדביקים את המדבקה של פרטי השטיח. שטיחים מקיר לקיר מגוללים לגלילים גדולים. לכל שטיח יש סיומת משלו – או תפירה של הקצוות, או הוספת פרנזים, או קיפול עם דבק חם, כדי לקבל שטיח שהתפירה שלו לא תיראה על פני השטח. ישנה עוד שיטה והיא הכנסת חוט מיוחד לקצה השטיח, שנמס בתנור וזה מעניק לשטיח מראה של עבודת יד. בסיום התהליכים הללו השטיחים עוברים שוב בקרת איכות ונלקחים למכונה שמגלגלת אותם ומכינה אותם ליציאה הסופית מהמפעל.

התלווה אלינו הצלם יוני רייף, שצילם אותי, ואני בתמורה צילמתי אותו:

המלצות לטיפול בשטיחים

ביקשתי המלצות לטיפול בשטיחים. אלו טיפים כלליים, אבל לרוב השטיחים הם מתאימים:

רצוי להבריש את השטיח מדי פעם במברשת יד או מטאטא קש ורק לאחר זמן מה לעבור לניקוי בשואב אבק חשמלי.

לאחר שטיפת הרצפה כדאי להמתין 3-4 שעות בטרם תניח את השטיח שנית.

יש לסובב את השטיח אחת לחודשיים בכדי לשמור על דריכה אחידה על כל פני השטיח וחשיפה אחידה לאור.

אחת לשלושה חודשים, יש לסובב את השטיח כך שהגב יפנה כלפי מעלה ולהשאירו כך למשך שלושה ימים בכדי לנקות מאבק.

מותר ורצוי לשאוב את השטיח בשואב אבק עד V 1500 ללא חובט.

חשיפה לשמש עשויה לגרום לדהיית הצבעים.

פעמיים בשנה, בעונות מעבר, יש לרסס את גב השטיח בחומר נגד עש.

אין לרחוץ את השטיח או להרטיבו במים מחשש לנדידת צבעים.

במקרה של שפיכת נוזלים על השטיח, יש לספוג את הנוזלים ולייבש באופן מיידי מול מאוורר.

מעבר לתחזוקה שוטפת, יש לנקות את השטיח רק בניקוי יבש.

אין להשתמש בחומרים כימיים העלולים לצרוב את הסיבים.

התאמת השטיח לצרכי הבית

חוץ מההחלטה שהשטיח המסוים שבחרנו בו מתאים לנו מבחינה עיצובית, יש עוד מספר גורמים שמומלץ לבחון אותם כשבוחרים בשטיח:

צבע השטיח

הצבעים משפיעים גם על סגנון העיצוב וגם על האשלייה של גודל החלל. במקומות קטנים מומלצים לפרוש שטיחים בגוונים בהירים ובחללים גדולים, שם ניתן ליצור מראה דרמטי, ולבחור בשטיחים בגוונים כהים. צריך לזכור שעל שטיחים בהירים כל כתם יבלוט ולכן הם לא תמיד מתאימים לחדרים שיהיו בהם ילדים ואורחים רבים.

סוג ואורך הסיבים

שטיחים בעלי סיבים ארוכים או שטיחי לולאה הם שטיחים שנוח ונעים להתרפק עליהם, אך בגלל אורך הסיבים קשה יותר לשאוב מהם לכלוכים קטנים, כך ששטיחים אלו פחות מומלצים לסלון או לחדר האורחים במידה ואתם מארחים באופן קבוע כמות גדולה של אנשים. השטיחים גם פחות נוחים בחדר הילדים, בגלל הבעיה בשאיבה וכן בגלל שיש בחדרי ילדים סכנה לנפילה של פריטי משחק קטנים שקשה לשאוב אותם משטיח בעל סיבים ארוכים במיוחד. השטיחים בעלי הסיבים הארוכים או שטיחי הלולאה מתאימים בעיקר לחדרים עם פעילות יומית מועטה כמו חדר השינה, הטלוויזיה, או פינת הקריאה.

יש אנשים שמאמינים שרק שטיחים בעלי סיבים ארוכים הם שטיחים רכים, אך גם שטיחים בעלי שיער נמוך וצפוף, גם שטיחים מודרניים.  “נעימות” למגע היא עניין אישי ולכן חשוב לוודא שכל בני המשפחה אוהבים את המגע של השטיח. הדבר חשוב שבעתיים מבחינת הילדים הקטנים שחלקם בעלי רגישות גבוהה למרקמים ולכן הם יכולים להרגיש שהשטיחים “מגרדים” להם.

מקווה שנהנתם לקרוא, שאהבתם את הסיור במפעל השטיחים של כרמל פלור דיזיין, ושההמלצות יהיו טובות ומועילות.

באתר של כרמל תוכלו לראות עוד קולקציות וחיפויים נוספים:

כרמל floor design

הערות, תגובות

אשמח לכל הערה ותגובה שלכם לפוסט.

מה היחס שלכם לשטיחים?

האם אתם אוהבים סיורים במפעלים בסגנון המפעל שבו בקרתי?

מזמינה אתכם להרשם לרשימת התפוצה שלי ולקבל עדכון על פוסטים חדשים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *