ה.שטרן במחווה לאמן הברזילאי Roberto Burle Marks

ה.שטרן משיקה קולקציה כמחווה לאומנות של Roberto Burle Marks

השבוע השיקה ה.שטרן קולקציית תכשיטים מרהיבה, כמחווה ליצירות של אדריכל הגנים והאמן רוברטו בורלה מרקס. ההשקה היתה בגלריה שלוש ברחוב מאז”ה, בלב העיר. אני אוהבת להסתובב ברחוב מאז”ה, בשני הכיוונים שלו, תמיד יש שם משהו מעניין. יש שם בתים משופצים, בית מלון, בית קפה קטן ונעים בפרויקט לב העיר, וספסלים לנוח עליהם. לפני שבועיים הגעתי למגדל המים, שיושב על הרחוב, מרחוב אחד העם, ומצאתי שם פינה מקסימה של רוגע.

מגדל מים ברחוב מאז"ה ת"א (צילום:ציפי לוין)

בית ברחוב מאז"ה (צילום : ציפי לוין)

משמח אותי לראות את העיר שלי מתחדשת. בניינים מוזנחים הופכים לארמונות קטנים. מצוחצחים, לפעמים צבעוניים ותמיד החזות החדשה שלהם לא מביישת את העבר, אלא נותנת לו כבוד ואהבה. כשאני עוברת ליד הבתים האלה, אני מדמיינת את מי שגר שם, מתארת לעצמי איך נראים החדרים, איך נראים המטבח והסלון, ואיך נראים האנשים. אני יכולה לעמוד מול בניין כזה ולראות את כל הפרטים הקטנים, את החלקים החדשים ואיך הם משתלבים במשוחזרים, ואיך הכל הופך לישות אחת חדשה, חיה ונושמת מול עיני.

רוברטו בורלה מרקס והקשר לה.שטרן

אני אוהבת מחוות. אני אוהבת שעיר משמרת את העבר שלה, לא שוכחת אותו לאנחות. לעיר יש יסודות שהם המבנים הישנים שלה שנבנו על ידי מייסדי העיר. אי אפשר להתעלם מהמבנים הישנים האלו. אחרי שתל אביב הרסה את אחד ממבני העיר החשובים שלה, את הגמנסיה הרצליה (ובמקום המוסד הזה והבניין היפה שלו נבנה מגדל שלום), אני חושבת שקיימת הבנה שמעשה כזה כבר לא קורה, ובתי העיר הנושנים משוחזרים עם מחשבה רבה.

משפחתו של ה.שטרן היגרה לריו דה ז’נרו בשנות ה-30 של המאה הקודמת, ומי שקיבל אותם שם בברכה היתה משפחתו של האמן, משפחת מרקס. בין 2 המשפחות, שהיו ממוצא יהודי גרמני (רוברטו בורלה מרקס נהיה בן לאמא ברזילאית ואבא יהודי גרמני) נוצרו יחסי ידידות וקירבה שהמשיכו שנים רבות. בשנת 2006, רכשה חברת ה.שטרן את הזכויות לתרגום יצירותיו של רוברטו בורלה מרקס לתכשיטים. זו היתה מחשבה מקורית וחשובה שהראתה על הערכה רבה לפועלו של רוברטו בורלה מרקס, ועל הבנה שהאומנות של בורלה מרקס מעניקה השראה עצומה למעצבים של ה.שטרן. נוצרה כאן מחווה לאמן, שהיה מהבכירים שבאדריכלי הנוף בברזיל, אמן רב תחומי.

רוברטו בורלה מרקס – Roberto Burle Marks

תמונת האומן בעבודתו, כפי שהוצגה בגלריה שלוש השבוע:

ה.שטרן במחווה לאומן הברזילאי Roberto Burle Marks

רוברטו בורלה מרקס נולד בשנת 1909 (נפטר ב- 1994) בסאו פאולו בברזיל, ועבר בגיל 4 עם משפחתו לריו דה ז’נרו הבירה. בריו הוא גדל והתחנך, ובבגרותו התמחה באדריכלות גנים. אולם אי אפשר לתחום אותו רק בנושא הזה. מגיל 7 רוברטו החל לאסוף קקטוסים ווצמחים נוספים והפך לבוטנאי ידוע. היה לו אוסף עצום של צמחים מיוחדים במינם, ויש 50 צמחים שקרויים על שמו. הוא אהב מאד את הטבע שסביבו ובמהלך חייו בנה פארקים וגנים רבים בברזיל. רוברטו היה אדריכל מודרני ששילב את האססתטיקה עם האקולוגיה. הוא בנה את הטיילת המפורסמת של קופקבנה בריו דה ז’נרו- 4 קילומטרים נהדרים של מרצפות לבנות ושחורות שיוצרות גלים. העיצובים שלו היו ייחודיים ומגוונים. לעיתים קרובות הם היו בעלי צורות מופשטות, דפוסים גאומטריים שהופכים למעוקלים, ונעים בין צבעוניות מונוכרומטית לצבעוניות עזה.

הוא היה בוטנאי, צייר, עסק ברישום, יצר מוזאיקה, פיסל פסלים והיה אדריכל נוף. אומן רב תחומי ורב כישורים:

ה.שטרן במחווה לאומן הברזילאי Roberto Burle Marks

הקולקציה החדשה של ה.שטרן בהשראת העבודות של רוברטו בורלה מרקס

אחד הגנים שתיכנן בורלה מרקס, וטבעת (מכסף ושיבוץ יהלומים) וצמיד (מכסף) שאני עונדת, שנוצרו בהשראת הקימורים של הגנים, אותם תכנן:

(תודה ל ערן לוי על התמונות שלי)

ה.שטרן במחווה לאומן הברזילאי Roberto Burle Marks

קולקציית התכשיטים, שנקראת בורלה מרקס,  מאופיינת בצורות, צבעים ופרופורציות ייחודיות שנוצרו כמחווה ליצירותיו הידועות של האמן. עגילים, טבעות, תליונים וצמידים משלבים בין הזוויות הישרות לבין קווים מפותלים ועדינים. קולקציה תכשיטי זהב צהוב 18 קראט משובצים ביהלומים, אבני קוורץ שחור ופלדספר לבן (סלע שהוא מינרל) תכשיטי כסף, בגימור מוברש ובשיבוץ יהלומים. תכשיטי הזהב מאופיינים בצורות גיאומטריות ושילוב של הצבעים שחור או לבן. בקולקציה יש טבעות אוברסייז, צמיד בשיבוץ יהלומים וקוורץ שחור ותכשיטי כסף סטרלינג:  צמידים עבים העוטפים את פרק כף היד, טבעות במבנה מיוחד וזוג עגילים ארוכים בצורת חצי ירח גם הם משובצים ביהלומים.

טבעות מהקולקציה:

ה.שטרן במחווה לאומן הברזילאי Roberto Burle Marks (צילום: דייויד וילס)

צילום: דייויד וילס

עגילים, טבעות ושרשראות מהקולקציה החדשה:

ה.שטרן במחווה לאומן הברזילאי Roberto Burle Marks (צילום: דייויד וילס)

צילום: דייויד וילס

ענדתי את הטבעת הזו לצילום, אבל כל טבעות הקולקציה מוצאות חן בעיני. התכשיטים בן אם הם גאומטריים, ובין אם הם מעוגלים, ומזכירים את הגנים שיצר רוברטו, יפייפיים. בעיני זו הקולקציה היפה ביותר שיצרו ה.שטרן עד היום. זו קולקציה עם אמירה ונוכחות, אי אפשר להתעלם מהתכשיטים שבה.

ה.שטרן במחווה לאמן הברזילאי Roberto Burle Marks (צילום:ציפי לוין)

גם האירוח היה בהשראה הבוטנית של רוברטו בורלה מרקס:

ה.שטרן במחווה לאומן הברזילאי Roberto Burle Marks (צילום: ציפי לוין)

ה.שטרן במחווה לאמן הברזילאי Roberto Burle Marks (צילום:ציפי לוין)

אירועי GOLD RUSH

זו השנה ה-21 שמקימים בה.שטרן את אירועי ה -GOLD RUSH במסגרתם ניתן  להחליף זהב ישן שברשות הלקוחות ולקבל תמורתו זיכוי, בשווי הגבוה ב-25%  ממחיר הזהב בשוק, וזאת לרכישת תכשיט חדש בה.שטרן. האירועים יתקיימו בקניונים אלה:

קניון רמת אביב  ב – 27-31.5

גראנד קניון חיפה ב- 03-07.06

קניון עזריאלי, תל אביב ב – 10-14.06

קניון ארנה בהרצליה ושד’ ממילא ירושלים ב – 17-21.06

קניון הזהב בראשון לציון ב- 24-28.6

יש גם סרטון קצר על הכנת הקולקציה:

הסתיימה ההשקה, פגשתי חברות, אכלתי קצת, צילמתי והצטלמתי, והלכתי לדרכי. פגשתי את הגרפיטי הזה על הגדר של הבניין שעמדתי לחצות לכיוונו את הכביש. שמחתי שאני נמצאת בעיר שלי. אני אשמח לבקר פעם בברזיל, אשמח לבקר בריו ולטייל בקופקבנה, על הטיילת היפה שבנה רוברטו בורלה מרקס, ולשבת שם בבית קפה ולהשקיף לעבר הים הכחול.  בנתיים אני אמשיך לטייל בתל אביב, העיר שלי, ולשתות בבתי הקפה שלה.

גרפיטי ברחוב מאז"ה בתל אביב (צילום: ציפי לוין)

הערות, תגובות

אשמח לשמוע את כל התגובות, הערות, שאלות שיש לכם, על הפוסט.

האם אהבתם את ההשראה של רוברטו בורלה מרקס על הקולקציה החדשה?

מזמינה אתכם להרשם לרשימת התפוצה שלי ולקבל עדכון על פוסטים חדשים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *