מרלין מונרו -פרטים חדשים מהסרט Love, Marilyn

מרלין מונרו -פרטים חדשים מהסרט Love, Marilyn

השבוע ראיתי את הסרט שהוא מעין ביוגרפיה תיעודית על חייה של האגדה מרלין מונרו. הרבה שנים ראיתי תמונות וקראתי סיפורים על חייה, אבל הסרט המיוחד הזה שינה אצלי את ההתייחסות לאשה ולאדם שמרלין מונרו היתה. תמשיכו לקרוא ואני אספר לכם למה ואנסה לגרום גם לכם לחשוב עליה בדרך חדשה.

כל התמונות של הפוסט נלקחו מהאתר הרשמי של מרילין מונרו:  http://marilynmonroe.com/

עבודות ציור וצילום

(התמונה בראשית הפוסט היא ציור של אנדי וורהול)

עשרות צלמים צילמו אותה אלפי תמונות:

אנקדוטה של חטא על סף ביתך

אחת התמונות הכי נצפות של מרלין מונרו היתה מתוך הפרומו לסרט של בילי ווילדר: “חטא על סף ביתך”, מ-1955. בסצנה המוכרת כל כך, עומדת מרילין מונרו מעל חלון אוורור של הרכבת התחתית והאוויר העולה מנפנף ומרים לה את השימלה. יחצני הסרט, שידעו את קיסמה של מרלין מונרו, לא סיפרו לה על מה שהם עשו: הם פירסמו מראש את מיקום הצילומים ולסט הגיעו כ-1500 גברים מתלהבים. באחד הקטעים האוטוביוגרפים בסרט, מרילין מספרת, שזו היתה סצינה תמימה בחינתה, שהפכה לסצינה מאד לא נעימה, וזאלו מילים עדינות לתאור ההיסטריה ששררה סביבה באתר הצילומים. הצלמים שראו את ההיסטריה סביבה לא הפסיקו לצלם את מה שקורה, אולם, לבסוף, התמונות כלל לא הוכנסו לסרט מכיוון שלא התאימו לסגנון הפוריטני של הסרטים באותה תקופה. זה היה המזל של מרלין, שלא היתה צריכה שאת המבוכה ואי הנעימות גם יראו לנצח, כי סרט הופך רגעים מצולמים לנצחיים.

ביוני 2011 (56 שנים, לאחר שהסצינה בסרט צולמה), נמכרה השימלה, שלבשה מרילין בסט הצילומים לשחקנית דבי ריינדולס בסכום הלא יאמן: 4.6 מליון דולר! (דבי ריינדולס, בעצמה אייקון קולנועי, שהשיגה, ורכשה במשך השנים אוסף פרטי הגדול בעולם של בגדי הסרטים ההוליוודים. מטרתה היתה להקים מוזיאון אופנה היסטורי של תעשיית הסרטים בהוליווד. היא ניסתה להשיג מימון ולא הצליחה בכך. הרכישה של שמלתה של מרלין היתה כמובן לאוסף הזה).

הנה תמונה מהסט:

עוד מקבץ צילומים, שמראה בעיניי כמה היא היתה יפה וכמה עשירה היתה ההבעה שלה.

 

צילומים חתומים

אלו הם צילומים רשמיים עם החתימה שלה:

 
 

לא יכולתי שלא לשים את התמונה הזו. מרלין מצולמת כאן עם כלבת פקינז שהיא התאומה של נינה שלי:

 

 

הסרט Love, Marilyn

בינואר 2013 יצא סרט חדש על חייה של מרילין מונרו שנקרא: “באהבה, מרילין”. הסרט מבוסס על יומניה האישיים, שנחשפים לראשונה בסרט, ונמצאו בעזבונו האישי של לי סטרסבורג, שבבית הספר שלו למשחק למדה מרילין, ואיתו היו לה יחסי קרבה והערכה. בסרט קוראים שחקנים שונים קטעים מהיומנים (בין השחקניות המגלמות את דמותה: לינדסי לוהן, מריסה טומיי, אמה תורמן, גלן קלוז), משולבים בו קטעי ארכיון של סרטיה ומובאים ראיונות עם חברים, בעלים ומאהבים (בינהם- הסופרים: נורמן מילר וטרומן קפוטה, והבימאים: ג’ורג’ קווקר ואיליה קאזן).

ביוגרפיה בקצרה

מרילין נולדה כנורמה ג’יין והחליפה את שמה למרילין (שם במה) מונרו (שזה שם אימא לפני נישואיה). את כל זאת היא עשתה כדי שהשם החדש שלה יהיה קליט יותר בעולם השעשועים אליו נחשפה ובו חפצה להצטיין. מרילין עברה ילדות קשה, מספר משפחות אומנות ונישואי בריחה בגיל 16, לשם הימנעות ממעבר למשפחה נוספת. היא הספיקה בחייה הקצרים להתגרש, להינשא, לנהל רומנים שונים, כשהמפורסם ביניהם היה עם הנשיא המכהן והנשוי – ג’ון קנדי.

הדימוי של מרלין מונרו משתנה

הסרט מראה כמה מעט אנו מכירים את מרילין מונרו, שלרובנו מצטיירת כאותה דמות מהסרטים הראשונים שלה: הבלונדה הלא חכמה במיוחד. למעשה, היא למדה ללא הפסקה והכינה את עצמה להזדמנויות שיגיעו אליה בעולם השעשועים, ולא בילתה בלילות כמו חברותיה הכוכבניות. הסרט מתאר כיצד מרלין אימצה עקרונות שהיו חשובים לה והקפידה עליהם בזמן הלימודים שלה:

“עליי לעשות מאמץ ולבצע את הדברים הבאים: לטפל בעצמי, הן מבחינה אישית והן מבחינה גופנית, להתעמל. לנסות למצוא מישהו שילמד אותי מחול ופיתוח גוף. להירשם לפחות לשיעור ספרות אחד באוניברסיטה, אם אפשר. להמשיך להביט סביבי, אך לעשות זאת בקפידה רבה יותר. לבחון פרטים נוספים מלבדי, את הכל, ולהעריך כל דבר בזכות מה שהוא”. (מכאן)

כשנשאלה מדוע היא לא מבלה, כמו חבריה ללימודים, היא אמרה שכשיגיע התפקיד לו היא מייחלת, היא רוצה להיות מוכנה.

חייה של מרלין מונרו כאשה עוצמתית ופמיניסטית

היא שיחקה בסרטים, הביקורות הטובות הגיעו, דמותה הכריזמתית השתלטה בקלילות על המסך וההצלחה האירה לה פנים יפות. מרילין דיגמנה, הצטלמה לשערים של מגזינים, ואפילו הצטלמה לסידרה של צילומי עירום, עליהם סירבה להתנצל או להתכחש.

לאחר מספר שנים של הצלחה ופרסום, נמאס למרילין מהדמויות אותן היתה רגילה לגלם ומהתנאים הלא נאותים להם היא זכתה באולפני “פוקס”, וביקשה לשנותם. לאחר שדרישותיה לא התקבלו היא פרשה, עזבה את הוליווד ונסעה לניו יורק ללמוד משחק בבית הספר של לי סטרסבורג. בבית הספר למשחק מרילין התגלתה כשחקנית כשרונית מאד ובסרט אומר לי סטרסבורג, שהיא היתה אחת משלושת השחקנים הטובים ביותר שלו!

החיים של מרילין מונרו לוו בדיכאונות, ברופאים פסיכיאטרים ובתרופות. בשנת 1962, בגיל 36, היא נמצאה מתה בביתה ממנת יתר של סמי הרגעה, על ידי הפסיכיאטר שלה.

מחשבות שלי על מרלין מונרו

במשך השנים ראיתי סרטים בהם שיחקה, ראיונות שנערכו עימה, סרטים על צלמים שתעדו אותה, כמו הסרט על ברט שטרן, הצלם האגדי של ווג. ברט מספר בסרט, כי הבחין שאין למרילין צילומים בווג עד אותו זמן, דבר שהיה בעיניו לא הגיוני. הוא זימן אותה לשתי סדרות של צילומים, בהן צילם אותה בתמונות מרהיבות. הסדרה הראשונה היתה בעירום חלקי ועם תכשיטים, והסדרה השנייה עם בגדים. מרלין ראתה כמובן את התמונות,לפני שברט שטרן פירסם אותם, ועל חלקן ציירה איקסים אדומים גדולים, כי לא היתה מרוצה מהתוצאה, חלקן היו תמונות עירום שלה. בסופו של דבר גם התמונות הללו הפכו לפרטי אספנות.

מרילין היתה נאיבית אך בו זמנית גם מורכבת ומסובכת מאד. היא חיה עם העצב אך במקביל עם הזוהר הבלתי נתפס, לעיתים מבחינתה ועם הערצה ענקית אליה. היא היתה מוכרת מאד ובאותו זמן מיסתורית. ביישנית, אך נחושה בדעתה להצליח, בכל דרך, הכל היה מקובל מבחינתה.

אין הרבה אנשים שחייהם היו חידה ומותם הפך אותם לאגדה, בסדר הגודל של מרילין מונרו.

למדתי הרבה מהסרט, על החיים שלה, על הרגשות האמיתיים שלה, על הקשיים וההתמודדות שהיא עברה בכל דבר. למדתי על היותה שחקנית טובה, ולא רק אשה יפה וחייכנית, אלא, פמיניסטית, מודרנית, אשה שהקדימה את זמנה וזו גם היתה אחת הסיבות לכך שלא קבלו אותה כמו שרצתה וכמו שהגיע לה, עם היחס שלה, הטבעי כל כך לעצמה ולפועלה.

חמישים שנה אחרי מותה של מרילין מונרו, ונראה כאילו האגדה והמיסתורין סביבה משיכו לנצח!

אתר הפינטרטסט הרשמי:  http://pinterest.com/MarilynMonroe/

תגובות, הערות

אשמח לשמוע כל תגובה והערה על הסרט, ועל מרלין מונרו.

האם שיניתם את הדעה על מרליו מונרו?

2 מחשבות על הפוסט “מרלין מונרו -פרטים חדשים מהסרט Love, Marilyn

  • תגובה מרב סדובסקי 19 במאי 2019 בשעה 7:26

    ציפי יקרה, באופן אקראי שוטטתי בגוגל, וחיפשתי את 9 התמונות של מרילין להשראה, והגעתי אל הפוסט היפיה שלך, גברת לווין היקרה.
    אהבתי, העשרת אותי מאוד, וקבלתי בול מה שחיפשתי (וגם יותר!!)
    תודה עלייך , אוהבת

    • תגובה ציפי 19 במאי 2019 בשעה 15:45

      יו, איך שימחת אותי מרב אהובה <3 אני שמחה שהגעת לפוסט, ואני יודעת שמידי פעם חייבת לשתף אותו שוב, כי מרלין היתה אישה חשובה בחיים של רבות ורבים מאיתנו. האישיות שלה שהיתה ככ מורכבת- חלשה וחזקה, היא לא מוכרת, ולדעתי חבל שכך. אני התאהבתי בה לגמרי אחרי שראיתי את הסרט הזה. תודה לך על התגובה החמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *