מאפה הונגרי נפלא: רקוט קרומפלי-מבשלת עם אמא

חורף, גשם ומאפה מחמם

יצאתי לצלם חורף. מעט ממנו, בשביל הטעם הטוב של החורף, בגלל הטיפות של הגשם שאני כל כך אוהבת. שמחה זה מה שאני מרגישה כשהגשם מתחיל לטפטף. חיוך גדול של אושר מתפשט לי על הפנים כשהטיפות הראשונות מופיעות. לצלם גשם זו זכות מבחינתי. אין לנו יותר מדי ממנו ולהנציח רגע של גשם זה דבר שאותי מרתק.  הלכתי בשכונה שלי, בדיוק כשהגשם הפסיק לרגע, וניסיתי לצלם את הטיפות שלו.

אוכל הוא מכלול גדול של חושים, הוא נצרב בכל הגוף, לא רק בבלוטות הטעם. כזה הוא בשבילי המאפה, שמלווה אותי כל חיי רוקוט קרומפלי. הוא נאכל בעודו חם, כשהוא רק יוצא מהתנור. בעת האפייה הריח שלו ממלא את כל הבית, ואני זוכרת את הרגעים האלה, שבהם המאפה נאפה וכולנו מחכים לשבת ליד השולחן ולטרוף אותו. הוא מאפה מנחם, הוא ממלא את הבטן בטעמים נפלאים של חורף, של חום ואהבה.

רוקוט קרומפלי – מאפה תפוחי אדמה עם ביצים

בפוסט הזה אני מביאה מתכון נפלא, קל ופשוט, במסגרת פרויקט הבישול שלי – מבשלת עם אמא. אמא שלי הונגריה, ולהונגרים יש מגוון של מאכלים טעימים מאד, כשהרוקוט קרומפלי הוא מהאהובים עלי. פרוש השם רוקוט בהונגרית הוא שכבות, וקרומפלי הם תפוחי אדמה. זה מאפה שכולו שכבות שכבות של תפוחי אדמה, ביצים קשות, שמנת, מלח וחמאה.

בהונגריה אוכלים בשר עם חלב, ולכן ההונגרים מגוונים את הרוקוט קרומפלי עם נקניק יבש – בדרך כלל עם נקניק הונגרי. אמא שלי היתה מוסיפה לעיתים למאפה עיגולים של קבנוס.

מצרכים

אמא שלי מכינה את הרוקוט קרומפלי בתבנית פיירקס מלבנית, ואני ממשיכה את דרכה בפיירקס, אבל אצלי הוא מרובע 🙂  מה שחשוב בתבנית הפיירקס, ולכן אני מאד אוהבת להשתמש בה, הוא שהיא אופה את המאפה באופן שווה מכל הכיוונים. הכמויות של המאפה הוא לתבנית פיירקס מרובעת בגודל:26סמ’.

6-7  תפוחי אדמה מבושלים (לבשל אותם אל דאנטה, כמו הפסטה, שהמזלג ייכנס בקלות, אבל תפוח האדמה לא יתפרק לחתיכות קטנות).

6 ביצים קשות.

חצי חבילת חמאה.

3-4 קופסאות שמנת חמוצה (אני משתמשת בשמנת של פעם, שיש לה 16% שומן. אני אוהבת להרגיש את הטעמים, אבל אפשר להשתמש עם שמנת שלה פחות אחוזי שומן).

מעט מלח גס.

מאפה הונגרי: רקת קרומפלי - מבשלת עם אמא (צילום:ציפי לוין)

אופן הכנה

יש לבשל את תפוחי האדמה (עם קליפתם) ואת הביצים (לבשל אותם בנפרד מתפוחי האדמה, זמן ההכנה שלהם הוא שונה ואני מעדיפה שתפוחי האדמה לא יספגו לתוכם את מה שנושאות עליהן קליפות הביצים).

לכסות היטב את תבנית הפיירקס עם החמאה, מכל הכיוונים, גם את דפנות התבנית.

את תפוחי האדמה מקלפים (תמיד טוב לקלפם כשהם חמים, כי אז הם מתקלפים בקלות רבה), וחותכים לפרוסות, בעובי בינוני, של כרבע-חצי סמ’.

את הביצים יש לחתוך לפרוסות עם המכשיר הייעודי לכך, ולהתחיל למלא את הפיירקס בשכבות.

מאפה הונגרי: רקת קרומפלי - מבשלת עם אמא (צילום:ציפי לוין)

מחממים את התנור לחום של 200 מעלות.

כל שיכבה של המאפה מכילה: פרוסות תפוחי אדמה, שממלאות היטב את התבנית. ברווחים בין פרוסות תפוחי האדמה אני מוסיפה חתיכות קטנות של תפוחי אדמה, כדי שהשכבות יהיו ללא חורים.

על כל שכבה של תפוחי אדמה אני מפזרת פרוסות של ביצה וחצי.

בין הביצים אני מפזרת מעט חתיכות חמאה (זו לא חובה, אלא המלצה בלבד 🙂 ).

(אם רוצים להוסיף נקניק אז זה הזמן. חשוב לא לשים יותר מדי, כי יש לנקניק שאיפות השתלטות על הטעם של המאפה).

מאפה הונגרי: רקת קרומפלי - מבשלת עם אמא (צילום:ציפי לוין)

כשהשכבה מוכנה מפזרים עליה מעט מלח גס, ועל כל השכבה מורחים שמנת חמוצה. אני אוהבת שהשמנת מכסה את כל השכבה.

מאפה הונגרי: רקת קרומפלי - מבשלת עם אמא (צילום:ציפי לוין)

מכינים באותה השיטה את המאפה מ- 3 שכבות,  וכשהשכבות מוכנות לאפייה מכניסים את המאפה לתנור. התנורים שונים האחד מהשני, ולכן הפיירקס מקל על האפייה. זמן האפייה בתנור שלי הוא כשעה וחצי, שאז החלק העליון של המאפה הופך לחום כהה יותר משאר השכבות, והשמנת נספגת בתוך תפוחי האדמה.

לאחר אפייה של כשעה אני מוציאה את המאפה ובודקת את מצבו. אני מכניסה אותו לאפייה של כחצי שעה נוספת ושוב מוציאה אותו ובודקת. במידה ואצלכם הוא לא יהיה מוכן, ניתן להמשיך ולאפות אותו.

מאפה הרוקוט קרומפלי מוכן:

מאפה הונגרי: רקת קרומפלי - מבשלת עם אמא (צילום:ציפי לוין)

כשהרוקוט קרומפלי מוכן, והבית כבר מלא בריחות נפלאים, מתיישבים ליד השולחן לארוחה מנחמת.

אצלנו במשפחה הגרעינית הוא מספיק ל – 4 סועדים רעבים. מה שעוד נפלא במאכל הזה שהוא מוצלח ביותר גם אם נשארת חתיכה ליום המחרת.

בתאבון!

תגובות והערות

אשמח לשמוע מכם אם הכנתם את מאפה הרוקוט קרומפלי, ואם אהבתם את מה שיצא?

אשמח גם לדעת אם יש לכם גיוונים למאפה, והאם הכרתם אותו מהבית?

מזמינה אתכם להרשם לרשימת התפוצה שלי ולקבל עדכון על פוסטים חדשים:

3 מחשבות על הפוסט “מאפה הונגרי נפלא: רקוט קרומפלי-מבשלת עם אמא

  • תגובה תמרית 9 בפברואר 2020 בשעה 13:47

    ציפי זה מאכל מבית אמא. עשרות שנים שאני עושה אותו ( אם כי קצת פחות בשנים האחרונות) אנחנו לא הונגרים אבל קיבלנו אותו משכנה הונגריה שהיתה אחראית על הרבה מרפרטואר האוכל אצלנו בבית…בכל זאת פולנים מהקיבוץ לא היתה לנו מסורת אוכל באותה תקופה😉 את אלופה❣

    • תגובה ציפי 9 בפברואר 2020 בשעה 13:50

      איזה כיף שהיתה לכם שכנה הונגריה שנתנה לכם מתכונים מהמטבח, מהטעימים שיש 🙂 שמחה ששנים את עושה אותו, והנה, הקור הזה הוא מזג אוויר מצויין לחזור ולעשות אותו.

    • תגובה חיה 27 בנובמבר 2020 בשעה 12:50

      אולי אפשר להוסיף למושלמות הזאת גם קצת אגוז מוסקט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *