הגשרים של בודפשט

העיר שחוברה לה יחדיו

תארו לכם מראה נהדר: השמש עומדת לשקוע, השקיעה מתחילה מולכם. אתם עומדים על גדת נהר רחב ידיים. מולכם ארמונות, מצודות, גנים מפוארים, שבנויים על גבעות ומאחוריהם יש עיר גדולה. אתם עומדים עם הגב לעוד עיר.  זו עיר מישורית, עיר גדולה ורחבת ידיים, גם בה יש בנינים מפוארים, רחובות רבים משתרגים בה וארמון גדול עומד ליד הגדה, שאתם ניצבים עליה. המראה יפייפה. אתם נמצאים בין חלקי שתי ערים, שביניהם נהר עצום אחד, הדנובה.  זוהי בודפשט, העיר שחוברה לה יחדיו (רשמית בשנת 1849) מ2 ערים נפרדות, ולמען האמת ההיסטורית מ-3 ערים: בודה ההררית, פשט המישורית והעיר השלישית והקטנה ביניהן היא אבודה (ובשמה הרומי אקווינקום).

נהר הדנובה וגשר השלשלאות:

הגשרים של בודפשט

הגשרים של בודפשט

במרכז בודפשט עובר נהר הדנובה העצום, שאורכו כ 2900ק”מ. הדנובה הוא נהר אירופאי שמתחיל בגרמניה ומגיע לים השחור דרך רומניה. נהר הדנובה גורם אושר ל 8 מדינות, בנוסף לגרמניה והונגריה: אוסטריה, סלובקיה, קרואטיה, סרביה, בולגריה, מולדבה, אוקראינה ורומניה.

הדנובה חוצה את בודפשט לאורך 28ק”מ, וכדי להגיע מבודה לפשט וההפך הקימו בה 8 גשרים, במשך מאות שנים. כל הגשרים האלו נפגעו במלחמת העולם השנייה והם שוקמו עם סיומה. כשנמצאים במרכז בודפשט רואים בעיקר 4 גשרים: גשר מרגיט, גשר השלשלאות, גשר אליזבט וגשר החירות.

הגשרים של בודפשט מצפון לדרום

גשר מגיירי

גשר מיתרים שנבנה על כביש טבעתי סובב בודפשט. הגשר נבנה בין 2006-2008. הגשר מחבר בין ויפשט – פשט החדשה בהונגרית, (שם ישבה הקהילה היהודית הגדולה של בודפשט, ושם נולדה אמא שלי) ובין העיר בודקלאס. הגשר חוצה את האי סאנטאנדרה – אי האומנים, והוא הגשר הארוך ביותר בהונגריה. העם ההונגרי מורכב מהשבטים המדיארים (מגיירים בהונגרית) ושם הגשר ניתן לו מסיומות שמות השכונות שלצידו, שכמובן נסמכות על שם השבטים הקדומים.

גשר ארפאד

הגשר הצפוני ביותר שבבודפשט. הוא מחבר בין פשט לעיר הרומית העתיקה אובדה, וכן ניתן להגיע דרכו לחלק הצפוני של האי מרגיט. הגשר הוקם לאחר מלחמת העולם השנייה ב 1950. שם הגשר ניתן לו על שמו של ארפאד שהיה המנהיג של השבטים המדיארים, שהקימו את הונגריה במאה ה10 לספירה.

גשר מרגיט

מראה מבודה לכיוון האי מרגיט וגשר מרגיט, המחבר את האי לבודה ולפשט:

גשר מרגיט בבודפשט

הגשר נמצא דרומית לאי מרגיט. זה גשר מאד עתיק שבשלוחה שלו נכנסים בתחבורה וברגל לאי מרגיט. הגשר נבנה בין 1872-1876. הגשר הופצץ על ידי הגרמנים בעת נסיגתם מבודפשט, בסוף מלחמת העולם השניה. הוא שוקם בין 1946-1948. השם של הגשר והאי (שניצב במרכז הנהר) הוא על שמה של מרגיט, ביתו של המלך בלה ה4 (מאה 13). (את שאר הפרטים על האי ותמונות ממנו תמצאו בפוסט נפרד).

גשר מרגיט בבודפשט

גשר השלשלאות

מראה מבודה לעבר פשט, וגשר השלשלאות חוצה את הדנובה:

גשר השלשלאות בבודפשט

גשר השלשלאות הוא הגשר העתיק ביותר שהוקם בבודפשט (הראשון מבין כל הגשרים). הוא נבנה בין 1839-1849. הגשר שוקם, לאחר מלחמת העולם השנייה, בשנת 1949. בשתי הקצוות שלו נבנו 2 זוגות של אריות, שלפי האמונה העממית שומרים על היציאות והכניסות לגשר. בזמן החופשה שלנו הגשר היה סגור להליכה רגלית בשל שיפוצים. ניתן היה לנסוע עליו, וכך עשינו כשנסענו ליום הטיול בבודה.

מראה מבודה לכיוון פשט, ולבניין הפרלמנט. גשר השלשלאות חוצה את הדנובה וצפונית לו גשר מרגיט והאי מרגיט:

גשר השלשלאות בבודפשט

גשר אליזבת

מראה מפשט לכיוון בודה וממול גשר אליזבת:

גשר אליזבט בבודפשט

כשהגשר העתיק הזה נבנה (סוף המאה ה19), הוא היה הגשר התלוי הארוך בעולם. הגשר נהרס ושוקם בין 1961-1964. אליזבת היתה אשתו האהובה של קיסר האמפריה האוסטרו הונגרית פרנץ יוזף. הזוג הוכתר כמלך ומלכת הונגריה. אליזבת, שהיתה ידועה בכינוי סיסי, הוכתרה עוד בימי חייה כ’מלאך השומר והמגן של הונגריה’. היא שמרה על זכויות התושבים לחיים עצמאיים וההונגרים מכירים לה תודה ואהבה רבה. לה עצמה היו חיים מיוסרים, בעיקר כי איבדה את בנה ושנתיים לאחר מכן היא נרצחה בשוגג.

מראה מבודה לפשט, ברקע גשר אליזבת ומאחוריו גשר החירות:

גשר אליזבט בבודפשט

בגבעת המצודה בבודה ניצב פסל עצום לכבודה של הבתולה מריה ובנה, מולו ניצבים גשר אליזבט ומאחוריו גשר החירות:

מפגש הגשרים והפסל בבודפשט

גשר החירות

הכניסה לגשר החירות מבודה לפשט:

גשר החירות בבודפשט

גשר החירות הוא הגשר האהוב עלי בבודפשט. הוא ככ יפה, שאני מדמה אותו לתכשיט. צילמתי אותו בכל מיני זוויות, בעיקר כשהלכנו עליו בדרכנו למרחצאות גלרט. הצבע הירוק שלו נהדר ויש עליו פיתוחים שונים ופסלים. הוא נבנה בסגנון של הארט-נובו. נוסעות עליו בנוסף למכוניות ואוטובוסים גם החשמליות הצהובות.

גשר החירות בבודפשט

יש בו מקומות תצפית לדנובה ולעיר. חוץ מזה שמצאתי עליו כל מיני מתנות שהשאירו עליו הולכי רגל ושמחתי לתעד אותם, ככה הם ישמרו גם אצלי.

הפסל הקטן שמצאתי על הגשר:

פסל קטנטן על גשר החירות

הגשר הוקם בין 1894-1896. עד 1945 הגשר נקרא פרנץ יוזף על שם קיסר אוסטרו הונגריה, שבמעמד פתיחת הגשר היה שם עם אשתו- המלכה אליזבת- סיסי.  הגשר נהרס, אולם נפגע הכי פחות כי הרוסים שפצו אותו כגשר זמני. ב1946 הוא נחנך מחדש (ועבר עוד מספר שיפוצים עד היום) וניתן לו השם גשר החירות.

מנעולים על הגשר:

מפתחות על גשר החירות

גשר פטפי

דרומית לגשר החירות נבנה ב1937 גשר פטפי, שנהרס ושוקם בתחילת שנות ה50. עד מלחמת העולם השנייה הוא נקרא גשר הורטי, על שם שליט הונגריה ששיתף פעולה עם הנאצים. לאחר בנייתו מחדש נקרא הגשר על שם המשורר הלאומי של ההונגרים – שאנדור פטפי.

גשר ראקוצי

הגשר הזה נמצא דרומית לפטפי, והוא נבנה כדי לחבר את האזורים המתפתחים של בודה, וכן כדי להקל על עומס התנועה של גשר פטפי. הגשר נבנה בין 1992-1995. ההונגרים התקשו להחליט איך לקרוא לגשר, והשם שנבחר הוא למעשה שם משפחה הונגרי.

סוף דבר

אני מניחה שככל שהאוכלוסיה בעיר תגדל, כך יבנו עוד גשרים בבודפשט, כמו שקרה עם השנים. למי שמטייל במרכז של בודפשט, ואינו מתנייד עם רכב, או עם ספינה לאורך כל העיר, לא רואה את כל הגשרים, אלא רק את ארבעת הגשרים אותם גם אני צילמתי. הגשרים מוארים בלילה, וזה מראה מאד יפה. לנו לא יצא בחופשה הזו לשוט על הדנובה בשקיעה, כמו שרבים עושים, ולא ראינו את הגשרים מוארים. אני משאירה את המראות האלו לפעם הבאה.

2 מחשבות על הפוסט “הגשרים של בודפשט

  • תגובה מלי אברמוביץ 21 ביולי 2023 בשעה 9:51

    איזה פוסט מקסים! לא ידעתי שיש כל כך הרבה גשרים. יש משהו מלהיב בגשרים ואלה דל בודפשט כל כך יפים. הצילומים שלך יפהפיים! יצא לי לשוט בשקיעה והמחזה מרהיב!

  • תגובה תמרית 21 ביולי 2023 בשעה 12:40

    איזה רעיון יצירתי, ביצוע מעולה (צילומים וכתיבה) בודפשט שלך הזכירה לי את ניו יורק…עוד עיר שמתהדרת בגאווה רבה בכמה וכמה גשרים מפורסמים ומרשימים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *