רובע קמדן Camden בלונדון והשווקים המקסימים!

רובע קמדן טאון

רובע קמדן שוכן בצפון לונדון, והוא צבעוני, רועש, עמוס אנשים ועניין. בעיני זה אחד האזורים המרתקים בלונדון וחייבים לבקר בו. באזור הזה מרגישים ורואים אנשים שלא רואים ברחובות הראשיים של לונדון. שם נמצאים בני הנוער, הפנקיסטים, ואנשים שמבטאים את עצמם בלבוש שונה מהרגיל. להסתובב שם בין השווקים הרבים, ברחובות הצבעוניים ובסמטאות זו חוויה אנושית שמחה ומלאת צבע.

בקמדן חיה האומנית והזמרת איימי וינהאוס, עד מותה. בשיתוף עם משפחתה  אצרו בחודש יולי האחרון, תערוכה לכבודה במוזיאון היהודי, תערוכה, שלצערי בזמן הביקור שלי לא הצלחתי להגיע אליה. (את התערוכה ראיתי לבסוף בבית התפוצות שבאוניברסיטת תל אביב, היא הוצגה שם כעבור שנתיים מפתיחתה בלונדון).

הדרך לקמדן טאון

בביקור הזה הגעתי לקמדן ביום ראשון, יום החופש באנגליה. ידעתי שרחובות סואנים ושווקים מעניינים הולכים מעולה ביחד ולא טעיתי. הרחובות היו מלאים באנשים והאווירה היתה שמחה ורועשת.

הגעתי לקמדן לבדי, כי ניצן ואבי העדיפו ללכת ולצפות בחילופי המשמרות בארמון בקינגהאם. את החילופים ראיתי בעבר, וזו היתה ההזדמנות היחידה שלי לבקר בקמדן ולא הייתי מוכנה לוותר על כך. העדפנו להיפרד ולתת לניצן את חווית חילופי המשמרות, ולי את חווית השווקים. קבענו שניפגש שוב בצהריים ונלך ביחד לאקווריום, שאליו קנינו כרטיס משולב ביחד עם הלונדון איי עליו כתבתי כאן . (קנייה של כרטיס משולב היא שיטה מעולה להוזלת מחירים של מקומות רבים). אני חייבת לציין, שביקור במקום מאד סואן כמו קמדן טאון יכול להיות בעייתית לילדים, וההנאה שלהם מהליכה מרובה בשווקים עלולה להימאס עליהם במהירות רבה. לא תמיד מה שלנו נראה כחוויה נפלאה ומלאת עניין, נראה גם לילדים ככה (וזה כמובן מנסיון אישי).

כשירדתי לטיוב של “בונד” הכרוז אמר משהו על שיפוצים והבנתי שאולי יש לי בעיה בתחנת ההחלפה, ב”טוטנהם קורט”, אבל התעלמתי באלגנטיות. כשירדתי בתחנת ההחלפה, כדי להגיע לקמדן, התבררה הבעיה – התחנה סגורה!מסתבר, שבימי ראשון מנצלים מנהלי הטיוב את החופש ומשפצים כל מיני תחנות (גם במנהטן זה קרה לנו). אין טיוב לקמדן, הוא בשיפוצים, רק אוטובוס או מונית. ביררתי איזה אוטובוס מגיע ועליתי לרחוב. אני ועוד עשרות אנשים שהבינו שיש להם בעיה…ובכן – איפה התחנה? היכן האוטובוס? ועם החיפושים הזמן חלף וכבר היה לי חם. נכנעתי למצב העגום ותוך דקה מצאתי מונית במחיר של 10 פאונד, ששמחה להסיע אותי לקמדן.  בקשתי מהנהג, שיוריד אותי באזור השוק של העתיקות. זכרתי את הביקור הקודם שלי בקמדן, זכרתי את השיטוט הכייפי בין הדוכנים מלאי ההפתעות והפריטים המעניינים ובעצם את ההנאה בכל השו ורציתי לחוות את כל אלו שוב. נהג המונית הוריד אותי ליד הגשר עם  השלט הגדול- Camden Lock, ואמר לי ששם אמצא עתיקות.

 Camden- London

השווקים ברובע קמדן

הסתובבתי כמעט בכל השווקים (6 שווקים מחוברים), והחיפוש שלי אחר מציאות הביא אותי למסקנה די עצובה: השווקים כיום הם מאד ממוסחרים, מאד מכווני תיירים. אין כמעט שווקי פשפשים ואין כמעט סוחרי עתיקות של ממש. נשארו מעט מאד שווקים אותנטיים ומעט פריטים מקוריים, שאותם צריכים לחפש היטב. מוצרי המזרח השתלטו על השווקים. אני לא התייאשתי, טיילתי בשווקים השונים וחיפשתי אחרי הדוכנים המקוריים עם חפצי האומנות ופרטי הוינטג’.

London- Camden Camden- London Camden- London Camden- London

השווקים מלאים במזכרות וחולצות מודפסות וסחורה שפעם כמעט לא היה לה מקום בקמדן. שלא תבינו לא נכון, אני נהניתי ביותר, צילמתי הרבה, חלפתי במהירות על מה שלא עניין אותי, על בגדים, בגדי פנקיסטים, מזכרות, חפצים שהם כאילו רטרו, אבל העין שלי כבר חדה מספיק כדי לזהות מוצרים מתחזים, ופוסטרים מעייפים. חלפתי גם על יוצרי התכשיטים והפריטים הקטנים, דוכנים רבים שמאד הזכירו לי את נחלת בנימין. צילמתי הרבה כי בכל מקום מצאתי משהו שעניין אותי, גם אם לא לקניה. התעכבתי בעיקר אצל סוחרי הפשפשים הוותיקים, שהיה קל לאתר אותם, וניהלתי עם חלקם שיחות מהנות.

 Camden- London

את סוחרי העתיקות מצאתי בעיקר בשוק האורוות. שוק האורוות (Stables Market) הוא השוק הגדול ביותר מששת השווקים המרכיבים את מתחם קמדן. מבנה השוק שימש בעבר כאורוות של חברת הרכבות מידנלנד ושל בית החולים הסמוך. דוכני השוק מוקמו בתאי הסוסים.  המתחם הפך לשוק ענק ויפייפה עם פסלי סוסים מברונזה. זהו השוק היפה ביותר שאי פעם הסתובבתי בו.

 Camden- London
 Camden- London
London-Camden
London-Camden
 Camden- London
 Camden- London
 Camden- London
 Camden- London
 Camden- London

נעצרתי אצל סוחרי הפשפשים וקניתי בחנות ויקטוריאנית 2 כופסאות מקסימות לתרופות.

 Camden- London Camden- London

נכנסתי לחנות וינטג’ ורטרו יפייפיה. דברתי עם בעלת החנות סיפרתי לה שאני מישראל,  והיא סיפרה לי שהיא יהודייה. לקחתי ממנה כרטיס ביקור. דיברנו על אוסף החפצים היפייפה שלה, שהייתי קונה ממנה לא מעט רהיטים וחפצים אם היא היתה בישראל, והבטחתי לה שאעביר את כרטיס הביקור שלה לאנשים המתאימים. צילמתי תמונות בחנות המרשימה שלה:

 Camden- London
 Camden- London
עמדתי לסיים את הסיור שלי בשוק האורוות.  פרט חשוב לגבי השוק הזה הוא שכמעט כולו מקורה. בלונדון, שכמעט כל יום יכול לרדת בה גשם הקירוי מאד חשוב. חוץ מזה הוא חשוב גם בימים חמים, כמעט כמו שהיה באותו היום שבו אני טיילתי.  לקראת סיום הסיור הבחנתי בחנות שונה בנוף השוק, חנות של מעצבת אופנה בשם: No:Wear fashion design. זו היתה חנות הבגדים היחידה שנכנסתי אליה.
עמדה שם בעלת החנות, אישה נחמדה ביותר, שנתנה לי לשוטט בחנות הקטנה ולמדוד את כל מה שרציתי בחיוך רחב. הסתבר שהיא מעצבת אופנה ידועה בלונדון, ושזו החנות הבלעדית שלה ושל בעלה. העיצוב שלהם נע בין אורבן שיק לבין פנקיסטי רומנטי. הרבה תחרה, הרבה רוכסנים, וברזלים.
 Camden- London
 Camden- London
 Camden- London

הבדים של הבגדים נעימים ביותר, כותנה אורגנית מלאה, בדי במבוק נעימים ביותר וגזרות מחמיאות ביותר לגוף. דוריס, המעצבת והבעלים, הסבירה לי שהם מעצבים כבר 15 שנים בגדים ושכרו מקום בשוק כי זה המקום שהכי התאים להם. היא אמרה שאולי דווקא העובדה שקמדן היה בעבר כמו מוזיאון של חפצים ובגדים מוזרים ומיוחדים, מה שהיה מקור המשיכה של אוכלוסיות שונות, ובעיקר הפנקיסטים והגוטים, גרם להפיכתו למסחרי כיום, כי השוק מעט דעך בצורתו הקודמת. היא סיפרה לי שהיה להם אתר אינטרנטי, אולם הוא נסגר כי הם לא יכלו לעמוד בקצב הזמנת הסחורה והשמירה בו זמנית על החנות ועל האיכות הבלתי מתפשרת שלהם גם בתפירה וגם בעשייה הידנית של כל הקישוטים והתוספות לבגדים. קניתי ממנה 2 חולצות קצרות וחולצה ארוכה שתשמש אותי כעליונית.

עברתי לצדו השני של הכביש לשוק האוכל שנמצא לאורך תעלת ריג’נט. זהו שוק עצום עם מאות דוכני אוכל, עשרות מקומות ישיבה לאורך התעלה- על מושבים של אופנועים, ולאורך גדת התעלה. כאן עשיתי הפסקת אוכל.

 Camden- London
 Camden- London

 

השוק עמוס באנשים שטועמים, מסתכלים, מצלמים, יושבים ונחים. אני קניתי מנה טעימה של אוכל ווייטנמי וישבתי עם עשרות אנשים על גדות הנהר ואכלתי להנאתי. ישבתי בצל והיה כיף גדול לאכול, לצפות בתעלה, באנשים השונים והרבים ככ, שכולם אוכלים ונהנים. יש שם גם שוק פנימי שמתפקד גם כשוק אוכל וקצת כשוק אומנים.

 Camden- London

בסביבות שלוש בצהריים, אחרי שסיימתי לאכול, וטיילתי מעט בשוק האומנים הפנימי החלטתי שזהו, נגמר הסיור בקמדן טאון, והגיע הזמן להיפגש עם אבי וניצן. עצרתי בקרן רחוב נהג מונית והפעם כבר שילמתי 20 פאונד, זה סכום מאד יקר, אבל בלונדון נהג המונית מפעיל מונה, ואין שום ויכוחים. הנסיעה במונית מאפשרת הסתכלות על לונדון מלמעלה, וזו בהחלט חוויה ששווה את הסכום היקר. נהג המונית אמר לי שנהנה לשוחח איתי, והנה גם אני הרווחתי!

למתחם של קמדן טאון יש מספר אתרי אינטרנט, זה העיקרי:

שווקי קמדן

שוקי קמדן מתקיימים בעיקר בסוף השבוע, אולם חלקם החלו להיפתח כבר במשך השבוע כולו. אני ממליצה להגיע בסוף השבוע, כדי לראות ולחוות כמה שיותר.

אלו הם שעות הפתיחה הרשמיים:

קמדן לוק – Camden Lock  ו  סטייבלס מרקט – Stables Market : כל יום בין 10:00-18:00.

קמדן לוק וילג  Camden Lock Village- (לשעבר קמדן קנאל) – שוק האוכל: שבת-ראשון בין 10:1800.

שוק רחוב באק  – (Buck Street Market) : כל יום.

אלקטריק בולרום  (Electric Ballroom): שבת-ראשון.

שוק רחוב אינברנס  (Inverness Street Market): כל יום.  במשך השבוע מוכרים בו פירות וירקות ובסופש מוכרים בו בגדים ופשפשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *