הסדרה “סיפורי בדים” – האופנה הישראלית מאחורי הקלעים

“סיפורי בדים”: לולה גוליק צילמה אותי על רקע תמונות של גיבורי הסדרה מימין לשמאל נראים: טובלה ובתה נעמה חסין,לארה רוסנובסקי, מוטי רייף, דורין פרנקפורט והד מיינר.

אני לובשת אופנה ישראלית: שימלה של אנדי ואיירין, תיק של מדוזה ושרשרת של אילן אורבך:

ציפי לוין על רקע הפוסטר של הסדרה סיפורי בדים

שבוע שעבר נערכה השקת הסדרה התעודית החדשה ‘סיפורי בדים’, במוזיאון ישראל. אושיות אופנה רבות הגיעו לחוות את הרגעים בהם מצולמים ומתועדים גיבורי הסדרה, מאחורי הקלעים של שבוע האופנה הישראלי. הסדרה בת ששת הפרקים עוקבת אחרי המעצבים, אחרי עבודתו של מוטי רייף (והעוזרת הצמודה שלו – דניאלה בסל), משלבת קטעים דקומנטרים רבים והופעות אורח של אנשי מפתח בתעשיית האופנה. מופיעים בה מעצבים שונים, עיתונאים, יועצי תקשורת, צלמים ודוגמנים. כולם מראים שכלפי חוץ תעשיית האופנה נראית זוהרת, נוצצת ומלאת רגעים שמחים: קטלוגים, פרסומות ותצוגות אופנה. אולם, מאחורי הקלעים, ברגע שהתעשייה נחשפת, המאבקים עולים על פני השטח, ומתברר שהמציאות מורכבת ויש בה השרדות לא קלה, קשיים כלכליים וחיי יום יום כמו של כולם, מאד לא נוצצים. יש בעיות בהשגת חומרי גלם, היבוא מאד יקר. כמעט כל תעשיית המתפרות נסגרה ועברה למקומות נחשלים בעולם, בהם תנאי העבודה קשים. הלקוחות מתקשים לעמוד בתמחור הישראלי, שהוא לא זול והתחרות עם הרשתות הגדולות קשה מאד.

במשך שנתיים חקרה הבמאית המוערכת עידית אברהמי אחר המעצבים, גיבורי הסדרה ואחרי מוטי רייף, המפיק והייזם של שבוע האופנה הישראלי. עידית בחנה ועקבה אחרי ההתרחשויות מאחורי הקלעים של עולמם של הגיבורים, עולם שהמכנה המשותף שלו הוא אופנה ישראלית, עולם של עבודה קשה, לעיתים סזיפית על יצירת החלום שלך ועל הגשמתו. המאבקים קשים ומשותפים לכולם – מיקום התצוגה – בקניון ההולך ונבנה של חברת גינדי, מימוש החזון ששם יתרחש שבוע האופנה, שבזמן יצירת הסדרה נראה כבלתי אפשרי. פגיעות הטרור במקומות שונים בארץ, דבר שגורם לכך שדמויות אופנתיות חשובות לא מוכנות להגיע לארץ וכן מסביר מדוע ישראל היא לא המקום הכי אטרקטיבי לבילוי בו.

הסדרה מראה את העבודה הקשה של המעצבים עצמם, הצגת הנקודה, הבעייתית מבחינת המעצבים, של העברת פריטים בקונסיגנציה לחנויות (קונסיגנציה = השאלת הפריטים לחנויות, אי תשלום על כך למעצבים, אלא אם כן הפריט נמכר,  ובמידה והפריט לא נמכר החזרתו למעצב). בעלי החנויות, אם היו נשאלים, היו מספרים על האפשרות היחידה שלהם לשרוד בשיטה הזו. אין תשובה פשוטה לשאלה מי צודק. בדים יקרים מאד שנרכשים בחו”ל ותפירה מסובכת בארץ. בעבר הלא רחוק ישראל היתה מעצמת תכסטיל. היו כאן עשרות מתפרות והיו אלפי אנשים שזו היתה עבודתם. תעשיית האופנה שיגשגה אז ונחשבה ענף יצוא ראשון במעלה, כמו שנחשבת היום תעשיית ההי טק. היום לא נותרו בארץ כמעט מתפרות, רובן נמצאות בישובים ערבים, כמו שרואים בסדרה את הד מיינר שנפגש עם בעל מתפרת חירבאווי שנמצאת במזרח ירושלים.

הסדרה עוקבת אחרי מעצבים שמיצגים מספר דורות בתעשיית האופנה הישראלית: דורין פרנקפורט מעצבת ותעשיינית אופנה וותיקה, ובדור הביניים של המעצבים נמצאת המעצבת  המוכשרת לארה רוסנובסקי. לארה עיצבה בארץ, עזבה לחו”ל  ובעיקר לניו יורק וחזרה לעבוד בארץ.

דורין פרנקפורט ולארה רוסנובסקי, צילום: רפי דלויה

סיפורי בדים

דורין פרנקפורט ולארה רוסנובסקי, צילום: רפי דלויה


גיבורות נוספות משני דורות של מעצבים הן טובלה ובתה נעמה חסין. 2 מעצבות שמשלבות כוחות ועובדות ביחד. אלו דקות המסך הכי מצחיקות שראיתי בזמן האחרון!

סיפורי בדים

מש’ חסין לדורותיה, צילום: רפי דלויה

הגבר שבחבורת המעצבים, והצעיר ביותר ביניהם הוא מעצב בגדי הגברים הד מיינר. הד מיינר מעצב כשרוני ביותר, והבגדים המיוחדים שאותם הוא מעצב, אף על פי שהם מכוונים לגברים, גם אני הייתי שמחה ללבוש. הד מנסה להיות בינלאומי, כי זו התקווה של הרבה מעצבים לפרוץ לחו”ל. במקביל למעצבים עוקבת הסדרה אחרי הייזם והמפיק מוטי רייף, שללא האמונה שלו ההשתדלות והעבודה הקשה שלו שבוע האופנה כנראה שלא היה מתרחש.

מוטי רייף ודניאלה בסל, הד מיינר ואשתו הזמרת ריף כהן:

סיפורי בדים

את הסדרה יצרו עבור yes דוקו הבמאית עידית אברהמי והמפיקה אילנית באומן, צילמתי אותן כשעלו לנאום בפנינו, לאחר שצפינו בשני פרקים מהסדרה.

צילמתי בעת הנאומים: עידית אברהמי ואילנית באומן:

סיפורי בדים

 

יוצרי הסדרה: במאית: עידית אברהמי | מפיקים: אילנית באומן וענב שנהר | עורך: בועז ליאון | מוסיקה מקורית: אבי בללי

הסדרה “סיפורי בדים” תשודר בyes דוקו בימי רביעי החל מה-23.11 בשעה 21:00 וב-yes vod. במסגרת שבוע “דוקו fashion” 20 עד 26 בנובמבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *