חצר – חנות לאופנה חברתית

חצר – אופנה חברתית

הביקורים שלי בירושלים הם לא תכופים, אבל הם הופכים לציוריים ויפים מביקור לביקור. יש לי הרגשה שהרכבת הקלה היא אחת הסיבות לכך. כתל אביבית, שהרכב שלה מלווה אותה לכל מקום, הנסיעה לירושלים היא בשבילי קפיצה קטנה לחו”ל. אני מחנה את האוטו ברכבת מרכז, עולה על האוטובוס לירושלים, ומהרגע שהוא זז, אני כבר בעולם אחר. עולם שבו האחריות שלי היא להסתכל על הנוף, לחלום חלומות ולרדת מהאוטובוס בתחנה האחרונה, המרכזית של ירושלים. את התחנה אני חוצה, עוברת את הכביש ועולה לרכבת הקלה. בדיוק ככה אני מטיילת בחו”ל.

הפעם היעד שלי בירושלים היה חנות האופנה החברתית של הרשת  “חצר”, שנמצאת ברחוב שלומציון המלכה 4. את הגלגול הקודם של אחת מחנויות הרשת הכרתי מהמתחם של נמל יפו – היא נקראה החצר הנשית. המתחם ביפו נסגר, וכך גם החנות, שפעילותה אוחדה עם פעילות הרשת הנוכחית. הגעתי כי רציתי לראות את החנות, להכיר את הפרויקט ולצלם בגדים ואווירה. האוויר הקריר של ירושלים, השמש העדינה מעניקה אור רך לעיר, שידעתי שיתאים מאד לצילומים שלי.

עליתי לרכבת ומולי עמד בחור נחמד, שידע בדיוק היכן עלי לרדת והסביר לי איך להגיע מהתחנה לרחוב. ירושלים חייכה אלי ואני חייכתי אליה בחזרה. הרכבת הזו גורמת לי אושר. אין לי סלפי שיראה את זה, אבל החיוך היה מרוח לי על הפנים כל הדרך. במשך הנסיעה חשבתי על תל אביב, ואיזה כיף יהיה כשגם אצלנו הרכבת התחתית והקלה תיסע, בשקט, ברחובות ורק הפעמון שמבשר על העצירה שלה יצלצל (זכרונות מאמסטרדם זה תמיד מועיל  😊 ).

חצר- חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

ירדתי מהרכבת ומזג האוויר המעט חורפי שימח אותי מאד.  השמיים היו עדיין כחולים, אבל ידעתי שעוד מעט ירד כאן גשם וזה התאים למטרה שלי באופן מושלם. כ-5דק’ הליכה מהתחנה בה ירדתי והגעתי ל”חצר”. נכנסתי וקבלה אותי בשמחה, מי שהתבררה לי כמנהלת החנות בר ריינגולד. כל מי שנכנס לחנות מקבל הסבר על האופי החברתי שלה, וגם אני קבלתי הסבר. אחרי ההסבר ספרתי לבר מדוע הגעתי ועלינו לקומה השנייה, לשבת ולדבר בפינת הישיבה האינטימית.

“חצר” וקרן דואליס

“חצר” בירושלים היא חלק מרשת שמונה בינתיים 2 חנויות אופנה חברתיות – “חצר” הירושלמית ו”חצר” התל אביבית בשוק הפשפשים ביפו. בחנות ביפו בקרתי לא מעט פעמים, ואפילו בחרתי בה את אחת המתנות,  לכתבת המתנות לראש השנה, שהתפרסמה במאקו, ובה השתתפתי (תוכלו לראות את המתנה כאן ).

חנויות “חצר” הוקמו כחנויות אופנה לכל דבר, כאשר המימון להקמתן ולתפעולן השותף מגיע מרווחי החנויות עצמן ומעזרה של קרן דואליס, ושל השלוחה החברתית שלה – דואליס יוזמה. (על הקרנות תוכלו לקרוא בהמשך הפוסט).

חצר- חנות אופנה חברתית(צילום:ציפי לוין)

הפרויקט החברתי של “חצר”

אני רוצה לספר לכם למה אני חושבת שמדובר כאן בסיפור הצלחה מרגש. כחלק מהפרויקט החברתי של “חצר”, הצוות שמועסק בחנויות הן צעירות (18-25) שנמצאות בסיכון, עקב מגוון רחב של של מצבי חיים. הצעירות מגיעות לפרויקט של “חצר” דרך לשכות הרווחה העירוניות (של ירושלים ותל אביב). הנערות מקבלות כאן מסגרת חדשה, תחומה בזמן, שבתוכה הן עובדות ומרוויחות משכורת, נמצאות במקום קבוע, אוהד וחם. לאורך הפרויקט (התהליך לוקח שנה וחצי) הן מלוות על ידי עובדת סוציאלית, שעורכת עימן פגישות מסודרות במקום, ומטפלת בהן, לפי צרכיהן האישיים. הן מקבלות בפריוקט הזה אפשרות לניהול חיים מסודרים, כשלרובן זו הפעם הראשונה. בחנות יש להן מטבח קטן בו הן עורכות הפסקות, ויש להן אוזן קשבת לעניינים האישיים שלהן גם מצד מנהלות החנות, שנבחרות בקפידה רבה. הצעירות מחוייבות לפרויקט ובסיומו, כחלק אינטגרלי שלו, קיים תהליך של פרידה. הצעירות מקבלות כאן כלים חדשים להשתלבות בחיים וזה כולל עזרה במציאת עבודה חדשה.

“חצר” פנתה לדרך חדשה

“חצר” בכתובתה הנוכחית היא חנות חדשה, שונה במתכונתה ובאופיה מהחנות הקודמת ששכנה בצמוד לשוק מחנה יהודה. גם דרך החשיבה לגבי חנויות הרשת השתנתה. המעצבת שאחראית בין השאר על החנויות, על תוכן מרכולתן ועל עיצובן, הבינה שיש לקחת את החנויות לדרך חדשה. הדרך החדשה היתה להפוך את חנויות הרשת לעדכניות מבחינה אופנתית ולרווחיות.. מהסיבה הזו המעצבת מביאה לחנויות בגדים ואביזרים מעוצבים למשעי, והם נמכרים בחנויות במחיר מלא. בעבר החנויות היו מוכרות בגדים שכולם היו תרומה של מעצבים שונים. כיום כ-20% הם תרומת מעצבים וכ-80% הם בגדים שנקנים ממעצבים בארץ ובחו”ל. מחירי הבגדים שנתרמו סובבים את ה-100ש”ח, וזה כיף למצוא פריטים משובחים של מיטב המעצבים במחירים הללו.

“חצר”היא חנות מעוצבת להפליא, חנות שחווית הקניה בה מעשירה, חמה ושמחה. כשנכנסתי אליה הדבר הראשון שעשיתי הוא לחפש בין שלל הבגדים את מה שאני הכי אוהבת. אחר כך גם ראיתי את כל האביזרים, התיקים היפים, התכשיטים, הצעיפים, הנעליים, הכובעים, העציצים, וכן, זה ממשיך. בכל כיוון שהסתכלתי מצאתי משהו יפה אחר. ברור לי שמצאתי בירושלים את החנות שלי.

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

החזון של “חצר”

לקרן דואליס ולמנהלי החנויות יש חזון שנקרא: “בגד ופרח”. הצעירות, שלרובן זו הפעם הראשונה שהן עובדות במקום מסודר, לא תמיד קל לעמוד מול לקוחות. עקב כך התהליך של כניסתן לעולם העבודה הוא בדרכ איטי ותומך. יש נערות שמכינות זרי פרחים, יש שמסדרות את המדפים ואת המלאי. אחרות מוכנות ואוהבות את העמידה מול קהל הקונים, והן נמצאות בצוות החנות עם הלקוחות. החזון הוא שבחנות ימכרו בגדים, אביזרים ופרחים בימי שישי. שכל מי שיצא מהחנות ירגיש את האהבה והחום שהפרויקט עוטף בו את הצעירות, וש”חצר”, היא הבית החם שבו מתרכזים וממנו יוצאים הלאה. התקשורת בין הלקוחות לצוות של החנות מאד חשוב. לצוות של “חצר” מטרה להבין את צרכי הלקוחות שמגיעים לחנות. הרצון של כולם הוא ש”חצר” תהפוך למקום שיבחרו לקנות בו את הבגדים והאביזרים, גם בשל היחס והשירות וגם כמובן בשל התרומה.

מקור השם “חצר”

“חצר” נקראת כך עקב הזכרון והמשמעות של מה שהיתה החצר פעם, לפני שנים רבות. בעידן המודרני חצר כזו כבר לא קיימת. פעם לחצר היתה חשיבות עצומה: זו היתה חצר פנימית שנוצרה בין בתים. חצר שבה היו מתרכזות הנשים, וחלק גדול מהיום הן היו מבלות בה. בחצר הן היו מכבסות, מבשלות ומספרות אחת לשנייה את הקורות אותה, את הסיפורים ששמעה, את מה שעובר עליה בבית. חצר שהיו מתנקזות אליה אמא ובת ובת דודה, כי המשפחות היו גרות בקרבת מקום אחת לשנייה. חצר שמוצאים אותה עדיין במדינות רחוקות, שהחיים המודרניים, לא הגיעו אליהן ולא שינו בהן עדיין את דרכן. הרצון הוא שבחנויות של “חצר” הצעירות ירגישו בטחון והגנה (זו גם הסיבה שאין גברים בחנויות, כחלק מהצוות).

“חצר” מעוצבת למשעי

בזמן הקצר שהחנות נמצאת ברחוב שלומציון, היא צברה בסיס רחב של לקוחות קבועים, שמגיעים אליה, מחפשים ומוצאים בה את הפריטים האהובים עליהם. הם סומכים על הטעם של מעצבת הרשת בבחירת הבגדים והאביזרים ועל היכולות העיצביות של בר ריינגולד ועמית לינד, מנהלות החנות, בעזרה ובהתאמת הפריטים בעת הקניה. כשנכנסים לקוחות חדשים מוסבר להם שזו חנות חברתית, שרווחיה מועברים לצעירות בסיכון. חוץ מההסבר הפרטני, לכל בגד מוצמדת תווית ובה מוסבר בקצרה הסיפור של “חצר”: “החנות מהווה מקום מפגש לצעירות ולנשים מרקעים שונים, בו הבגדים מדברים לכולן באופן שווה ובאותה השפה. החנות הינה מרחב בטוח להעצמה, הכשרה והעסקה לצעירות בסיכון ויוצרת עבורן הזדמנות לבחור במסלול חיים חדש. אנחנו מזמינים אותך לקחת חלק”.

בר טוענת שאחרי שקוראים את התווית, ואחרי שרואים את המבחר שהחנות מביאה, מעטים הם האנשים שיוצאים בידיים ריקות מהחנות.

המיקום של “חצר” הוא מרכזי בירושלים. מצד אחד זה לא רחוב ראשי, אלא מקביל לראשי, ולכן שקט יותר ונעים מאד להסתובבות. מצד שני זה כן רחוב מרכזי, נמצא בו משרד הפנים, וזה רחוב שמוביל לטיילת של מלון ממילא. מסתובבים בו הרבה מאד תיירים שבורחים מהרחוב הראשי ההומה, ומוצאים כאן רחוב נעים ביותר. חוץ מכל אלה, “חצר” נמצאת בצמוד למוסד הירושלמי הידוע – קפה קדוש. לא מעט לקוחות שחיכו שיתפנה להן מקום בבית הקפה המבוקש הזה (הטעים ככ) נכנסו להציץ לחנות היפה שצצה לה פתאום לצידו, וחזרו אליה כשהפגישה בבית הקפה הסתיימה. לחנות גם שעת סגירה, ששונה מרוב החנויות בעיר – היא נסגרת ב-21:00, בעיקר כדי לתת ללקוחות שעות הגעה נוחות.

ל”חצר” הירושלמית מגוון של לקוחות – מסטודנטיות, בחורות צעירות שמבינות באופנה, ועד קהל נשים בגילאים שונים שאכפת להן מבגדים קלאסיים ומפריטים מעוצבים ומיוחדים במינם, שנבחרים בשבילן בפינצטה. הצוות של “חצר” מאושר מכל לקוח שמתווסף, שאוהב את מה שהוא רואה ושהופך את הקניה ב”חצר” לדבר לקבוע.

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר-חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

מצאתי חורף חם ומחבק ב”חצר”:

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

עמית מדגמנת חורף

אחרי ארוחה וקפה טעים בקפה קדוש, הצמוד ל”חצר”, נפרדנו מבר ריינגולד, מנהלת החנות שסיימה את משמרת הבוקר.  לחנות הגיעה המנהלת של שעות אחר הצהריים, עמית לינד. הסתכלנו על עמית תמר (תמר לביא, המקסימה, מנהלת התוכן של “חצר”) ואני, ומיד הבנו שעמית תהייה מושלמת לצילומים שתכננתי. בחרנו בגדים ואביזרים בעזרתה של עמית, שמכירה כל פריט בחנות ומומחית בשילובים, וכן בעזרתה של תמר. עמית התלבשה, התאבזרה, ויצאנו לדרכנו, לצלם ברחובות הסובבים את החנות. צילמנו וצילמנו עד שהשמש שקעה. לא היה קל לבחור את התמונות, אני מודה.

מקווה שתהינו מהסיבוב הירושלמי שלנו:

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

את סבב הצילומים שלנו סיימנו במתחם ממילא, שהאורות בו כבר דלקו, והשמש הירושלמית החלה לשקוע:

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

חצר - חנות אופנה חברתית (צילום:ציפי לוין)

מכירות, סופי עונה

ב”חצר” יש כרגע, בחודש דצמבר מכירות של סוף שנה, והמחירים של הפריטים מצוינים. בכל סופי עונה ישנן מכירות מיוחדות, וכן יש לחנות שוברי מתנה, מועדון לקוחות ושירות לקוחות שנותן מענה לכל נושא שעולה מצד הלקוחות.

השאיפה היא שמקומות עבודה יקנו מהם שוברי מתנה, או שיקנו אצלהם מתנות לעובדים. זו מתנה שנוסף על היותה מעוצבת היא גם מתנה חברתית, ערך מוסף שהוא יקר ביותר.

שיתופי פעולה מעצימים

“חצר” מזמינה אותכם לקחת חלק בתרומה ובעזרה לצעירות שנמצאות במחיצתה!

הרצון של “חצר” הוא שיערכו עימם כמה שיותר שיתופי פעולה, וכך יוכלו לתרום לצעירות שמשתתפות בפרויקט. סדנאות מעצימות יתקבלו בברכה. כל דבר שיכול להגדיל את הבטחון העצמי של הצעירות ושיוכל לתת להם כלים נוספים להעשרה ולמידה. “חצר” מזמינה אותכם לקחת חלק בתרומה ובעזרה לצעירות שנמצאות במחיצתה.

שילוב בעבודה של הצעירות, עם סיום הפרויקט הוא שלב חשוב ביותר. כל מקום שיודע שיוכל להכיל את הצעירות שמסיימות את הפרויקט ומוכן להציע להן עבודה, יעשה צעד מבורך בשבילן, ואני מאמינה שגם בשבילו ובשביל העסק שלו.

לגבי שיתופי הפעולה ניתן לפנות לקרן דואליס: keren@dualis.org.il

תמר לביא צילמה אותנו בפעולה:

חצר-אופנה חברתית (צילום:תמר לביא)

קרן דואליס ודואליס יוזמה

“חצר” הוקמה כחנות אופנה לכל דבר, כאשר המימון להקמתה ולתפעולה השותף מגיע מרווחי החנות עצמה ומעזרה של קרן דואליס, ושל השלוחה החברתית שלה – דואליס יוזמה. מהצד החברתי משתתפים בפרויקט הביטוח הלאומי ועיריות ירושלים ותל אביב.

דואליס היא קרן להשקעות חברתיות, שפועלת כהגדרתה: “להובלת שינויים חברתיים בישראל באמצעות עסקים חברתיים למטרות רווח. הקרן מאמינה כי יש מקום ליצירת שילוב בין העולם העסקי לעולם החברתי שלא על בסיס תרומה, וכי קיימים הזדמנות וצורך אמיתי לעודד יזמים חברתיים לבנות עסקים חברתיים למטרות רווח אך לא למיקסום רווח.” מכאן

על קרן דואליס יוזמה נכתב: “ב- 2015 זכתה דואליס במכרז  של ממשלת ישראל להקמה והפעלת קרן השקעות חברתית. הקרן היא פרי שיתוף פעולה בין משרדי של קרנות הביטוח הלאומי, משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה. עם הזכייה הוקמה קרן  ‘דואליס יוזמה’.   הקרן משקיעה בעסקים חברתיים ברחבי הארץ תוך התמקדות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של המדינה. לכל עסק יש תוכנית חברתית המתאימה לאוכלוסייה הספציפית. התוכנית החברתית מתמקדת בפיתוח כישורים אישיים, הכשרה מקצועית, שיקום ותעסוקה, ולאחר מכן השמה בעבודה בסוף תקופת החניכה של 12-18 חודשים.” מכאן

כתובות החנויות:

חצר ירושלים –  שלומציון 4, ירושלים / שעות הפתיחה: 10:00 – 21:00.

חצר תל אביב – עולי ציון 6, שוק הפשפשים, תל אביב / שעות הפתיחה: 10:00 – 20:00.

מוזמנים להתעדכן בדף הפייסבוק של “חצר” :

חצר- חנויות אופנה חברתיות

ולהגיע לחנויות בירושלים ובתל אביב.

מאחלת לכולנו חג אורים שמח ומתוק, ושתמיד נוכל לתת מתנות ולערוך קניות עם ערך מוסף!

הערות, תגובות

אשמח לשמוע את התגובות שלכם לפוסט.

מה דעתכם על פרויקטים חברתיים מהסוג הזה?

עדכון מצער: החצר נסגרה

לצערי, לאחר פחות משנה, נסגר הפרויקט החשוב הזה.

התעצבתי מאד לשמוע על כך, ולראות את הסגירה במו עיני – גם בתל אביב וגם בירושלים.

מקווה שמצאו ושימצאו לכל הנערות שהגיעו לסביבה התומכת הזו מקום אחר.

 

מזמינה אתכם להרשם לרשימת התפוצה שלי ולקבל עדכון על פוסטים חדשים:

12 מחשבות על הפוסט “חצר – חנות לאופנה חברתית

  • תגובה מאיה 6 בדצמבר 2018 בשעה 18:06

    פוסט מקסים ומרגש 3> חג שמח והמון אור ואהבה .

  • תגובה הילה לוי, תלתלים בלוג אופנה 7 בדצמבר 2018 בשעה 8:50

    את החנות ביפו כמובן שהכרתי ועכשיו יש סיבה נוספת להגיע לירושלים.

  • תגובה ינינה 9 בדצמבר 2018 בשעה 18:17

    גברת לוין ,
    ראשית תתחדשי על הבית החדש והיפהפ לבלוג שלך. אין דרך טובה לחגג מטיול ב”חצר”. אני מאוד אוהבת פרויקטים חברתיים של חנויות ביגוד . הפרויקט הזה ממש מחמם את הלב – בכך שהוא עוזר לצעירות לעמוד על הרגליים. כל כך חשוב. המחירים בהחלט חברתיים וזה חשוב לא פחות. בהחלט אשמח לבקר בחנות כזאת!

  • תגובה ציפי 9 בדצמבר 2018 בשעה 19:55

    מאיה יקרה, הרבה תודה וחג שמח!

  • תגובה ציפי 9 בדצמבר 2018 בשעה 19:56

    הילה יקרה, תארתי לעצמי שאת מכירה את החנות התל אביבית. הירושלמית קצת שונה, גדולה ומרווחת יותר. חוץ מזה, הקפה הצמוד, שווה!

  • תגובה ציפי 9 בדצמבר 2018 בשעה 20:29

    הי ינינה, תודה על הברכות והמחמאות! זה מרגש 🙂 “חצר” הוא פרויקט מלא חן ויופי והעצמה, ואני שמחה שהיתה לי הזכות לכתוב עליו ולהכיר את האנשים בו.

  • תגובה סהר 9 בדצמבר 2018 בשעה 21:09

    קודם כל, אני גם אוהבת מקומות בישראל שהם כמו חו”ל עבורי. ממש התרגשתי לקרוא על פרויקט “חצר”, לגמרי הולכת לבקר שם בפעם הבאה שאגיע לאזור

  • תגובה ליאור 10 בדצמבר 2018 בשעה 0:46

    פרוייקט מקסים, שמעתי עליו בעבר, אך עכשיו קראתי עליו בעזה פירוט. ממש עושה חשק לקפיצה לירושלים. חבל שביצלומים לא רואים טוב את הפריטים ואין עליהם פירוט

  • תגובה ציפי 10 בדצמבר 2018 בשעה 16:25

    הי ליאור. שמחה שעשיתי לך חשק לקפוץ לירושלים ולחצר. לגבי הצילומים – הם מראים את הפריטים, באופן כזה של איך בחורה כמונו, לא דוגמנית, לבושה בהם ומסתובבת ברחוב. הם גדולים ובעיני הם נראים היטב. שימי לב שאלו צילומי אווירה, ולא פקשוטים. המטרה שהיא שתרצי להגיע לחנות המיוחדת הזו, לאו דוקא לקנות פריט מסויים. אין מחירים כי אני לא כותבת מחירים, זה לא סוג כזה של פוסט, אבל כתבתי שם שממוצע המחירים הוא בין 100-400שח. יום נפלא, ותודה על התגובה.

  • תגובה ציפי 10 בדצמבר 2018 בשעה 16:27

    הי סהר, איזו מרגשת את. שמחה שנתתי הרגשה של חו”ל, כי לפעמים נורא בא לנסוע ואי אפשר. ירושלים היא אכן כזו בשבילי. שמחה שתגיעי ל”חצר”!

  • תגובה שירה 31 בינואר 2019 בשעה 21:56

    הי, עשית לי להתגעגע לירושלים אהובתי 💛
    כשהחנות היתה ליד השוק היה לה שם אחר?

  • תגובה פרח יהודה 12 בנובמבר 2019 בשעה 14:12

    “חצר” הנפלאה נסגרה לפני מספר חודשים. נכחתי בימי הסגירה שלהן. אינני יודעת אם פתחו במקום אחר ובכלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *