ביקור בברנטום היפייפיה, שבדרום צרפת

ביקור בעיירה ברנטום, מחוז דורדון, דרום מערב צרפת

ברנטום היא עיירה יפייפיה, שמבניה העתיקים הם מימי הביניים, והיא נמצאת בחבל דורדון, בדרומה של צרפת.

מחוז דרודון, חבל אקיטן החדשה

דורדון Dordogne הוא מחוז בדרום-מערב צרפת, שנמצא בחבל אקיטן החדשה. המחוז נקרא על שם נהר הדורדון החוצה אותו, והוא המחוז השלישי בגודלו בצרפת. הצרפתים מכנים את המחוז בשמו המסורתי -פריגור – Périgord. דרודון מפורסם באתרים פרי היסטוריים, כמו במערות אדם קדמון (גם הם כבר הבינו שהמקום הפורה והיפה הזה, עם ההרים והמים ראוי ליישוב אדם) . בחבל ערים, עיירות וכפרים הקיימים שם מימי הביניים, יש בו נהרות גדולים, והוא ירוק עד. דורדון נחשב לאחד המחוזות היפים ביותר בצרפת. הנופים שלו מרהיבים: עמקים בשלל צבעי הירוק, עם או בלי פרות הרועות בו, טירות על קצות ההרים (כ-1000 טירות), ובתים עתיקים שזורים בין הירוק והחום. 5 נהרות נמצאים בו. 3 מהם הם הנהרות הגדולים של צרפת , והם עוברים במחוז בדרכם לאוקינוס האטלנטי: הדורדון, הגרון והלוט. 2 הקטנים הם: ווזר ובון. את הירוק הנפלא שנמצא כאן אפשר להבין מכמויות המים שזורמים כאן, גם אחרי שמשתמשים במים של הנחלים. בכל הבתים ישנם מאגרי מים, שאוספים את מי הגשמים, ובהם נעזרים להשקיית השטחים.

הגעה לעיירה ברנטום

לברנטום הגענו בעקבות ההחלטה ללון בצימר של רותם ואורי, עליהם כתבתי כאן , שנמצא בחלק הכפרי של ברנטום, 3 ק”מ מהעיר העתיקה. לברנטום עצמה הגענו רק ביום השני של החופשה שלנו. ביום הראשון, לאחר ההגעה לצימר, יצאנו לטיול במקומות אחרים. לברנטום הגענו פעמיים, בשעות אחר הצהריים המאוחרות, לטייל, לנוח ולקניות בסופר הקטן שברחוב הראשי. הגענו אליה בסוף כל יום של טיול, שהחל בבוקר, ברחבי האזור. אלו היו טיולי כוכב, שהארוך בהם היה כ-80 ק”מ מברנטום, לעיר סרלה.

הכנסייה העתיקה של ברנטום – L’Abbaye de Brantôme. הכנסייה  נבנתה במאה ה-8 לספירה, בסביבות  שנת 769 על ידי קרל הגדול, מלך הפרנקים. כיום, הכנסייה הזו היא אחת מהכנסיות העתיקות שנמצאות בצרפת.

הכנסייה משתקפת במים:

טיולים ושוטטות בברנטום

ברנטום היא עיירה ציורית. היא מוקפת בנהר הדורון, ולכן קיבלה את הכינוי ונציה של הדורדון, אבל, כמי שראתה השנה גם את ונציה, לא מצאתי את הדמיון, למעט ששתיהן מוקפות במים 🙂 לברנטום יש יופי מיוחד במינו. יש בה כנסייה גדולה עם מגדל פעמונים (הראשון מסוגו שנבנה בצרפת), יש בה גשרים (שאת אחד מהם בנה המהנדס גוסטב אייפל מיודענו מהמגדל בפריז). יש לה מבנים שבנויים בתוך ההר – בנייה טרוגליטית, וזה מרשים ביותר. יש בברנטום מסעדות (לפי רותם בר יש כאן 32 מסעדות, על אוכלוסיה קבועה של כ-2500 תושבים), מספר קטן של פטיסרי (קונדטוריה) ובולנז’רי (מאפיה), סופרים עם מעדניות קטנות בתוכם ושוק מקסים, שמתקיים אחת לשבוע ביום שישי. אנחנו עזבנו את ברנטום ביום רביעי בבוקר, כך שפיספסנו את השוק המומלץ.

נהר הדורון שועט בברנטום מכל הכיוונים:

ביקור בברנטום היפייפיה, שבדרום צרפת(צילום:ציפי לוין)

באחד השיטוטים בעיירה גילינו את המקום ממנו משכירים סירות קייק זוגיות, אותן משיטים בנהר שסובב את העיר. בתמונה מעל אתם רואים את גשרון המתכת הקטן שעליו משיטים את הקייק מעל המפל. אנחנו בחרנו לטייל ברגל, לעבור מסימטה לסימטה ומגשר לגשר. העדפנו ללכת ולגלות את מסתורי העיר, את הגינות הירוקות מלאות הוורדים (זו העונה שהוורדים ממלאים את כל דורדון).

ישבנו על הספסלים הפזורים, על מעקות, על הדשא הירוק. היו סביבנו מעט אנשים, מעט מאד תיירים, והבנו שעשינו עסקה נכונה מאד בהחלטה שלנו להגיע לאזור הזה בתחילת יוני (על הסיבות להגיע לחופשה בתחילת יוני תוכלו לקרוא חופשה בחבל דורדון ובעיר ברנטום ).

לצלם את ברנטום

צילמתי ללא הפסקה, טוב, עם הפסקת חשיבה – מה בדיוק לצלם, באיזה קומפוזיציה, ומה מצב השמש. חוץ מעניינים טכניים אלו, פשוט צילמתי. בעיקר עם המצלמה ומעט עם הטלפון. התפעלנו ממה שאנחנו רואים וחווים. מהשקט ומהשלווה. מהנינוחות שראינו סביבנו. זה היה יום שני אחר הצהריים, היום השני לחופשה השבועית של בני המקום, והכל התנהל בעצלתיים. בתי הקפה סביבנו התמלאו, מעט אנשים ישבו על הדשא בפארק הגדול, ובחור צעיר ישב על גדר נמוכה שנמצאת מול הנהר וניגן בגיטרה. ככה להנאתו הבחור ניגן, ואנחנו התיישבנו סמוך אליו והקשבנו לנגינה. זוג מבוגר ישב לידנו על הספסל ונהנה כמונו והכל היה כל כך נעים ורגוע.

פארק, בית מלון ולו מסעדה צמודה שמשקיפה למימי הנהר:

חוץ מעצים ומים, בנהר שטים להם בנחת הברווזים:

המשכנו בטיול שלנו ברחובות הקטנים, בסמטאות וצילמתי מראות מהגשרים אותם חצינו:

כמויות הפרחים ששותלים בעלי הבתים היא יוצאת דופן בעיני, ואני מבינה שזו מסורת, שמלווה את כל ערי הדורדון. כמעט בכל פינה עצרנו בהשתאות ליד הבתים והפרחים, כמו כאן:

זה אחד הרחובות הראשיים, שבהן מתנהלים עסקים וחנויות:

דלת עתיקה בסימטה עתיקה. אבי צילם אותי ואני צילמתי פרחים מעבר לגדר:

ביקור בברנטום היפייפיה, שבדרום צרפת(צילום הורדים:ציפי לוין)

על קירותיהם של מבנים רבים ישנם שלטים שמסבירים בצרפתית ובאנגלית את ההיסטוריה של הבניין. מעניין ביותר לעצור ולקרוא על המבנה, מתי נבנה, ולמה הוא שימש. המבנה הזה למשל נקרא: “House of the Ladies of the Faith” הוא נבנה במאה ה-16, ונבנתה לו הרחבה בשנת 1833. בכל פינה בעיר הזו צועדים בתוך ההיסטוריה, וכמה שהיא יפה.

ביקור בברנטום היפייפיה, שבדרום צרפת(צילום:ציפי לוין)

ליד המבנה ישנו גשר, שהייתי חייבת לצלם את הצורה המיוחדת שלו. בערב חזרנו לצימר והראתי לרותם את התמונה שצילמתי. היא סיפרה לנו שאת הגשר הזה בנה גוסטב אייפל:

הסתכלתי לתוך המים וראיתי בתוכם את הבחור הזה, הולך במים ודג. אפשר להבין מכך שיש חלקים בנהר  שהמים בהם מאד רדודים:

עוד קצת פרחים, שתולים במעין בלגן צרפתי, מלא שיק:

השתקפויות

חוץ ממים, פרחים, ירוק בעל עשרות גוונים, מה שמאד הרשים אותי בברנטום, היו ההשתקפויות של כל דבר במים. זה היה מרהיב, צבעוני, ויפייפה. בחלק מהמקומות המים היו מעט סוערים, והרוח גרמה לגלים, אך במקומות אחרים המים היו זכים וצלולים כמו מראה. רדפתי אחרי ההשתקפויות האלה וצילמתי אותם באהבה רבה:

אהבתי לראות איך פתחי הגשרים הופכים לעיגולים שלמים בעת ההשתקפות:

מראה מושלמת נמצאת בתוך המים:

כמה פסטורלי הנוף הזה. אפשר לעמוד כאן ולהסתכל על הנעשה במשך שעות:

כאן עמדתי והסתכלתי. מה קורה ממול? מי עובר כאן בפתח? שאלות שתמיד מסקרנות אותי, בכל עיר, בכל מקום בעולם.

ביקור בברנטום היפייפיה, שבדרום צרפת(צילום:ציפי לוין)

תמונה אחרונה מברנטום. צילמתי אותה בכניסה לעיר, בגינה קטנה, שנמצאת ליד הכנסייה. גינה שמקבלת את פני המבקרים, ומברכת את העוזבים לשלום:

4 מסעדות מומלצות בברנטום

בברנטום לא אכלנו במסעדות, אז בקשתי וקבלתי מרותם בר, 4 המלצות למסעדות, מתוך 32 הקיימות בעיר.

א. LE MOULIN DU ROC – זו מסעדה מאד מומלצת, מעט יקרה, שיושבת בבית מלון על שפת הנהר. תכנסו לאתר שלה ותראו כמה היא מזמינה.

הקישור למסעדה: LE MOULIN DU ROC

ב. Hôtel Restaurant Charbonnel – מסעדת בית מלון מומלצת מאד, קצת פחות יקרה. יש שם גם הופעות בערבים, מה שיכול לגרום להנאה כפולה. לפי רותם אפשר לאכול בה ארוחה טעימה ומפנקת ב- 50 יורו לאדם. הקישור למסעדה: Hôtel Restaurant Charbonnel

ג.  l’authentique – יש בברנטום קרפרי מעולה, מה שאני אוהבת מאד. בצרפת למדתי לאכול קרפים מעולים, אותם גיליתי בקרפריה קטנטונת ונפלאה מול בית המלון בו התאכסנתי בעבר. גם כאן יש קרפים מתוקים ומלוחים, ואפשר לאכול אותם בגינת המקום. רותם מספרת ש: “המקום שייך לגברת חמודה בשם אמה שגם מבשלת ולפעמים גם מגישה, ומדברת אנגלית מעולה”.

הקישור לקרפרי: l’authentique

ד. La venise de Périgord – זה המקום הרביעי עליו המליצה רותם, פיצריה מצוינת. הקישור אליה: La venise de Périgord

פרידה מברנטום

יומיים וחצי טיילנו טיולי כוכב בדורדון וחזרנו לישון בצימר של רותם ואורי. נפרדנו מרותם ואורי, ביום רביעי בבוקר, אחרי שאכלנו אצלם ארוחת בוקר מפנקת. נפרדנו מברנטום, ואני מסתכלת על התמונות ובטוחה שאני אחזור לביקור נוסף.

הערות, תגובות

אשמח לשמוע את כל התגובות, הערות, שאלות שיש לכם, על הפוסט.

מקווה שהטיפים יעזרו לכם בתכנון הטיול שלכם, ומקווה שתתאהבו בברנטום כמוני.

מזמינה אתכם להרשם לרשימת התפוצה שלי ולקבל עדכון על פוסטים חדשים:

3 מחשבות על הפוסט “ביקור בברנטום היפייפיה, שבדרום צרפת

• תגובה תמרית 27 ביוני 2019 בשעה 22:44

התמונות מצליחות להעביר לגמרי את היופי, השלווה והפסטורליה של המקום. הכתיבה מצליחה להעביר את ההנאה שלכם ואת אופי הטיול שעשיתם. אפשר להרגיש דרך המילים את הנינוחות ושלוות הנפש שחוויתם בטיול. נראה לי שקשה לחזור ממקום כזה למציאות הישראלית…

• תגובה סהר 14 ביולי 2019 בשעה 21:48

איזה מקום פסטורלי ויפה! מתאים לי להגיע לכן לחופשה שלווה

• תגובה מיכל מנור 17 ביולי 2019 בשעה 13:32

את מצליחה להעביר את היופי והאווירה הצרפתית בצורה מושלמת.