חודש ללא סוכר?

אצל הדיאטנית

“אין לי מושג מה לאמר לך”, אומרת לי דורית הדיאטנית. אחר כך היא אמרה משהו בסגנון: מבחנתי, אני עומדת כרגע מול הים ואין לי תשובות.

לפחות היא עומדת מול הים, חשבתי לעצמי, הים זה המקום האהוב עלי ביקום, זה שמרגיע אותי ונותן לי אנרגיות חדשות, אם גם היא בעד הים כמוני, יש לי על מי לסמוך.

התשובות שדורית ואני מחפשות, הן מה גורם לי לאי נוחות אחרי האוכל, הרגשה שאני חווה כבר שנים רבות, והנה, הגיע הזמן לטפל בה, או לפחות לנסות. אולי הפעם אצליח להבין מה קורה לי בים האפשרויות.

מה צופן לי הים?

החלטתי שהשנה הגיע הזמן לטפל גם בענייני הבריאות שלי, ולא רק של המשפחה הקרובה. פתחתי בשלל בדיקות מקיפות, שחלק מהן נאלצתי לעשות דרך ביטוח הבריאות הפרטי וחלקן התאפשרו דרך הקופה שלי. קשה לתאר את הרגשת התסכול שהנה, סוף כל סוף העזתי לחפש תור לרופא מומחה, והתור הקרוב שנמצא הוא בשנה הבאה! לדורית הדיאטנית הגעתי דרך הקופה וחיכיתי לה בסה”כ 3 חודשים 🙂

דורית הציעה לי תוכנית של בדיקה בשיטת האלמינציה, שכמובן ידעתי עליה מראש, אבל מעולם לא היו לי כוחות נפשיים לנסות אותה על עצמי. לפי התוכנית כל שבוע אוריד מרכיב בסיסי אחד, ובשבוע שלאחריו אחזיר אותו ואוריד אחר. כל מה שאני מורידה הם בעצם סוגים שונים של מזונות שמתפרקים לסוכרים, שנמצאים בכל מה שאנחנו אוכלים. דורית קבעה לנו פגישה לעוד חודש וחצי, כאשר באותו היום, יש לי ולאבי ארוחת ימי הולדת חגיגית במסעדה מיוחדת, סיום מופלא לחודש וחצי מורכבים, שיעברו עלי.

ללא גלוטן – דגנים

זה השבוע הראשון, שבוע ללא גלוטן, חלבון שנמצא בדגנים – חיטה, שעורה, שיפון וכוסמין. הגלוטן, עוזר בהתפחה של הבצק וכן “מדביק” את חלקיו. זה התפקוד שלו בקיצור, אבל, מה שהפך אותו למטרד ענק אצל הרבה אנשים הוא, שיש אנשים שאלרגים אליו (מי שסובל מצליאק), ואז אסור להם לאכול אותו. חוץ מהם, יש אנשים שלא נוח להם לאכול גלוטן, גם אם אין להם צליאק (בדיקת דם מראה אם יש או אין). אני בדקתי מספר פעמים אם אני אלרגית לגלוטן ואני לא.

לי זה שבוע קל, אני אוכלת פרוסת לחם בבוקר ולעיתים בערב, מעט מאד עוגות ופסטה, כך שידעתי שאסתדר היטב. ברמת החייל, ישנה מאפייה, שהיא חלומם הרטוב של ‘ללא גלוטנים’ רבים: “בלי קמח”. בתחילת השבוע החנתי את הרכב בחניון שקרוב לחנות המאפיה (למצוא לפני הצהריים חניה ברמת החייל הרגיש לי כמו הישג רציני), בחרתי לחם, גבינית ועוגיית מאפן תפוחים וחזרתי מרוצה הביתה.

נסעתי לים באותו היום ואכלתי עם חברה את העוגיות. והיה טיול מקסים לאורך הים, וחווית אכילה חביבה, לא יותר. אני יכולה לאמר שאחרי אכילה של לחם ומאפים שונים ללא גלוטן, אני לא ממירה את האכילה שלי למזון ללא גלוטן. לשימחתם של ה’ללא גלוטנים’ אני יורדת מהתחרות ולא מחליפה את הלחמים הטעימים שאני אוכלת ביום יום. לחם אגווזים, צימוקים ולתת של ‘לחמנינה’, לחם כפרי וצרפתי של ‘ארקפה’, לחם רוסי של ‘בר לחם’ ועוד. לא מחליפה.

במשך השבוע הסתדרתי עם לחם הבריאות של ‘בלי קמח’, עם אורז, תפוחי אדמה, שקדים ואגוזים. מצאתי כיסונים נהדרים ממולאים בבשר, שעשויים מקמח אורז. אידוי קל והם היו מוכנים לאכילה.

כופתאות קמח אורז ממולאות בבשר בקר, היה מאד מאד טעים :

יום שישי עבר בשלום, לא אכלתי דבר עם הקפה הזוגי, ובבית הקפה של שבת בבוקר אכלתי כדור שוקולד ברזילאי קטן ומתוק בשם בריגדרו, חף מכל גלוטן. אם מתחשק לכם מתכון קל ופשוט להכנתו, תמצאו זאת בבלוג של המומחית למטעמים הלטינים -חברתי ויקי גורשטיין : טעמים מקצה העולם .

ללא לקטוז – מוצרי חלב

השבוע השני הוא שבוע ללא לקטוז. לקטוז הוא דו סוכר (גלקטוז+גלוקוז), שנמצא באחוז מסוים מהמוצקים שיש בחלב של יונקים. הלקטוז מתפרק במעי, ולעיתים בשל מחסור בגוף באנזים שמפרק אותו, יש לאותו אדם אי סבילות ללקטוז, אלרגיה אליו, שלעיתים נדירות יכולה לגרום למותו. לא בזה עסקינן, כמובן, ואין לי שום סיבה לחשוב שיש לי בעיה עם לקטוז. אולם, מכיוון שהדיאטנית ציוותה, אני נרתמת השבוע לגילויי טעמים חדשים לקפה שלי. משום מה בתי הקפה סביבי לא מחזיקים חלב דל לקטוז (טענו בפני שקשה להקציף את החלב הזה), ואני נאלצת לשתות קפה עם תחליפים. התחלתי עם חלב שיבולת שועל. וכשמו כן הוא, טעם של צמח כלשהו, והקפה שלי היה אומלל למדי. אני ממש מקווה שהשבוע הזה יחלוף בשלום 🙂

שבוע נמשך 7 ימים, ולעיתים הם ארוכים כמו שרוך נעליים שלא נגמר, ולעיתים הימים כל כך קצרים שהם נעלמים. זה היה שבוע קצר ביותר, שבמקום 7 ימים הוא נמשך 4. לפחות בכל מה שהיה קשור לקפה של הבוקר.  כל התחליפים לא היו טובים לי, ואין לי שום מושג והבנה איך אנשים, שאין להם שום בעיה עם לקטוז, שותים את התחליפים המוזרים האלה. אני לא הצלחתי. ביום יום אין לי בעיה לעשות דיאטת גבינות, לפסוח על פאסטות ופיצות, אבל כשזה מגיע לקפה – עד כאן – אל תיגעו לי בקפה 🙂

קפה נהדר עם חלב רגיל, בבית הקפה WayCup Coffee בזבולון 9, שוק לוינסקי, תל אביב:

קפה עם חלב סויה (רק נראה טעים):

ללא פרוקטוז – פירות

פרוקטוז הוא חד סוכר, וזה למעשה הסוכר של הפירות. פרוקטוז נמצא גם בדבש, בבצל ובירקות שורש. הוא סוכר שמתפרק לאט בגוף, ולכן נחשב בריא, אבל יש אבל שחשוב לדעת. כשאנחנו אוכלים פרי אחד שניים ביום, זה בריא. כשאנחנו שותים מיץ מפירות המצב משתנה. בכוס מיץ תפוזים למשל, ניתן לסחוט 4-5 תפוזים, ובעת הסחיטה גם מוציאים החוצה את הסיבים הבריאותיים שבפרי. לכן חשוב לשים לב ששתיית מיץ פרי משלשת ואף מרבעת את כמות הסוכר שאני מכניסים לגוף שלנו בבת אחת, וזה לא בריא כמו שהרבה אנשים חושבים. מידי פעם זה בוודאי מותר, אני אוהבת מאד מיצי פרי, אבל באופן קבוע שתיית מיצי פרי גורמת להשמנה ולהעלאת מדד הסוכר של הגוף.

לי השבוע הזה עבר בקלות. יש פירות שאני כמעט ולא נוגעת בהם כמו ענבים, ויש כאלה שאני אוכלת באופן קבוע כמו תפוחי עץ, ואוכמניות. השבוע הזה חלף לו בקלות רבה, לא הרגשתי שום שינוי כשלא אכלתי פירות.

אוכמניות זה החיים:

ללא ירקות

השבוע האחרון היה ללא ירקות. השבוע הזה עבר בצורה מעט יותר מורכבת מהשבוע שללא פירות. אני רגילה לאכול ירקות כל יום. בצהריים, בערב ולעיתים גם בבוקר. גיליתי כבר מזמן שירקות מבושלים או צלויים יותר טובים לי ואני אוהבת להכין ירקות כמנה עיקרית בארוחת הצהריים שלי. עקב כל אלו השבוע הזה הרגיש לי כשבוע שהתארך מאד, אבל גם הוא הסתיים לבסוף, ללא שום מסקנה חותכת.

שימורי ארטישוק מאיטליה:

ארוחת יום הולדת זוגית וסיכום חודש הללא

לאחר חודש בדיקות התזונה שלי, ובאופן לא תלוי כמובן, הגיעה זמנה של ארוחת יום ההולדת הזוגית של אבי בעלי היקר, ושלי. אנחנו חוגגים בנובמבר יום הולדת, בהפרש של שבוע ולכן נוהגים לחגוג ביחד. לפני מספר חודשים הזמנו מקום במסעדת בורק – BUREK, של השף ברק יחזקאלי. החלטנו מראש שאנחנו מבקשים לחוות משהו חדש, לא רצינו ארוחה חגיגית שגרתית, אלא משהו מיוחד יותר. בחרנו במסעדת בורק, שלה קונספט מיוחד. היא פתוחה יומיים בשבוע, וכל מי שמגיע ביומיים האלו, אוכל ארוחה שמורכבת ממספר גדול של מנות., במשך כארבע שעות. במסעדה יש מטבח פתוח ושולחן מרכזי עליו מכינים את כל המנות ומגישים לסועדים. הארוחה מילאה את כל הציפיות שלנו. אכלנו 7 מנות טעימות מאד, שתינו יין מעולה ויצאנו הביתה עם חוויה חדשה.

ברק יחזקאלי וצוותו בעבודה:

הקינוחים מעולים:

סיכום חודש בדיקת הסוכרים ומסקנות לשנה האזרחית החדשה

לאחר חודש שבו הורדתי כל שבוע מרכיבים שונים מהמזון שלי, לא הצלחתי להגיע למסקנות חותכות. בעיקר הבנתי על עצמי שעלי להיות מאד קשובה לגוף שלי ולצרכיו. לערוך עם המזונות שלי ניסויים שונים ולראות כל פעם מה טוב לי ומה לא. הבנתי על עצמי שאני חייבת לאכול ארוחות קטנות ובפרקי זמן קצרים יותר. לקראת השנה החדשה אני מבטיחה לעצמי לבדוק את עצמי בכל הנושאים שהזנחתי, לדאוג לבריאות שלי, ולא רק של אחרים, מהסיבה הפשוטה שאם לא אדאג לעצמי, בסוף הרי לא אוכל לדאוג לשום דבר.

איחולים לשנת 2022

לא האמנתי ואני עדיין מתקשה להאמין ששנת 2021 שמסתיימת עוד 3 ימים, היתה שנה שנייה שאנו חיינו בה עם מגיפת הקורונה. אומנם פיתחו בשנה הזו חיסונים נגד הוריאנטים השונים, אבל החיסונים לא מספיקים לנטרול המגיפה. לא כולם רוצים להתחסן, ולא לכל תושבי העולם החיסונים מגיעים. כרגע שולט בעולם וריאנט האומיקרון, והחיסון ה3 שקיבלנו כבר נחלש, ומחוסנים מתחילים להידבק. אני מקווה שבמהרה יימצא חיסון לוריאנט הזה, או שלבסוף כולנו נדבק (הוריאנט הזה מדבק יותר מצד אחד אך מצד שני קל יותר ולא מגיע לריאות), ואולי סוף כל סוף הקורונה תוסר מחיינו.

אני מאחלת לנו שהקורונה תיעלם מחיינו בשנה הקרובה, ומקווה שכולנו נזכה לבריאות טובה ומיטיבה! אני מאחלת ששנת 2022 תהייה שנה מלאה בהפתעות טובות, בריגושים, בהבטחות שנצליח לקיים, לנו ולסובבים אותנו, שהמשפחות שלנו יחיו בטוב, ושנדע תמיד להסתכל על הצד המתוק של פרוסת העוגה.

שתהייה לנו שנה טובה!

4 מחשבות על הפוסט “חודש ללא סוכר?

  • תגובה תמרית 28 בדצמבר 2021 בשעה 18:53

    איזה פוסט חמוד!! שנה טובה ציפוש לך ולבני ביתך ולכל עם ישראל. מאחלת לך שתחזרי לכתוב כי תמיד כיף לקרוא מה שאת כותבת ולראות את הצילומים המעולים.

    • תגובה ציפי 30 בדצמבר 2021 בשעה 18:04

      תודה תמר! שמחה שאת נהנית, ושתהייה לך ולמשפחתך שנה נפלאה!

  • תגובה ניני אטלס 28 בדצמבר 2021 בשעה 22:25

    איזה יופי של פוסט. לא משנה מאיזה צד את כותבת, המתנסה או המנסה, החווה אישית או מתבוננת בחוויה, תמיד מלווים פרצי אופטימיות שובי לב את המילים והמשפטים שלך. שתהיה שנה בדיוק כמו שאת מקווה לה. והמון המון בריאות וחיוכים

    • תגובה ציפי 30 בדצמבר 2021 בשעה 18:06

      תודה ניני! אני ככ שמחה שהאופטימיות יצאה כאן, בכל זאת היתה שנה מורכבת וקשה למדי ואני רק מקווה שהשנה הבאה 2022 תהייה קלה, פשוטה ובריאה יותר! מאחלת לך ולמשפחתך שנה נהדרת, בריאה ומאושרת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *