שוק תלפיות בחיפה וסיור אומנות

הייחוד של שוק תלפיות

לכל עיר יש שוק, ובואו נודה על האמת, הרבה שווקים, בין אם של אוכל ובין אם של פשפשים, ולעיתים הם מעורבבים, ואני אוהבת את כולם. כשאני מגיעה לשוק אני מאושרת, וכשניסיתי להסביר לעצמי למה, הבנתי שזה בגלל שבשוק אני מתחברת לאנשים המקומיים, ללב הפועם שלהם. בשוק אנשים קונים את היום יום, את מה שחסר להם בבית, שם הם מוצאים את מה שטרי, את האנשים שיחייכו אליהם, את מה שלא מוצאים בסופר או במכולת השכונתית. בכל מקום שהגעתי אליו, בארץ ובעולם, השוק המקומי עניין אותי, גם של האוכל וגם של הפשפשים, של המציאות למיניהן. מבחינתי להסתובב בשוק זו שמחה.

את שוק תלפיות החיפאי הכרתי לפני מספר שנים, אחרי שכבר הכרתי את שוק הפשפשים ואחרי שחקרתי את העיר התחתית. הגעתי אליו לסדנת צילום בטלפון הנייד של חברה אהובה נתלי תמיר, וברור שמיד התאהבתי. מאז עברו הרבה מים בנהרות, אבל גם בשוק והוא התפתח, הו כמה שהוא התפתח!

מאז שהכרתי את השוק הבאתי אליו חברים שיכירו אותו, הגעתי אליו עם בעלי אהובי, הגעתי כדי להינות ממה שהשוק הזה מציע, והבנתי שיש כאן משהו אחר, משווקים אחרים שהכרתי עד היום, ואני אסביר. יש בשוק תלפיות אוסף של מקומות מיוחדים, בתי קפה מעולים, מסעדות מיוחדות, פינות נסתרות שבהן חנויות מיוחדות, שפתחו אותן במתחם השוק ולא ברחוב ראשי זה או אחר. יזמים שונים הבינו שיש בשוק הזה אווירה טובה, אנשים מסבירי פנים, עירוב של אוכלוסיות, שמאפשר למתחם השוק סובלנות ורגיעה. כל אלו מושכים את האנשים להגיע לכאן, לא רק בימי שישי, שאלו ימים תוססים, אלא גם באמצע השבוע, וגם בערבים.

סיורים בשוק תלפיות עם נעמה סובול

הפעם הגעתי לשוק תלפיות כדי להכיר מקרוב את נושא האומנות והתרבות שלו, עם נעמה סובול המקסימה, שהיא גם מורת דרך מוסמכת, וגם בעלת האתר תרבות אכילה  שבו היא חוקרת מעל עשור את חיפה ובעיקר את הקולינריה שלה. נעמה עורכת סיורים בנושאי קולינריה, אבל גם  את התרבות שסביב הקולינריה, ותמיד מרתק לשמוע את מה שיש לה לספר ולהסביר על כל מקום. כשנעמה הזמינה אותי ידעתי, שיהיה לה מה להוסיף לידע שכבר יש לי, ואני שמחה שהצטרפתי, ושמחה להמליץ על הסיור הזה, ובכלל על הסיורים שלה.

למצוא את האומנות והתרבות בשוק תלפיות

האומנות והתרבות קיימת בכל המתחם של שוק תלפיות. מבחינתי כל השוק הוא תרבות, מהצגת הירקות והפירות בדוכנים, דרך השירים של בעלי הדוכנים, שמושכים כך את הלקוחות, ועד ציורי הגרפיטי שממלאים את השוק. הצבעים והצורות של השוק, הם כולם תרבות ואומנות מקומית. נעמה הראתה לנו מקומות נוספים בשוק, ולמעשה במתחם השוק, כי חלקם נמצאים ברחובות קטנים שמסתעפים מהשוק. בקרנו בבית ספר מיוחד לאומנות, בסטודיו של צלם מקסים, בחנות מיוחדת של בגדי יד שניה, בחנות יפה של עיצוב בנייר ואיור, בחנות יד שנייה של ספרים, בחללי תצוגה לאומנות ועוד.

רכבת ונהג מונית מיוחד

לחיפה הגעתי מעירי תל אביב ברכבת. זה היה יום של מזג אוויר יפה, שמש זורחת, אוטובוסים, רכבות ונהג מונית אחד מיוחד. כל כך מיוחד, שכשחזרתי לרכבת בנמל חיפה, הולכת ברגל, מלאת חוויות ושמחה, הוא עצר באמצע הצומת ובקול שמח קרא לי להכנס למונית, כדי להחזיר אותי לנמל. הוא עצר את כל התנועה באמצע הצומת, וצעק לי “את הבחורה מהבוקר, בואי, בואי, אני אחזיר אותך לרכבת” , בשמחה רבה חזרתי איתו לרכבת 🙂

קפה טלק וקפה נונה

הקדמתי את הגעתי לשוק תלפיות כדי שאוכל לשבת ב טלק-קפה בשוק תלפיות  , בית קפה עם קפה נהדר וסנדביצים מעולים. את טלק קפה הכרתי כשעוד היה בית קפה קטנטן מעבר לכביש, והמעבר שלו לבניין של סירקין 21 עשה לו רק טוב. הנוף מהמרפסת שם נהדר. לא ציינתי פרט חשוב והוא שהמחירים בחיפה הם שפויים, בוודאי אם משווים, ותמיד משווים, את המחירים שגובים בכל מקום בתל אביב. הקפה, האוכל, תמיד זולים יותר, אבל האיכות מאד גבוהה, ואני מקווה שזה ימשיך ככה.

הקפה והסנדביץ של טלק

את הפגישה עם נעמה ושאר החברות ערכנו בקפה נונה – Nuna Talpiot , בית קפה מקסים בקומה השנייה של הבניין, שבעברו הרחוק היה בית קפה בטכניון, בפקולטה לפיזיקה. נינה, הבעלים, היתה מכינה שם מנות צמחוניות ופיצות טעימות (היא המקור של פיצה לינגה שנמצא בעיר התחתית). בעקבות הקורונה וסגירת המקום, נינה הכינה אוכל בבית. לקראת סוף הקורונה פתחה כאן את בית הקפה, כשעל הקפה אחראי אורי מבית הקפה נעימה , שבדרך יפו בחיפה (בית קפה מעולה שכדאי להכיר). נינה מכינה אוכל טעים מאד, שמשלב בין בריאות וקינוחים מושחתים. הריהוט כאן הוא שעטנז של ריהוט יד שניה, האווירה שמחה ומורגש שלכולם נעים וטעים. חוץ מכל אלו הנוף לנמל חיפה משגע.

קפה נונה

מתחם סירקין 21

שני מבנים גבוהים נצבים במתחם של שוק תלפיות. האחד הוא השוק המקורה, שנבנה כשהשוק נפתח, בשנות ה40 של המאה הקודמת, והוא כבר מספר שנים סגור לשיפוצים. בביקורי הראשון בשוק תלפיות הוא היה עוד פתוח ומכרו שם דגים ומעט ירקות. אני מחכה לסיום השיפוץ כי זה בניין יפה ומלא בפוטנציאל. הבניין השני נמצא על סירקין 21, ובו אנו נמצאים. הוא נבנה בשנות ה70 של המאה הקודמת, עם חזון שהקדים את זמנו – 3 קומות מסחר ובתכנון היו אמורות להיות לו מספר קומות מגורים מעל הקומות המסחריות. החזון נכשל, ונשארו קומות המסחר בלבד. במשך שנים היתה כאן הזנחה קשה, עד שהגיע היזם אורי בן נעים, שלדודו היו נכסים בבניין. החזון שלו דווקא כן הצליח – הוא אסף את הבעלים, ניקה, שיפץ ולפני כשנתיים הבניין כמו עץ באביב החל לפרוח. נכנסו מסעדות, מאפיות, בתי קפה, חנויות, משרדי אדריכים וקולקטיב סירה שמאגד מעצבים ואומנים. נפתחה בו משתלה נהדרת, שנמצאת בקומה השנייה של הבניין ועל מחצית מהגג שלו.

הגג של הבניין הפך לחלק חשוב בתרבות של באי השוק. על חציו השני הוקמו מרבצי ישיבה מעץ ממוחזר, בר שפועל כשיש אירועים, שמשיות ועמדת די ג’יי. זהו מקום למסיבות שנערכות בימי חמישי בערב, בשישי ושבת ומידי פעם בערבים באמצע השבוע. יש לגג אתר שכדאי להתעדכן בו ולראות מתי מתרחשות המסיבות. אני הייתי באחת כזו וזה כיף גדול להיות שם, לשמוע מוזיקה מעולה ולחזות בנוף היפה לכיוון נמל חיפה. האתר של גג 21 – GAG21 .

הנוף לנמל חיפה מגג סירקין 21

מרבצי ישיבה על הגג

המשתלה

המשתלה צמחה וגדלה עם השנים. היא נקראת  שוק צמחים ובהתחלה לא היו לה חלונות והיא היתה קטנה בשטחה. מהר מאד היא התפתחה וגדלה, כשצמחי הבית נמצאים בתוך הבניין וצמחי החוץ נמצאים על גג הבניין. תמיד מסבירים פה פנים, וזו חוויה לטייל שם בפנים ובחוץ, וחוויה לצלם.

חלק קטן מהמשתלה מבפנים

פרחים במשתלה על הגג

קולקטיב SIRA

בהמשך של קפה נונה נמצאים משרדי אדריכלים ולידם המשרדים של קולקטיב סירה . זה קולקטיב של מעצבים שמשכירים חללים קטנים למעצבים ואומנים, והם מפעילים את הגלריה שבמסדרונות. זו גלריה שמציגה תערוכות מתחלפות של אומנים, בעיקר תמונות והן למכירה. זו גלריה חברתית, שמאפשרת הצגת אומנות לכל מי שרוצה, ובדרך הזו העלויות מוזלות, הן לאומן והן לבעלי הגלריה. הם שואפים להקים כאלו גלריות בכל הארץ, ויש להם חנות שבה ניתן לרכוש בין השאר את התמונות שבגלריה. החנות נקראת מזח, והיא בהמשך המסדרון. מידי פעם מתקיימות במשרדי הקולקטיב סדנאות הדפס פתוחות לקהל, והפרטים נמצא בדף הפייסבוק שלהם ובאתר: מתחם סירה .

הצצה למתחם הקולקטיב

מעט מהגלריה שבמסדרון

חנות מזח

מזח היא חנות עיצוב שמחברת עיצוב עם אומנות ואיור, שאני אוהבת באופן מיוחד. חנות יפייפיה, עם מגוון גדול מאד של מוצרי נייר, תיקים, הדפסים. זה בית לאומנים ישראלים, שאני בטוחה ששמחים להציג בו את היצירות שלהם.

פרלה ונינה -בגדים יד שנייה

החנות של פרלה ונינה  היא חנות מתקפלת. בערבים כשהיא נסגרת מכניסים את כל הבגדים לחדר, שבמשך היום משמש כחדר מדידות ותיקונים. החדר נמצא במסדרון, וכך כל בוקר מוציאים אותם מחדש. כל הבגדים נבחרים באופן אישי, ונקנים ביד שנייה, רובם בארץ אך לעיתים גם מיובאים מחו”ל. הבגדים הם לנשים, גברים ולילדים.

הצלם יגאל פליקס

ברחוב עקרון במתחם השוק נמצא סטודיו לצילום קליידוסקופ של הצלם יגאל פליקס. כשלוקחים אותי לסטודיו של צלמים אני מאושרת, כי לראות צלם בעבודה, לשמוע מה עובר לו בראש כשהוא לוחץ על כפתור הצילום, לנסות ולהבין את הנקודה שהוא חושב שאותה צריך להנציח – זה מרתק אותי. כשאני מצלמת אני לא חושבת או מתייעצת עם עצמי, זו האינטואיציה שאומרת לי זה הרגע הנכון. ןכן, אני מודה שלעיתים אני חוטפת על זה טענות מצד המצולם, כמו- למה זה לוקח לך הרבה זמן? עד שאת מצלמת אני כבר לא מחייך. ואני, מנסה להסביר שחיכיתי לרגע המיוחד הזה, שלי, רגע שבו התחברנו שנינו, המצולם והמצלם, ואותו אני מנסה להנציח. יגאל הוא איש נדיב, מוכשר, רואים את זה בהסברים, בצילומים שלו, בספרים שהוציא מעבודותיו ולאחרים. אחכ גם קראתי עליו שהוא למד בבצלאל, שלימד שם ובאוני’ הפתוחה, שריכז מגמה לצילום במגמה לאומנות בויצו חיפה, הוא עורך מגזין לצילום, והוא מצלם קבוצות ויחידים. יפה אצלו, מעניין, והוא צילם אותנו מספר תמונות, שבהן כולנו יצאנו יפות. אם תרצו להגיע אליו הכנסו לכאן קליידוסקופ-סטודיו לצילום והדפסה  .

עבודות מהסטודיו של יגאל פליקס

אנחנו גם הצטלמנו (תודה למלי אברמוביץ על הצילום מהמצלמה של יגאל)

 

הנביאים בית ספר לאומנות

ביחיאל 3, נמצא בית הספר לאומנות הנביאים בית ספר לאומנות, שבעברו ישב ברחוב הנביאים. אני מתארת לעצמי שזה שם טוב לאומנים עכשויים ואולי גם עתידיים. הוא יושב בבניין שפעם היתה בו חנות מיתולוגית לבגדי ים, בשם גליק, מקום שמעורר זכרונות בבנות ובני העיר חיפה. המקום סגור, לכן כדי להיכנס אליו הסיור עם נעמה הוא הזדמנות מעולה להכנס לתוכו ולראות אומנים בפעולה. בקומתו הראשונה יש סטודיואים לאומנים מגוונים ובקומתו השנייה לומדים סוגי אומנות שונים. יש כאן סוגים שונים של אומנים פלסטיים בעיקר, והלימודים ברמה מאד גבוהה. הלימודים שם מציאים אפשרויות שונות, בהתאמה לרצון הלומד. אפשר ללמוד שם להנאה בלבד, יש מסלול לימודי מסודר וגם יש לימודי הכנה לבחינות לבתי ספר גבוהים לאומנות. יש שם סדנאות לציור ולהדפס, יש ימים פתוחים, השקות תערוכות. ניתן לראות הכל בקישור.

ברי וגרי

היינו מעט צמאות אז נכנסנו למקום מאד מיוחד – אצל ברי וגרי והייחוד הוא כי זו מסעדה ארגנטינאית צמחונית/טבעונית! צחקנו שבטח גרשו אותם מארגנטינה, כי איך ייתכן שיש ארגנטינאים שלא אוכלים בשר 🙂 אז הנה, זה קרה, כאן בישראל. שתינו שם לימונדה עם בזיליקום, סנגריות טעימות תוצרת בית ואכלנו אלפחורס מעולים, משוקולד, שגרי, בן זוגה של ברי מכין. הוא הפך לקונדיטור ומפליא במתוקים. הם עלו עם ילדיהם לפני כשנתיים מארגנטינה, במהלך הקורונה, התאהבו בחיפה ובשוק תלפיות ולכן פתחו פה את המסעדה שלהם. ברי וגרי זוג מקסים, לבבי, ואני בטוחה שאגיע אליהם שוב, לטעום מהמאכלים שלהם.

 

נרקיס וגולדמונד

משמו של הספר (המעולה והמומלץ) של הרמן הסה נשאר רק גולדמונד , וזו חנות ספרים, מתחם של ממש. סמטה מסירקין ואנחנו בתוך חנות – 180 מ’ שבה מוכרים כ25,000 אלף ספרים מיד שניה, ויש גם קומת מציאון עם מאות ספרים. יש כאן מזנון/בית קפה, נערכים כאן ערבי תרבות של קריאה, שירה, הקרנת סרטים, הופעות, מסיבות, סדנאות שונות. יש לוח פעילות על הקיר בכניסה, ואם הייתי חיפאית הייתי מבקרת כאן באופן קבוע. אני הופתעתי לטובה כי כשנמצאים שם יש ריח טוב, ואווירה נעימה מאד ומושכת להישאר, אחרת לגמרי ממה שחושבים על מקום מלא בספרים משומשים. יש במקום ספות ואזורי ישיבה שונים, אפשר להגיע ופשוט לנוח עם החברים הכי טובים של האדם – עם הספרים.

 

מתחם סירקין 17

מתחם קטן, ששופצו החנויות שבו וכיום יש בו חנות יפה של קעקועים   Shelliz Tattooz, סטודיו לאומנות – סטודיו 17 של 2 אומניות לאה וענת, שהן אדריכליות שמתרכזות כרגע רק באומנות. הסטדויו משלב תצוגה של יצירות שלהן, יצירות שהן מציגות של אומנים שונים (16 אומנים כיום), וכן מתקיימים שם סדנאות של אומנים שונים ומתחלפים.

פעם כל אלו יהיו קעקועים

פינה בסטודיו 17

MILE – MALA

את הסיור סיימנו בצהריים וכמעט לכולנו חיכתה נסיעה הביתה. החלטנו לשבת ולאכול במתחם של סירקין 21, במעדניה/ מסעדה מילמעלה  MILE MALA . השפית של המקום עבדה בעברה במסעדת תלפיות המעולה, וכיום היא מכינה אוכל ומעדנים במקום הנעים הזה. רציתי לטעום את השוקרוט, אבל היה חם והבטחתי לעצמי לטעום אותו ביום קריר. אכלתי סנדביץ מעולה וחברותי אכלו מנות שונות מהתפריט. יצאנו מהמקום שבעות ומוכנות לחזור הביתה ולספר על הסיור המרתק שלקחנו בו חלק.

הסיורים הקרובים של מעמה סובול בשוק תלפיות

לנעמה יש דף סיורים שונים וביניהם הסיור שבו השתתפתי. התאריכים של הסיורים הקרובים הם:

יום שישי – 24/3 / יום שישי 7/4 (חוה”מ פסח) / יום שלישי 11/4 (חוה”מ פסח).

מחיר הסיורים: 150שח לאדם והוא כולל טעימות.

6 מחשבות על הפוסט “שוק תלפיות בחיפה וסיור אומנות

  • תגובה ניני 7 במרץ 2023 בשעה 7:24

    איזה פוסט משובב לב ונפש. הצילומים נפלאים ומספרים כל אחד סיפור, הכתיבה, כתמיד שופעת שמחת חיים ונגוהות של אופטימיות.
    מפתה להגיע לשוק תלפיות וללכת בעקבותיך.

  • תגובה ציפי 7 במרץ 2023 בשעה 8:31

    תודה רבה ניני יקרה על המילים היפות שלך,! אני חושבת שזה מקום מצויין להגיע ולחקור אותו ולהינות ממה שיש לו להציע.

    • תגובה מלי אברמוביץ 7 במרץ 2023 בשעה 16:41

      כתבת נפלא! הצלחת להעביר את אהבתך לשוק, את היופי שבו ואת השמחה האמיתית שהוא מעורר בך. התמונות משגעות!

      • תגובה ציפי 8 במרץ 2023 בשעה 14:13

        מלי תודה לך 🙂 היה לנו יום כיף בשוק תלפיות וזה מהנה לראות איך כל אחת מאתנו כותבת על אותו נושא קצת אחרת, כותבת ומצלמת!

  • תגובה תמרית 7 במרץ 2023 בשעה 9:46

    פוסט שעושה חשק, צילומים מקסימים כתמיד והכל הזכיר לי את הסיור העצמאי שעשינו שתינו בשוק לפני לפני שנה וחצי. כיף לראות שיש עוד הרבה מה לראות שם.

    • תגובה ציפי 8 במרץ 2023 בשעה 14:15

      תודה רבה תמר! חסרת לנו כאן, מלי ואני היינו שמחות לתובנות שלך ולנקודת המבט שלך. שמחתי אז לטייל איתך, ואני אשמח שוב 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *