סם חלבי-צבעים ללא גבולות

הצבעים של סם חלבי

“סם תראה את הירח, איך הוא מואר וסביבו חושך,

אם לא תעבור בחושך לא תהייה מואר כמו הירח”.

את המשפט הזה נהגה לאמר אמילי חלבי ז”ל לבנה. זו היתה הירושה הרוחנית של אמו של סם: ללמוד שתמיד בצד של החושך יש גם אור, יש שמחה, ולהוציא את זה לפועל בעזרת הצבע.

אמא ובן – אלבום משפחתי, צילמתי את התמונה בסטודיו של סם חלבי

נסיעה של חוויה לדלית אל-כרמל

השבוע הצטרפתי לנסיעה של חוויה, נסיעה לדלית אל כרמל. דליה היא מועצה מקומית שבנויה על הר הכרמל. יש בה כ 19 אלף תושבים ובראשה עומד העיתונאי ואיש התקשורת עטור הפרסים רפיק חלבי. מעל 96% מתושביה הם דרוזים, נאמנים מאד לארץ ישראל. ברחובות מתנוססים דגלי ישראל לצד דגל הלאום הדרוזי. מה שכל כך בלט בדליה מבחינתי היה האוויר הצח והשלווה ששררה בכל מקום שאליו הגענו. לנסיעה הזו יצאתי בשמחה כי היתה לי הרגשה שאני יוצאת לדלית אל כרמל למחקר של אסקפיזם, דבר, שהתברר לי, כאמת צרופה. שנים רבות שלא הגעתי לדליה, וזכרתי רק שיש בה שוק גדול וצבעוני, שבקרתי בו מספר פעמים. היום, אחרי הביקור הזה אני יודעת שדלית אל כרמל (דליה היא גפן בערבית, והשם נובע מהכרמים המקיפים אותה) היא הרבה יותר מזכרונות על שוק, היא גם מקום של תרבות מסקרנת, אומנות מגוונת, אנשים רחבי לב ששמחים לספר על עצמם, ואי אפשר להתעלם מהאוכל הטעים.

ציור מתוך קיר הגרפיטי בדלית אל כרמל

מרכז המבקרים החדש של סם חלבי

מטרת הנסיעה היתה לראות את מרכז המבקרים החדש שפתח האמן סם חלבי, בבית ילדותו, בית הוריו. יש מקומות שמגיעים אליהם ומתפעלים מהגודל, מהצורה, ממבנה מיוחד, מיצירת אומנות מסוימת. כשמחנים ברחוב ליד הבית שהפך למרכז מבקרים, מבינים מיד שמשהו אחר מתרחש כאן. זו לא קלישאה לאמר במקרה הזה שטוב מראה עיניים ממשמע אוזניים. צריך להגיע למקום הזה כדי להבין. מרכז המבקרים נמצא בבניין בן 4 קומות, המשתרע על 600 מ’ – צבוע! הגינה, העצים, המכונית, הכביסה, כל הבניין מבחוץ ומבפנים צבוע במאות גוונים של צבע, עליז ושמח. זה מראה ממגנט ומדהים (המילה הזו מקבלת כאן את המובן האמיתי שלה), מראה שלא חוזים בשום מקום אחר.

הרבה נכתב על סם חלבי, אומן צעיר בן 33 (שלפני שבוע נולדה ביתו השנייה). בנובמבר 2022 היתה לו תערוכה גדולה במרכז עמיעד ביפו, שאליה הגיעו מעל 25 אלף איש, ואנשים עמדו בתור בלתי פוסק. הוא אמן טוטאלי, חי ונושם אומנות וציור, והתשוקה ליצירה שלו סוחפת. הוא סיפר לנו שהחל ללמוד אדריכלות בטכניון, אך התשוקה לצייר מחוץ לגבולות של הריבוע והמוגדר, גרמה לו אחרי שנת לימודים אחת להבין שאסור לו לנטוש את הייעוד שלו.

תודה על התמונה, וסליחה שלא זוכרת מי צילמה אותי 🙂

במשפחתו סם חלבי הוא הבן הצעיר, שנולד אחרי 9 אחיות. בשיחות הארוכות שערכנו עם סם לאורך הביקור בדליה, הוא הבהיר לנו כמה חשוב לו השוויון בין נשים וגברים, כמה בנותיו ואחיותיו חשובות לו. במרפסת של חדר השינה שלו ישנו כסא בודד שזו ביקורת על החשיבות שהעדה שלו מעניקה לגברים. החשיבה שלו היא אחרת לגמרי. במרפסת יש כסא והוא רק של הבן, הבנות יושבות על הריצפה. במשפחה שלו, בקרב אחיותיו, הדעה שלו ידועה, אך לא מקובלת.

סם והבית הצבעוני

לאחר מות אביו (אמו נפטרה לפני כעשור)החליט סם להפוך את בית ילדותו למשהו מיוחד, אחר ושונה. הוא סיפר לנו שהוא החליט “לצבוע את העבר שלו ולשמר את הזכרון”. לצבוע את הזכרונות הטובים, הרעים, המשברים, והשמחות, את כל מה שחווה בבית הוריו, עם משפחתו הגדולה. יש אימרה שכל אדם צריך בעולם משהו אחד שיאמין בו ויתמוך בדרך שלו. כזו היתה אמא של סם אמילי. היא היתה אשה חכמה, דעתנית, חמה ואוהבת. היא הבינה את בנה ואפשרה לו כבר בגיל 14 לקבל חדר בבית, שבו עשה כרצונו. בילדותו של סם בדלית אל כרמל היה נדיר מאד למצוא נער מתבגר שלצד הלימודים יהפוך לאמן ויקדיש את עצמו לציור. משפחתו ואביו טענו בפניו שציור הוא תחביב ועליו ללמוד מקצוע. אמו, שהכירה בכשרונו ובייחוד שלו עודדה אותו להמשיך בדרך שלו, פתחה לו במרכז דלית אל כרמל את הגלריה הראשונה שבה הציג, ונתנה לו כוח עד למותה, כשסם היה בן 23. סם צייר כבר בגיל 6, הכשרון שלו היה ברור למשפחה והוא הגיע לגלריה, שבה צייר, כבר בגיל 14. סם סיפר לנו שכשהתחיל לצייר היו ציוריו ראליסטים, אך היום הם מאד נאיביים, עד כדי כך שהוא אומר שהיום הוא: “מתאמץ להיות ברמה של ילד”.

לאחר מות הוריו, ביתם  נשאר כמו שהיה, המטבח, הכלים בארון, הרהיטים במטבח, הסלון, החדרים( 10 חדרים), השירותים, הדלתות, החלונות, המרפסות והגג רחב הידיים. סם צבע את כל הבית על כל תכולתו. את הצביעה הוא החל במטבח, בטכניקה של זריקות צבע עם מקל, ואחר המשיך עם אבזירי צביעה שונים. עד היום (ויש תוכניות להמשיך ולצבוע עוד חפצים בבית) סם השתמש ב1,800 ליטר של צבע. הצביעה נעשתה ב-3 שנים האחרונות, וכשנתיים הושקעו בצביעה של החלק החיצוני של הבית בן ה-3 קומות.

 

 

החדר הראשון שבו סם צייר

בחדר הזה אמו אמרה לו שהוא יכול לצייר. שם הוא התבונן בעצמו, בפנימיות שלו וחקר את האומנות שלו. אני הרגשתי שמעורבים פה ככ הרבה סוגים של רגשות. ישנו השחרור הגדול, של אין מי שיחליט חוץ ממני על מעשי, וזה משמח מאד, אבל יש כאן גם של עצב גדול. על מות ההורים, על משפחה שבניה גדלו ונישאו והם חיים כעת בבתים משלהם. געגועים לעבר שלא יחזור, שקיים כבר רק בזכרונות. שמחה ועצב מעורבבים יחדיו.

החדר בשחור לבן

חדר אחד סם צבע בשחור לבן, החדר לזכרה של אמא שלו- אמילי. מה שחסר כרגע בחדר הן המטפחות הלבנות, שאותן יתלה בעוד מספר ימים. סם סיפר לנו שכשרונו כאמן נתגלה כאשר היה הולך בילדותו במצוות אמו לשוק של דליה. הוא היה מסתכל שם על מפות וכריות והיה מתאר לה מה ראה ומצייר את הדוגמאות, שאותן היתה אמו תופרת כתחרה על מטפחות ומוכרת. אמו רצתה לחנך אותו לעבודה, ובתמורה היתה נותנת לו דמי כיס. כשאמו נפטרה, בזמן ניחום האבלים, הגיעו נשים רבות עם המטפחות אותן רקמה אמו. סם אסף את המטפחות מהנשים והוא עומד לתלות אותן בחדר הזה.

גינת הפרחים

מגג הבית צילמתי את הגינה האחורית של הבית. בגינה עצים רבים וביניהם פרחים צבעוניים, שעשויים מ3000 בקבוקי פלסטיק. סם מוסיף עוד ועוד פרחים ופרפרים מהבקבוקים. המראה מרהיב.

עצי הבלונים

בכניסה לבית יש מראה נהדר של עצים שעל הענפים שלהם מודבקים עשרות בלונים צבעוניים, לא מנופחים. סם הדביק אותם עם יד ימינו רני. הוא אומר שרצה לתת לעצים ולגזם חיים אחרים. תהליך ההדבקה היה בשבילו ובשביל רני (שאיבד אז את אימו) תהליך של תרפיה.

חדר התצוגה והגג של מרכז המבקרים

בתחתית הבניין ישנו חדר תצוגה עם מספר עבודות של סם חלבי. אפשר להתרשם שם מעבודותיו הצבעוניות, שהן מיימד אחר של עבודת האומנות שלו, בשונה מהבית הצבוע כולו. את הסיור במרכז המבקרים חותם הגג רחב הידיים של הבניין, עם נוף פנורמי על כל האזור. הגג מרשים בגודלו ובצבעוניות הנהדרת שלו.

קיר הגרפיטי הארוך בארץ

כשרפיק חלבי נבחר לראש מועצת דליה, הוא הביא הרבה מאד פרויקטים של אומנות לדלית אל כרמל. חשיבות התרבות והאומנות היתה גדולה בעיניו, והוא אף ביטל את ‘צעדת האביב’ הפוליטית, כדי שלא הפוליטיקה תייחד את דליה ותושביה, אלא התרבות על גווניה. אומנים ידועים מדלית אל כרמל הם: עובדיה אל קרא שהוא צייר ופסל ובותנייה חלבי שמציירת ומנציחה את השואה. תוכלו לקרוא עליה בפירוט בפוסט הנהדר שכתבה חברתי ניני אטלס דאליית אל כרמל מפגשים מהסוג הרגשי .

ממרכז המבקרים של סם נסענו לראות את קיר הגרפיטי של דלית אל כרמל, שטוענים שהוא הארוך בארץ. אלו הם 2 קירות של איצטדיון הכדורגל של המועצה. רפיק חלבי הזמין את הצייר דודי שובל, שהגיע מאשדוד עם הצוות שלו, והם ציירו את הציורים במשך חודשיים.

 

מרכז התרבות -בית סיתי

במרכז דליה נמצא הסטודיו של סם חלבי, סטודיו שבו הוא עובד, מעביר הרצאות וחלל תצוגה גדול. בקרנו שם והלכנו להסתובב בסמטאות של הכפר העתיק של דליה ושם נכנסנו לבית סיתי.

בית סיתי – הפירוש הוא הבית של סבתא שלי. זה מרכז תרבות שבו חושפים את המבקרים לתרבות הדרוזית, למנהגים, למנטליות, לבגדים המסורתיים. מי שרוצה יכול ללבוש את הבגדים ולהצטלם כחתן וכלה מסורתיים 🙂 אפשר לחגוג שם חתונות, לאכול ארוחה מסורתית. את המרכז הקימו איבתיסאם חלבי ואלון מקלדה, שניהם מורי דרך מוסמכים. שניהם דרוזים, מדליה, והם הקימו את המרכז כדי לקרב אנשים לעדה הדרוזית. הם מארחים שם קבוצות ועורכים סיורים באזורים העתיקים של דלית אל כרמל. למדנו שם מדוע הדת הדרוזית הפכה לסגורה וסודית, כשבקיצור נמרץ, זה קרה עקב רדיפות של הדרוזים במצרים(מאה 11), מה שגרם להם להפוך את הדת לסודית ולברוח ממצרים בעיקר לסוריה, לבנון  ועוד מדינות כשביניהן ישראל. יש כ2 מליון דרוזים בעולם ובישראל כ 150 אלף. שם המשפחה חלבי מראה שמוצא המשפחה הוא מהעיר חלב הסורית.

תוכלו ליצור איתם קשר: אבתסאם חלבי: 054-3833360 / אלון מקלדה: 052-5543798.

פרטים נוספים תמצאו כאן –  בית סיתי  .

מטעמים דרוזיים מהמטבח של מנאר ואיהב

את הביקור אצל סם חלבי סיימנו בארוחת צהריים מפוארת, עם מטעמים שהכינו לנו מנאר, אחותו של סם ואיהב בעלה. יש להם קיטרינג למאכלים דרוזיים והם מגיעים עם האוכל לכל הארץ, טרי וטעים. בהזמנה מראש אפשר יהיה לאכול ממטעמי הקיטרינג, לאחר ביקור במרכז המבקרים.

לפרטים והזמנות: קיטרינג דרוזי נזיה- שף איהב פרו: 052-6196107.

סם צילם את אחותו מנאר

ביקור במרכז המבקרים החדש

בחול המועד פסח מתחילים הביקורים בבית משפחת חלבי, שהוא הבית שהפך למרכז מבקרים. הביקורים הם בהרשמה מוקדמת, בגלל נושא של הגבלת כמויות אנשים. אני נותנת את הלינק להרשמה שכבר החלה ולדעתי כדאי להירשם, אם אתם מגיעים בחול המועד לאזור הכרמל ורוצים לבקר. זו חוויה מאד מומלצת בעיני.

הרשמה, כרטיסים ופרטי הגעה תמצאו כאן: בית הצבעים של סם חלבי .

ימים ושעות פתיחה: ראשון – חמישי ושבת: 10:00-18:00 / שישי: 10:00-15:00.

טלפון ליצירת קשר: 052-3635678/ 050-2257082.

“כל הצבעים יוצרים הרמוניה מדהימה ויש מקום לכולם”

זה משפט שסם אמר ואני בוחרת לסיים עמו את הפוסט. אני בוחרת לסיים עם אופטימיות שאכן יש מקום לכולם, על כל הגוונים והסוגים, על כל הצבעים הנפלאים שקיבלנו מהטבע, ושיצרנו במוחינו היצירתי. אני גם מאמינה שחשוב שנזכור את המשפט הזה בחג הפסח, הוא חג החירות. החג שמסמל את יציאת העם מעבדות לחירות. חירות שחייבים לשמור עליה, כי היא יקרה מפז.

חג שמח.

3 מחשבות על הפוסט “סם חלבי-צבעים ללא גבולות

  • תגובה תמרית 30 במרץ 2023 בשעה 10:09

    פוסט שעושה חשק לטייל בעקבותייך. צילומים מהממים כתמיד. תמשיכי בבקשה לכתוב.

    • תגובה ציפי 30 במרץ 2023 בשעה 12:15

      איזה מקסימה את! תודה, ואני מבטיחה להשתדל להמשיך 🙂

  • תגובה ויקי גורשטיין 30 במרץ 2023 בשעה 17:41

    ציפי, איזה פוסט שמרומם את הנפש יחד עם הצילומים היפים שלך, עושה חשק לעלות על המכונית ולהגיע לשם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *