גידול סחלבים בקלות לאורך שנים

טיפים שנתתי לגידול סחלבים

ב2018 פרסמתי את הפוסט הזה על גידול הסחלבים שלי :  5 טיפים מעולים להצלחה בגידול סחלבים . זה היה פוסט מאד מצליח כי הסתבר לי שאנשים רבים חוששים לגדל סחלבים. בפוסט הסברתי איך לגדל סחלבים ולהצליח, ואם אתם מגדלי סחלבים חדשים, אתם מוזמנים לקרוא אותו.  כתבתי אז את הפוסט לאחר שהתנסתי במספר שנות גידול מוצלחות בבית של סחלבים, והרשתי לעצמי לנסות וללמד אחרים את מה שידעתי.

גידול סחלבים לאורך שנים

חמש שנים עברו מאז פרסום הפוסט ההוא (הזמן טס כשנהנים) ואני המשכתי לגדל באהבה את הסחלבים שלי. במשך השנים הסברתי איך לגדל סחלבים לכל מי שרצה לדעת ותאמינו לי, הם גם הצליחו. מה שמאד משמח אותי הוא שראיתי שיש אנשים שנדבקים באהבה הזו וקונים לביתם עוד סחלבים. מי שמגדל סחלבים יודע שיש להם קסם מיוחד.

גידול סחלבים לאורך שנים

שבוע שעבר בקרתי חברה בביתה החדש, וקניתי לה עציץ  שקל מאד לגדל.  הבית שלה רחב ידיים ויפה ומצאנו ביחד מקום לעציץ החדש. שמתי לב שאין לה עציצים נוספים, והתחלנו לדבר על זה. התברר לי  שהיא לא מגדלת צמחים בבית, בעיקר בגלל כישלונות שחוותה בעבר.  דברנו על האהבה שלי לגידול צמחים בבית, על החיים השמחים שצמחים מביאים  לסביבה הביתית, ועל הערכים הבריאותיים שהצמחים מעניקים לנו. חברתי סיפרה לי שבעבר היא קבלה במתנה סחלב, והיא גדלה אותו כל עוד שהוא פרח. כשהפרחים נבלו, היא מסרה את הסחלב למישהו שהסכים לגדל אותו. קבעתי איתה שנלך ביחד למשתלה שקרובה לביתה ונקנה צמחים שתוכל לגדל בבית, בתקווה שהפעם היא תצליח והבית החדש שלה ילבלב.

לצמחים יש נשמה ויש גלגל חיים

סיפור מסירת הסחלב בגלל נבילת הפרחים שלו גרם לי אי נוחות. אני מאמינה שכמו שלנו בני האדם יש נשמה שאנחנו לא רואים, כך לכל מה שחי על פני האדמה יש נשמה וגם לצמחים. לגדל ולטפח צמח ואז למסור אותו (זה במקרה הטוב, במקרה הרע זה לזרוק אותו לפח) כי נשרו לו הפרחים זה עצוב.  זה גם חוסר הבנה של הטבע, של גלגל החיים – פרחים פורחים ואז מתייבשים ונובלים. הצמח ממשיך לחיות ושוב מניץ ניצנים, הם גדלים, הופכים לפרחים, מתייבשים ונובלים.

כתיבת הפוסט החדש על גידול הסחלבים

הסיבה שהחלטתי לכתוב את הפוסט הזה, היא בעיקר כדי להסביר לכל מי שמוסר סחלב כי נשרו לו הפרחים – שהפרחים יצמחו שוב, וזו המחזוריות של הטבע. סחלבים, כמו צמחים אחרים, יכולים לגדול שנים רבות בבית שלנו. נשקה אותם, נאהב אותם, כמו כל צמח אחר, והם יחזירו לנו אהבה. אל תתייאשו, אל תמסרו סחלבים, אל תזרקו אותם כי נבלו להם הפרחים.

חידוש הבית של הסחלבים

לפני כשנה 4 הסחלבים שלי סיימו את פריחתם. גזמתי את הגבעולים היבשים שעליהם פרחו הפרחים, גזמתי מידי פעם עלה שהתייבש ואת השורשים שהתייבשו. החודשים עברו והעלים של הסחלבים צמחו יפה, ירוקים ובריאים. לאחר מספר חודשים הבנתי ש4 הסחלבים שלי זקוקים לשינוי.

כל הסחלבים היו באותו העציץ בו הם ניקנו. עציצים שקופים, שהיו קטנים למדי, לפחות לדעתי. כל הסחלבים שלי היו בני 5-6 שנים ונראה לי שהכלים בהם הם צמחו כבר לא הספיקו לצרכים שלהם. כל צמח משתרש באדמה שלו ואם לא מחליפים לו בית, הוא לעיתים נובל בבית המקורי שלו. בדרך כלל המשתלה מוכרת את הצמחים בגודל קטן למדי, וכשהם גדלים ומתפתחים והשורשים שלהם מתארכים, הם צריכים יותר אדמה, יותר שטח מחייה. כמונו בני האדם🙂

ביום אביבי לקחתי את כל הסחלבים שלי למשתלה קרובה לביתי. בחרתי בעונת האביב, כי זו העונה שבה צמחים מתחדשים. בחורף ובסתיו הם מכונסים בעצמם ומרכזים את כוחם בגדילה ושמירה על עצמם. אסור לגעת בהם בעונות הללו וגם לא בקיץ, העונה שהכי קשה להם לשרוד בה, בעיקר בקיץ הישראלי, החם כל כך.

הגעתי למשתלת ‘שתיל’ ברמה”ש. בקרתי בה מספר פעמים בעבר, השירות שם היה טוב וראיתי שהם מוכרים סחלבים. זה היה חשוב, לי, כי רציתי משתלה שמבינה בטיפול בסחלבים שלי.  במשתלה התייעצתי בבחירת גודל העציצים השקופים החדשים (צמח הסחלב גדל בעציץ שקוף ובאדמה מיוחדת לו. יש לו שורשי אוויר שמשתרגים באדמה ורואים את מצבם בעציץ השקוף). לפי הגודל של העציצים השקופים בחרתי את עציצי החרס החדשים. במשתלה הוציאו בעדינות כל סחלב מהעציץ השקוף הישן, והעבירו אותו לעציץ חדש עם אדמה חדשה. במשתלה גם הרכיבו לי עציץ סחלבים חדש, על ידי חיבור של 4 עמודי פרחים שהיו מחוברים לשורשים, מכל אחד מ4 הסחלבים שהבאתי. קניתי דשן נוזלי מיוחד לסחלבים ונסעתי הביתה באושר רב: חזרתי הבית עם 5 עציצי סחלבים גדולים ויפים.

4 הסחלבים הוצבו כבעבר על הארונית שלהם, ואת הסחלב החדש, הנחתי ליד השולחן בסלון, צמוד לצמחים אחרים. כבר בפוסט הקודם הסברתי שצמחים אוהבים חברים. הם מעניקים לחות אחד לשני וזה חשוב ביותר לצמיחה וללבלוב שלהם.

גידול סחלבים בקלות

מספר חודשים עברו מאז שהבאתי את הסחלבים מהמשתלה והם התרגלו לביתם החדש. כשמעבירים צמחים לכלי חדש הם מתערערים, צמיחתם נעצרת וגם הפריחה. המעבר הוא סוג של טראומה, גם לצמחים, לא רק לנו. ציפיתי לזה וידעתי שפרחים לא יפרחו בזמן הזה, רק קיוויתי שהמעבר יעבור בשלום.

מספר חודשים עברו ואני טיילתי בנחלת בנימין עם חברה ובקרנו בחור, שחזר לארץ מניו זילנד ופתח חנות לצמחים. הוא נתן לנו לבדיקה גרגירי פטריות, שממיסים במים ומוסיפים להשקיית הצמחים, מעין דשן, שאמור לתת בוסט – זריקת כוח ועידוד לצמחים. שמחתי לקבל את הפטריות האלו לבדיקה כי הרגשתי שהסחלבים שלי זקוקים לעידוד הזה לאחר המעבר דירה שלהם. ההוראות שלו היו להמיס כפית של גרגירי הפטריות בליטר מים ולהשקות את כל הצמחים שאני מגדלת בבית, לא רק את הסחלבים.

ממיסים כפית מהגרגירים בליטר אחד של מים ומשקים

פטריות לדישון הסחלבים

השקתי עם הפטריות את כל הצמחים בבית, וראיתי שכל צמחי הבית שלי מגיבים יפה לדשן החדש. החלה התאוששות יפה גם אצל הסחלבים. העלים צמחו יפה, הבריאות ממש זרחה מהם. כשסיימתי את הכמות שקבלתי ממנו חזרתי לחנות ורכשתי כמות גדולה של גרגירי פטריות להשקיות הבאות. על חומר טוב לא מוותרים 🙂

הפריחה הגדולה

גידול סחלבים לאורך זמן

לפני כחודשיים 4 סחלבים (ביניהם החמישי החדש) הוציאו גיבעולי פרחים. הייתי ככ מאושרת, אלו היו גבעולי פרחים חזקים ויפים ולהם ניצנים מרהיבים. לאט לאט הניצנים גדלו והתרבו והחלו לפרוח. סחלב אחד נשאר עם עלים, ללא גבעול פרחים. אני אוהבת אותו כמו שהוא, גם אם לא יצמיח פרחים.

בטבע גבעולי הפרחים של הסחלבים צומחים בקשת, ורק במשתלות מוסיפים להם עמודים, כדי שהם יצמחו לגובה. אני נותנת לחלקם לצמוח ולפרוח כמו בטבע ולחלק שמתי עמודי תמיכה לפי הצורך.

גידול סחלבים לאורך זמן

אני מקווה שהפוסט הזה והפוסט הקודם שלי ייתנו לכם את הבטחון והידיעה איך לגדל סחלביים.  אני מקווה שתצליחו לשמור על הסחלבים שלכם במשך שנים רבות, שתהיו איתם סבלנים, שתבינו לליבם כשחם בחוץ, ומידי פעם תצלו עליהם מהשמש, אם צריך.

גידול סחלבים לאורך זמן

אני מקווה שתיווכחו לדעת שסחלבים, הם כמו כל צמח אחר שמגדלים בבית, רק צריכים למצוא להם את המקום בבית עם כיוון האור הנכון להם, השקיה שבועית, ואהבה. כל הצילומים בפוסט נעשו בימים שקדמו לפירסום שלו. הפריחה של הסחלבים יפייפיה ומריחה! התקרבו לסחלב שלכם ותריחו אותו. ריח של בושם עדין יגיע לאפכם.

גידול סחלבים לאורך זמן

אשמח שתספרו לי בתגובות אם הפוסטים שלי עזרו לכם לגדל סחלבים, או לפחות להפסיק לפחד מלגדל אותם 🙂 אני מאחלת לכם בהצלחה!

6 מחשבות על הפוסט “גידול סחלבים בקלות לאורך שנים

  • תגובה מלי אברמוביץ 22 במאי 2023 בשעה 18:51

    הידע שלך יקר מפז והתמונות המעלפות מעידות שאת גננית מוכשרת!

    • תגובה ציפי 22 במאי 2023 בשעה 19:01

      תודה מלי 🙂 אני לא מחשיבה את עצמי לגננת מוכשרת, אבל תודה על המחמאה. אני פשוט אוהבת אותם ואת שאר הצמחים. אני סבלנית אליהם.

  • תגובה תמרית 22 במאי 2023 בשעה 18:56

    הפוסט המקסים שלך נתן לי מצד אחד הבנה שמעולם לא היתה בי לגבי רגישותם של הצמחים ומצד שני החזיר אותי לתסכול שלי מהסחלב שיש לי בבית ו”עולה לי על העצבים” כי לא קורה איתו כלום כבר שנים הוא מת חי

    • תגובה ציפי 22 במאי 2023 בשעה 19:03

      תודה על המחמאה. עצוב לי שאין לך סבלנות אליו, אבל ברור לי שמשהו שם לא עבד. לי יש את הדחף לברר מה לא עובד, לשנות תנאים, ולגרום לצמחים שלי לעבוד. הם אף פעם לא עלו לי על העצבים.

  • תגובה ויקי 24 במאי 2023 בשעה 18:45

    איזה יופי של פוסט, האהבה שלך לצמחים כל כך ניכרת בכל מילה שלך ואיזה כיף שהפוסטים שלך יעזרו לי עם הסחלב שלי

    • תגובה ציפי 28 במאי 2023 בשעה 16:20

      תודה ויקי יקרה! אני אשמח מאד אם הטיפים שלי יעזרו לסחלב שלך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *