האשה היחידה

אני יודעת איך זה מרגיש. בכל פעם שיש מצגת, ישיבת צוות עם לקוחות חדשים, פגישות היכרות, או אז המבטים מופנים אלי:

האשה היחידה.

הם מסתכלים עלי בהפתעה, לעיתים בחוסר נחת, ולא מבינים אם אני אחת מהם, כמוהם בדיוק, או שאולי משהי שבאה לתקצר לבוס שלה את הפגישה.

אני מרגישה נהדר להיות אחרת מכולם, ולפעמים אפילו המוקד שעליו מסתכלים. אני יודעת שאני מוצלחת, לא פחות ולעיתים אף יותר מכל אחד שנמצא לידי.

האמת היא שאין סיכוי שהם לא ישימו לב אלי- שלא יבחנו בשיער הבלונד הארוך (שאני משאירה מפוזר, כשזה לא מפריע לעבודה). שלא יראו שאני לבושה יפה, גם עם חליפות (כמובן כשאני לא בשטח), ותמיד אני מאופרת! במיוחד אני מבליטה את העיניים הכחולות שלי. מורחת אודם על השפתיים ולק אדום על הציפורניים, גם ברגליים (אפילו שלא באמת רואים, כי רוב הזמן אני עם נעלי עבודה).

כבר בטכניון הייתי ככה, שונה, בחורה כמעט יחידה שלומדת הנדסה. היו איתי תמיד עוד בחורה אחת או שתיים במחזור, כך בכל שנות הלימוד הארוכות. תמיד הייתי צריכה להוכיח את עצמי לכולם.

הבחורים לא האמינו בהתחלה- אשה לומדת איתם, את השיעמום הזה, כל היום חישובים ושרטוטים.

אבל אני אהבתי את מה שלמדתי, זה זרם לי בדם. מספרים, חישובים ארוכים, הבנת המרחב. לא נתתי לשום רעשי רקע להפריע לי. גם כשקצת היה מורכב ומתיש, תמיד הסתדרתי והבנתי הכל. הרגשתי שם בבית ולא התאמצתי יותר מדי, מה שעורר הרמת גבות אצל חלק מחברי הסטודנטים, גם אלו שלא התקשו וגם אלו שהתקשו. לאלו היה משום מה מביך לראות אותי פותרת בהנאה תרגיל מסובך ומדברת על הפתרון עם המתרגל בחופשיות.

תמיד מדברים עלי מאחורי הגב, תמיד מרכלים, אבל אותי זה רק מחזק. המשפט של אמא שלי התנגן לי בראש בזמן הלימודים, ומתנגן לי גם היום:

“לא רוצים אותך? תראי להם מה זה!”

אני יודעת שבמדינות מזרח אירופה כמו רוסיה ואוקראינה, מקובל מאד שנשים מתמחות בעיסוקי ההנדסה השונים (יש לי 2 בנות דודות שהוריהן עלו לארץ מרוסיה, והן מהנדסות). כאן בארץ שלנו, הכאילו חופשיה מסטיגמות וממחשבות על מה בנות לומדות ומה בנים, מקצועות ההנדסה נחשבים גבריים. לפחות כך זה היה כשאני למדתי, וכנראה ממשיך גם היום, לפחות לפי המבטים של הגברים.

אני מקווה שבשנים שבאות עלינו לטובה יתרחשו שינויים במחשבות של האנשים, לגבי מה נכון לנשים/ גברים ללמוד – שחוסר השוויון יעלם מהעולם.

אני מראה לכולם , שהמשפט של אמא שלי מנצח -אנחנו, הנשים לומדות ועוסקות בהכל, גם בהנדסה, גם של רכבות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *